Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2020-08-06, 18:46
Medlem
Försökt ta ett bolån själv men eftersom jag har ett barn och ensamstående med en län på 25tkr får jag inte något jag kan köpa en halv villa med. Min exmake vill hjälpa så undrar hur det går ifall vi söker tillsammans. Måste tillägga att han har sagt att han kan pantsätta båda villorna om det hjälper. Så frågar ifall det är någon här som har någon aning

Jag:
25tkr
Inga betalningsanmärkningar
Inga krediter
Inga lån
En son i hushållet
kreditrisk 3,2%

Han:
26tkr
Inga betalningsanmärkningar
270tkr i blanco
30tkr i kredit
Kreditrisk 25%
Äger 2 villor som är helt betalda men hyr ut de.
Senast redigerad av -suspicious- 2020-08-06 kl. 18:52.
Citera
2020-08-06, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -suspicious-
Äger 2 villor som är helt betalda men hyr ut de.

Han hyr ut två villor som han äger, varför, hur bor ni nu?
Citera
2020-08-06, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderkort
Han hyr ut två villor som han äger, varför, hur bor ni nu?

Eftersom han bor ensam så är båda villorna för stora så han har valt att hyra ut båda till familjer och väljer då att bo i en mindre lägenhet. Vi bor inte tillsammans utan bra vänner och planerar inte att bo tillsammans i den nya bostaden, jag bor just nu i en hyresrätt.
Citera
2020-08-06, 19:00
Medlem
Citat:
och planerar inte att bo tillsammans i den nya bostaden, jag bor just nu i en hyresrätt.

Varför ska du då ha ett bolån?
Citera
2020-08-06, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderkort
Varför ska du då ha ett bolån?

För att kunna köpa en villa, eftersom jag själv inte kan få en tillräckligt hög summa. Därav så vill min exmake hjälpa till och stå som medsökande alternativt pantsätta hans villor.
Senast redigerad av -suspicious- 2020-08-06 kl. 19:10.
Citera
2020-08-06, 19:04
Medlem
Milldues avatar
Hus kostar en hel del i drift och underhåll
Inte bra om huset förfaller och slits så att värdet sjunker.
Man kan nog inte räkna med några större uppgångar för fastigheter framöver snarare tvärt om då många kommer bli tvungna att sälja i corona arbetslöshetens efterdyningar.

Jag känner flera som börjar få det besvärligt att klara sina lån på flermiljonshusen de köpte för några år sedan..Att köpa en villa för 4-5 mille och enbart betala ränta på det är rena förlustaffären i dagsläget.

Speciellt för de hushåll som mister en av inkomsterna eller i värsta fall bådas inkomst.

Du bör nog spara ihop en del innan du köper på dig en fastighet. Regelbundet sparande är en bra faktor då man söker ett bostadslån.. Även Aktier eller fonder med regelbundet sparande är tungt vägande.

Redan 100 000 på ett sparkonto visar banken att du har ett tydligt överskott som kan innebära att du kan betala på ett bostadslån.
Citera
2020-08-06, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Hus kostar en hel del i drift och underhåll
Inte bra om huset förfaller och slits så att värdet sjunker.
Man kan nog inte räkna med några större uppgångar för fastigheter framöver snarare tvärt om då många kommer bli tvungna att sälja i corona arbetslöshetens efterdyningar.

Jag känner flera som börjar få det besvärligt att klara sina lån på flermiljonshusen de köpte för några år sedan..Att köpa en villa för 4-5 mille och enbart betala ränta på det är rena förlustaffären i dagsläget.

Speciellt för de hushåll som mister en av inkomsterna eller i värsta fall bådas inkomst.

Du bör nog spara ihop en del innan du köper på dig en fastighet. Regelbundet sparande är en bra faktor då man söker ett bostadslån.. Även Aktier eller fonder med regelbundet sparande är tungt vägande.

Redan 100 000 på ett sparkonto visar banken att du har ett tydligt överskott som kan innebära att du kan betala på ett bostadslån.

Jag har redan ca 400tkr i kontantinsats och är ute efter 2 milj men kan inte ens få halva det värdet i bolån. Han har gått med att antingen gå med i lånet med mig eller pantsätta båda villorna där ena har ett värde på ca 3 milj, tänkte att det kan vara säkerhet för att kunna höja så jag kan få ett vettigt bolån.
Citera
2020-08-06, 19:49
Medlem
Citat:
Jag har redan ca 400tkr i kontantinsats och är ute efter 2 milj men kan inte ens få halva det värdet i bolån. Han har gått med att antingen gå med i lånet med mig eller pantsätta båda villorna där ena har ett värde på ca 3 milj, tänkte att det kan vara säkerhet för att kunna höja så jag kan få ett vettigt bolån.

Ursäkta, men hur tror du att du ska klara av en villa för 2 miljoner som ensamstående med endast 25tkr i lön?

Finns inte på radarn att du klarar av det. Hade du inte haft barn, så visst då hade du klarat det.
Citera
2020-08-06, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Ursäkta, men hur tror du att du ska klara av en villa för 2 miljoner som ensamstående med endast 25tkr i lön?

Finns inte på radarn att du klarar av det. Hade du inte haft barn, så visst då hade du klarat det.

Han är 17 år i dagsläget och tar snart studenten för att flytta ut nästa år, han jobbar även samtidigt. Därav har jag nu gått på tankarna att köpa en villa.
Citera
2020-08-06, 19:59
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus

2 mio i lån kostar ca 5000 kr i ränta och amortering. Räknar man lite högt med lika mycket för drift och underhåll så är det inte helt omöjligt, finns de som betalar lika mycket eller mer i ren hyra.

TS, kör.
Citera
2020-08-06, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
2 mio i lån kostar ca 5000 kr i ränta och amortering. Räknar man lite högt med lika mycket för drift och underhåll så är det inte helt omöjligt, finns de som betalar lika mycket eller mer i ren hyra.

TS, kör.

Jag är lite orolig över hans höga blanco och kreditrisk, tror du man kan få 2 miljoner trots detta? Med oss båda i lånet + 2 villor i pant? Eller överskuggar hans höga kreditrisk och blanco våra chanser?
Citera
2020-08-06, 20:11
Medlem
Opaques avatar
2 miljoner blir nej hos en bank,baserat på din inkomst. Men det kommer ganska nära.

De flesta banker har en maxgräns på 5,5-6 gånger din årsinkomst.

Med din inkomst på 25k i månaden så får du lån mellan 1,5-1,9 Mk.

Din kille har stora blancolån, det kommer att vägas in i hans betalningsförmåga, vad det blir för utfall de vette fåglarna
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in