Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-05-07, 15:12
  #1
Medlem
herdens avatar
Har en utombordsmotor Mercury 50 hk 4-takt av 1996 års modell som inte går något vidare bra.

Vi varvtal under tusen så skakar den. Vid gaspådrag och och högre varvtal så är det som att den hoppar över tändningen med ojämna mellanrum.

Jag har haft den inne på "auktoriserad" verkstad utan att de lyckats åtgärda problemet. De hade inte ens satt fast tändstiften vid provkörningen, utan de ploppade ut under gång. Är det månne skadligt?

Det som vart problemet är att jag hade den ståendes i några år och man vart tvungen att plocka isär förgasarna och rengöra, men det gick tyvärr inte att få helt bra. Men efter det har den trots allt gått men inte helt bra, men nu går den som sagts tidigare mycket dåligt och stannar även på låga varv.

Har ni några ideér?
Citera
2006-05-07, 20:53
  #2
Medlem
Fuzzs avatar
Åk till en annan verkstad. Låter som om den inte tänder på nån cylinder/inte får bränsle eller dålig kompresion. Den är väl 2 eller 3 cylindrad?
Du kan ju prova att rycka en tändkabel i taget under gång, givetvis sätta till baka dem innann nästa ryck.
Blir det ingen förändring av gången vet du vilken cylinder det är du ska inrikta dig på. Akta dig dock för stötar
Citera
2006-05-07, 21:07
  #3
Medlem
Det låter som fel på tändningen. Kontrollera tändspolar (vanligt fel) och -kablar samt givetvis att förgasarna inte satt igen någonstans.
Citera
2006-05-07, 21:08
  #4
Medlem
jag gissar att den sista cylindern är körd, vanligt fel på denna typ då kyl vattnet rinnner från den första burken och neråt så brukar vattnet vara jävligt varmt vid den sista cylinderns,,sen om du tittar på stift och tänd system så är det ett spesial som är jävligt dyrt att repa men sån tur brukar inte det faiera
Citera
2006-05-07, 22:41
  #5
Medlem
herdens avatar
Tack för svaren!

4-cylindrig är den och med dyra tändstift som sagt.

Fet&Elak, hur menar du med körd om cylindern? Det kommer ingen olja i kylvattnet eller vatten i oljan.

Som sagt verkar motorypen krånglig att mecka med med cylindrarna uppe på varandra. Har faktiskt på egen hand bytt t.ex topplockspackning och ställt t.ex ventiler på en traktorgrävare jag hade men den här vill jag knappt ta i med tång.
Citera
2006-05-08, 04:56
  #6
Medlem
Megaforces avatar
Jag har haft liknande fel och då var det tändspolen till den cylindern som krånglade (motorn hade separata tändspolar för varje cylinder).

Det gick ganska lätt att hitta problemet med en vanlig tändinställningslampa (som blinkade väldigt sällan på en av cylindrarna)
Citera
2006-05-08, 12:32
  #7
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herden
Har en utombordsmotor Mercury 50 hk 4-takt av 1996 års modell som inte går något vidare bra.

Vi varvtal under tusen så skakar den. Vid gaspådrag och och högre varvtal så är det som att den hoppar över tändningen med ojämna mellanrum.

Jag har haft den inne på "auktoriserad" verkstad utan att de lyckats åtgärda problemet. De hade inte ens satt fast tändstiften vid provkörningen, utan de ploppade ut under gång. Är det månne skadligt?

Det som vart problemet är att jag hade den ståendes i några år och man vart tvungen att plocka isär förgasarna och rengöra, men det gick tyvärr inte att få helt bra. Men efter det har den trots allt gått men inte helt bra, men nu går den som sagts tidigare mycket dåligt och stannar även på låga varv.

Har ni några ideér?

Har lite tips åt dig:

* Köp kompressionstestare på Biltema och testa kompressionen på alla cyl.
* Köp nya tändkablar, rotor, fördelarlock, tändstift, oljefilter, olja och luftfilter.
* Byt oljan på motorn. Köp en stroblampa som man kontrollerar tändningen med.
* Kontrollera tändningen och förgasarnas inställningar så att alla ger samma mängd bränsle och inte går för magert eller för fett. Har du tillgång till en avgasmätare är det bra.

Förgasarna kan du plocka isär, lägga i en balja med diesel under 1-2 nätter och sedan borsta av resterande skit med diskborste och sedan torka av och montera ihop. Dieseln löser skit jättebra.

Hoppas du får din motor att gå bra nu =)
Citera
2006-05-08, 17:38
  #8
Medlem
#Fet&Elak, hur menar du med körd om cylindern? Det kommer ingen olja i kylvattnet eller vatten i oljan#
skuren burk 4 det enklaste torde vara att komp testa den men det spesiela med denna är att man måste montera ned motorn och kollas att delarna är ok, man ser på bitatrna om dom fått stryck det beöver inte komma in vatten i oljan för att skära ,, men den tänder ju inte som den skall och ja hoppas att du vet tänings följd och hur ventilerna skall röra sig
Citera
2006-05-08, 18:30
  #9
Medlem
herdens avatar
Tackar för svaren åter igen, jag tar dem i beaktande.

Jag var i västsvenska provinshuvudstaden Karlstad idag och frågade på Bosses Marinservice och de var absolut säkra (nåväl) på att det var förgasarna som skulle rengöras. Tändprodukter hade de inte på lager så jag börjar väl med deras och ert råd att göra så. Det blir nog som sagt en besvärlig sysselsättning men det ska nog gå. Köpte i vart fall nya tändstift så får vi om jag ska köpa lite testgrejer på Biltema nästa vända i stan (till måndagen alt. redan lördag).

Offtopic: Hur bänder man tändstiften till rätt tändlängd?
Citera
2006-07-01, 10:22
  #10
Medlem
herdens avatar
Hej igen!
Har nu plockat isär och rengjort förgasarna (det var lite pill) och låtit en auktoriserad firma justera dem så gott det gick, samt bytt tändstift.

Motorn gick då hyfsat bra.

Men när jag skulle sjösätta så började den att som gå på bara några cylindrar och skaka våldsamt. Den gick dessutom inte att varva, den bara blöddrade och vid gassläpp ner mot tomgång så dör den.

Jag har pratat med en bilmekaniker som höll det för troligt att det är tändkabel/tändspole?? till två av cylindrarna. De sitter i par och två av tändstiften såg betydligt sämre ut än de andra två i sitt par.

Jag tänkte nu vilket fall prova att byta men det är ju tyvärr beställningsvara. och jag bor ju inte ens där serviceställe finns (12 mil).
Har ni något tips på kanske piratdelar för båtmotorer som går att beställa via postorder? Det borde finnas då det finns i vart fall tre styck sådana motorer vid den brygga jag använder, så motorn är ju inte direkt ovanlig.

En fråga till:
Jag skaffade bl.a en tändinställningslampa och provade den genom att koppla till batteriet och sedan klamra runt tändkabel. Men lampan varken lyser eller blinkar. Ström finns det dit då kontrolllampan funkar. Vad är felet, kan lampan varit trasig vid leverans. Det är en "Xenonlampa".
Citera
2006-07-01, 11:01
  #11
Medlem
#Jag skaffade bl.a en tändinställningslampa och provade den genom att koppla till batteriet och sedan klamra runt tändkabel. Men lampan varken lyser eller blinkar. Ström finns det dit då kontrolllampan funkar. Vad är felet, kan lampan varit trasig vid leverans. Det är en #

ö om du sätter denna sensor kabel på kabelen till cylindrarna och drar runt startern så skall lampan blinka och det gör du till alla 4 cylindrarna om det är någon som inte det blinkar på så är det ju den som är körd ,, och då kan du ju syna spolen närmare på just den cylinedn eller brytare
får du ingen gnista så tänder den ju inte på den burken
Citera
2006-07-01, 21:04
  #12
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herden
Hej igen!

En fråga till:
Jag skaffade bl.a en tändinställningslampa och provade den genom att koppla till batteriet och sedan klamra runt tändkabel. Men lampan varken lyser eller blinkar. Ström finns det dit då kontrolllampan funkar. Vad är felet, kan lampan varit trasig vid leverans. Det är en "Xenonlampa".

Testade du den på bilen? Kontakten som skall klämmas runt tändkabeln skall vara vänd åt rätt håll, annars kanske det inte fungerar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback