Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2020-08-03, 14:37
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Dagens kristendom är Paulus påfund och har lite med dem ursprungliga judekristna att göra dem judekristna gjorde det Jesus befallde och följde den judiska lagen.

Paulus var jude, Jesus var Guds son. Du kommer få det jobbigt efter döden Barbe. Det är inga 72 jungfrur som väntar på dig efter döden. Det blir något helt annat. Du ljuger hela tiden, du följer inte ens muslimsk sed.
Citera
2020-08-03, 17:11
  #38
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Dagens kristendom är Paulus påfund och har lite med dem ursprungliga judekristna att göra dem judekristna gjorde det Jesus befallde och följde den judiska lagen.
Paulus är väldans missförstådd. Själv skrev han att lagen är till för lagbrytare och inte för rättfärdiga. Dvs, den som håller det sammanfattade budet "du ska älska din nästa som dig själv" håller hela lagen, då kärleken aldrig gör något ont (dvs lagbrott). Paulus lärde inte ut något annorlunda än tex Johannes, som i sitt första brev skriver:
" 2. Mina älskade, vi äro nu Guds barn, och vad vi skola bliva, det är ännu icke uppenbart. Men det veta vi, att när han en gång uppenbaras, skola vi bliva honom lika; ty då skola vi få se honom sådan han är. 3. Och var och en som har detta hopp till honom, han renar sig, likasom Han är ren.

4. Var och en som gör synd, han överträder ock lagen, ty synd är överträdelse av lagen. 5. Och i veten att Han uppenbarades, för att han skulle borttaga synderna; och synd finnes icke i honom. 6. Var och en som förbliver i honom, han syndar icke; var och en som syndar, han har icke sett honom och icke lärt känna honom.

7. Kära barn, låten ingen förvilla eder. Den som gör vad rättfärdigt är, han är rättfärdig, likasom Han är rättfärdig. 8. Den som gör synd, han är av djävulen, ty djävulen har syndat från begynnelsen. Och just därför uppenbarades Guds Son, att han skulle göra om intet djävulens gärningar.

9. Var och en som är född av Gud, han gör icke synd, ty Guds säd förbliver i honom; han kan icke synda, eftersom han är född av Gud. 10. Därav är uppenbart vilka som äro Guds barn, och vilka som äro djävulens barn, därav att var och en som icke gör vad rättfärdigt är, han är icke av Gud, ej heller den som icke älskar sin broder. 11. Ty detta är det budskap som I haven hört från begynnelsen, att vi skola älska varandra" (1 johannesbrevet 3)

Vi hoppas alltså på att bli lika Kristus, inte av egen kraft utan av Guds kraft, och den som fått Anden (= är kristen) älskar. Den som älskar håller lagen också, automatiskt.

INGEN apostel lärde ut att lagen inte gäller, där emot är lagen en yttre bild av "himmelska ting" och frälsningen.
Tex är omskärelsen i GT en bild av den frälsande omskärelsen- dopet.

Jesus skärpte för övrigt inte lagen- han förklarar att lagen är andlig. Tex att åtrå till nästans hustru är otrohet i hjärtat.
Citera
2020-08-03, 17:41
  #39
Medlem
LadySwedens avatar
Det
Citat:
Ursprungligen postat av Ghislaine.Maxwell
Det där är fel. I Matt 5:17-20 förklarar Jesus att han inte har kommit för att upphäva lagen utan för att uppfylla den. Vidare i Matt 5:21- skärper Jesus lagen. Det innebär dock i våra ögon både det som är betungande och det som är en lättnad. Det Jesus säger här har tillämpats och tillämpas fortfarande, eller så har det reformerats. Exempelvis synen på äktenskapet. Kolla hur det var under medeltiden om du tror att kristendomen inte hade några strafflagar...
Grejen är att kristendom fokuserar på efterlivet.
Citera
2020-08-03, 18:30
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Hehe ja vi kan vara överens om att bibeln innehållet GT o NT. Du verkar inte få fram bevis på dina påståenden. Så lika bra att lägga ner diskussionen....
”Den som överger Moses lag måste utan förskoning dö, om två eller tre vittnar mot honom.” Heb 10:28
Helt apropå...
Citera
2020-08-03, 18:50
  #41
Medlem
Är det här en allmän diskussionstråd om kristendomen?
Citera
2020-08-03, 19:21
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Han reformerade inte judendomen, han startade en helt ny religion. Bara budorden hängde kvar från GT o även de förändrade han. Du vet inget om religion ändå så sitter du o skriver en massa dynga.
Det är du som skriver en massa dynga och som uppenbarligen inte vet någonting om kristendomen. Det är tur för dig att Gud inte finns för han hade knappast gillat hur du omformar hans religion efter eget tycke och smak.
Citera
2020-08-04, 08:42
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Är det här en allmän diskussionstråd om kristendomen?

Jag som TS frågade enkelt om hedersmord är inskriven i koranen, men sen finns det vissa som glider åt kristendom ;p så själva frågan, tråden har absolut inget med kristendom att göra, men om svaret på frågan "Är hedersmord inskriven i Koranen?" har något med kristendomen att göra får du fråga dom som kom in på kristendomen
__________________
Senast redigerad av xXz9 2020-08-04 kl. 08:49.
Citera
2020-09-11, 15:12
  #44
Medlem
Det borde heta skäggmord istället för hedersmord. För ordet heder har vi använt i Sverige tidigare och utan massa muslimer. Om det skulle heta skäggmord så skulle man direkt förstå vad det handlar om, för alla muslimer typ, har skägg. Koranen har inskrivet att man ska vara våldsam, så det efterapar alla muslimer ofta.
Citera
2020-09-11, 17:56
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xXz9
Är det så? Att det i Koranen så tillåter man en släkting mörda en familjs dotter om dottern gifter sig eller umgås med fel kille? Att man mördar tjejen för att upprätthålla familjens heder? Eller är muslimfamiljer fått för sig att så ska man göra och att det sen blir utbrett i muslimska världen?

Sen tog man upp Karo Kari i Beckfilmen Mannen utan ansikte, där en pakistansk man var ihop med en svensk och sen svenske kvinnan var otrogen med en annan svensk man o så blev han mördad. Man tog upp namnet Karo Kari några gånger och det är väl typ som hedersmord?
Hedersmord är varken inskriven i koranen eller bibeln två skrifter med ursprung i hederskulturer.
Citera
2022-08-03, 23:11
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
De flesta muslimer lever inte för sin religion. De flesta muslimer ser det som minst lika viktigt att accepteras av sin omgivning som att accepteras av Gud.

Bibeln är ännu värre än Koranen. Bibeln förespråkar dödsstraff för alla typer av utomäktenskapligt sex. Den ståndpunkten är det få kristna som har idag, för den är helt enkelt inte acceptabel i dagens samhälle. Din sociala status är viktigare än din status hos Gud.

Du pratar om gamla testamentet, dvs judisk tro. Kristna har övergivit stor del av gamla testamentets lagar, t.ex. alla renhetslagar, därför att nya testamentet innehåller ett nytt avtal mellan Gud och människan, som ersätter det gamla avtalet mellan Gud och Israels folk. Sedan har inte kristna alltid resonerat så, t.ex. innan Luther, utan på medeltiden var lagstiftningen i kristna länder lik gamla testamentets lagar.
__________________
Senast redigerad av guru1966 2022-08-03 kl. 23:15.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback