Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-05, 11:58
  #1
Medlem
Har kollat på Avanza den som heter Bitcoin XBT men det är en avgift på 2,5 % per år som det vore trevlig att slippa. På Nordnet verkar inte provisionsavgiften redovisas. Någon som vet? Vill ha hyfsat stor volym/likviditet också.
Citera
2020-08-05, 12:05
  #2
Medlem
72mms avatar
Är 2.5% en väldigt hög avgift om man jämför med andra, liknande (om det finns något) papper som handlas på Avanza? Om inte, är det helt enkelt inte priset man betalar för att att slippa "trasslet" med att själv äga BTC?
Citera
2020-08-05, 13:26
  #3
Medlem
Valieroths avatar
Vad jag förstått så handlar det om att slippa trasslet med att själv äga riktig cryptovaluta.
Men ett problem man får är ju att dessa värdepapper faktiskt stänger som en vanlig aktie medans riktig Crypto aldrig stänger.

Således kan man missa en viktig köp/sälj så det är inget för daytraders enligt min åsikt.
Citera
2020-08-05, 13:44
  #4
Medlem
Masvingens avatar
Lägsta avgiften får du ju på en riktig exchange, där kan du också föra över riktig kryptovaluta till din lokala plånbok den dagen du vill sätta undan lite vinst från handeln. Samtliga är öppna dygnet runt och samtliga handlar bara med riktig kryptovaluta och inga fraktioner.

Citat:
Vad jag förstått så handlar det om att slippa trasslet med att själv äga riktig cryptovaluta.
Har hört det argumentet också, väldigt ironiskt med tanke på att kryptovaluta skapades för att slippa bli grundlurad av skuld backade FIAT valutor.
Citera
2020-08-05, 17:35
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masvingen
Lägsta avgiften får du ju på en riktig exchange, där kan du också föra över riktig kryptovaluta till din lokala plånbok den dagen du vill sätta undan lite vinst från handeln. Samtliga är öppna dygnet runt och samtliga handlar bara med riktig kryptovaluta och inga fraktioner.
Jag har gjort det tidigare men vill ha det mesta på ett ISK så att jag slipper bli rånad på 30% av vinsten.
Citera
2020-08-05, 22:00
  #6
Medlem
se_där...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonfires_Down
Jag har gjort det tidigare men vill ha det mesta på ett ISK så att jag slipper bli rånad på 30% av vinsten.

Man kan säga att du vill äta kakan, men samtidigt ha den kvar...

Tyvärr finns det idag ingen sådan lösning.

Vill du undvika skatta på vinsten, så får du ta de 2.5 procenten på Avanza/Nordnet. Annars köp riktiga BTC, men var beredd att skatta.
Citera
2020-08-05, 23:07
  #7
Medlem
Det finns två sätt att ducka Sveriges världsunika slakt mot folket. ISK är en lucka ämnad åt kommunismens elit, lämnad i tystnad öppen åt befolkningen. Bara att kliva in (även om du såklart ändå betalar världens högsta skatt på det du sedan kan ta med dig genom luckan; du kanske med lite vilja kan se det som de mer inavlade kommunisternas mandoms-prov).

Det andra är att helt enkelt kliva över i krypto-ekonomin redan idag. Denna kommer med närmare säkerhet en dag helt utmanövrera dagens skattesystem. Det kommer dock bli som att slänga in sitt liv i en beta-version av en ekonomi, och du kommer länge dela den med en mycket stor andel fifflare och kriminella.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback