Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-08-03, 16:44
Medlem
carltellin88s avatar
Vem var de två finska kvinnorna som varit på bio och sedan pratat med en man som stått utanför Dekorima (dekorimamannen), och tyckt sig känna igen honom, talat finska med honom och uppfattat att han höll i en walkie-talkie och en pistol. Är kvinnornas identitet offentligt kända? Något som talar emot deras trovärdighet? Vad talar för och emot att den man de mötte är inblandad i mordet?

Hittade ingen tråd om detta och tyckte de förtjänade sin egen tråd då de är enl mig kanske de intressantaste vittnena. Måste även säga att deras trovärdighet känns hög.
Citera
2020-08-03, 16:56
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carltellin88
Vem var de två finska kvinnorna som varit på bio och sedan pratat med en man som stått utanför Dekorima (dekorimamannen), och tyckt sig känna igen honom, talat finska med honom och uppfattat att han höll i en walkie-talkie och en pistol. Är kvinnornas identitet offentligt kända? Något som talar emot deras trovärdighet? Vad talar för och emot att den man de mötte är inblandad i mordet?

Hittade ingen tråd om detta och tyckte de förtjänade sin egen tråd då de är enl mig kanske de intressantaste vittnena. Måste även säga att deras trovärdighet känns hög.

Ingen tråd, men mycket har skrivits:

https://www.flashback.org/sok/?query...8-03&so=weight
Citera
2020-08-03, 22:16
Medlem
Citat:

Det var inte utanför dekorima utan längre upp längs Sveavägen.

Tror också att det har utretts och att det var poliser som hade span på en lägenhet. Kan ha fel
Citera
2020-08-03, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wefq
Det var inte utanför dekorima utan längre upp längs Sveavägen.

Tror också att det har utretts och att det var poliser som hade span på en lägenhet. Kan ha fel

Är ganska säker på att det var vid Dekorima-hörnet finskorna (inte skodonen) skall ha talat med en man, dvs Dekorima-mannen. Kolla Borgnäs' Striptease på YT.
Citera
2020-08-03, 22:55
Medlem
Hellbastards avatar
Tråkigaste med deras vittnesmål var väl att det kom hundra år efter mordet. Det sänker dess värde mer än bara en aning.

Förutom, då förstås, att jag alltid tyckt det vara märkligt att superproffsiga konspiratörer inför häpna åskådare står och skriker i sin walkie-talkie att "mordplanen har skitit sej -- vad ska jag ta mej till , o överkonspiratör?".
Citera
2020-08-04, 01:08
Medlem
carltellin88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellbastard
Tråkigaste med deras vittnesmål var väl att det kom hundra år efter mordet. Det sänker dess värde mer än bara en aning.

Förutom, då förstås, att jag alltid tyckt det vara märkligt att superproffsiga konspiratörer inför häpna åskådare står och skriker i sin walkie-talkie att "mordplanen har skitit sej -- vad ska jag ta mej till , o överkonspiratör?".

Hehe. Ja, håller med att det verkar nästan lite FÖR bra för att vara sant. Att finskorna dessutom dröjt så jävla länge och därmed blivit påverkade av artiklar och andra vitnessmål om män med walkie-talkies gör ju inte saken bättre.

Men för att utreda saken lite mer. Finskorna hävdade att de kände igen mannen då han ofta besökte ett gym i upplands-väsby och att han talade finska. Denna mannens identitet fastställdes aldrig väl? Att det skulle vara Anti Avsan har väl utretts och avfärdats?
Citera
2020-08-04, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellbastard

Det kom många år efter mordet, dessutom har inget av de vittnen som passerade mordplatsen minuterna innan mordet sett varken tjejerna eller mannen i walkie-talkien. Med stor sannolikhet något som inte stämmer med vittnesmålet.
Citera
2020-08-04, 20:46
Medlem
brutalares avatar
Som dom ovan har skrivit så har ju deras berättelse väldigt låg trovärdighet då dom kom med denna uppgift flera år efter mordet och sedan att inget annat vittne har sett flickorna gör det ännu mer osannolikt.
Citera
2020-08-05, 10:32
Medlem
carltellin88s avatar
Ni som tycker finskorna har låg trovärdighet, vilket jag håller med om delvis, menar ni att de ljuger eller minns fel? OM det de påstår stämmer så skulle jag säga att de är några av de intressantaste vittnena som kan vara nyckeln till hela gåtan. Som jag förstår det så menar många att polisen inte ansträngde sig tillräckligt för att hitta den finsktalande mannen från Upplands Väsby som regelbundet besökte ett gym där. Är ju faktiskt en hel del att gå på.
Citera
2020-08-30, 00:23
Medlem
Finskornas trovärdighet minskar helt enkelt för att de båda påstod att de hade varit på bio den kvällen och sett en film som hade premiär först långt senare.
Citera
2020-08-30, 13:57
Medlem
carltellin88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Finskornas trovärdighet minskar helt enkelt för att de båda påstod att de hade varit på bio den kvällen och sett en film som hade premiär först långt senare.

Haha är det sant? Skitroligt i så fall. Har du någon källa? Vilken film?

Edit. Fast iofs, 5 år efter skulle man kunna röra ihop en sån sak i ett förhör om man varit ett par gånger på bio samma år.
Senast redigerad av carltellin88 2020-08-30 kl. 14:06.
Citera
2020-08-30, 16:39
Medlem
Citat:
Haha är det sant? Skitroligt i så fall. Har du någon källa? Vilken film?

Edit. Fast iofs, 5 år efter skulle man kunna röra ihop en sån sak i ett förhör om man varit ett par gånger på bio samma år.
En del menar på att det var: "Skräcknatten" Fright Night (1985) Skräck, USA, 1985
som dom såg:
1. https://drive.google.com/file/d/0Bxu...1aOUcxZzg/view
2. http://frombeyond.se/fright-night-1985/
3. Tidräkning
En av dom anger att dom kommit 2 minuter eller upp till Monte Carlo när dom hörde 2 st smällar.
Det tar ca 2 minuter att promenera mellan Dekorima-hörnet och Monte Carlo.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback