Nu tycker jag det bakas ihop lite väl mycket i begreppet "snål". Det går ju åtminstone att dela upp grovt i 3 kategorier:
1. "Snålhet" som ingen annan ser eller påverkas av (frysa in överbliven spaghetti)
2. "Snålhet" som andra ser men ej påverkas av (kompisgäng handlar till sig själva och betalar var för sig, där någon "snålar" mer än övriga)
3. "Snålhet" som påverkar andra (dela upp nota/bensin/etc, ej bjuda tillbaka).
Mellan 1:an och 2:an är det väl egentligen en flytande skala från sånt som man aldrig får redan på, via sånt det ryktas om till sånt man ser i realtid på nära håll. Oavsett var på skalan av "snålhet" som man inte påverkas av det hamnar, så är frågan varför man som utomstående lägger energi på att störa sig på det?
Hur mycket som är "okej" inom 3:an kan ju bara var och en svara på från fall till fall. Jag gissar att det är okej ända tills man säger upp bekantskapen?
Citat:
Ursprungligen postat av
Christopher.
Beror vad man lägger i ordet snål, jag sparar pengar varje månad och kör en bil som är billig, samtidigt bjuder jag på sprit och lånar ut pengar till vänner om de behöver. Jag har järnkoll på min ekonomi, har en fil som jag uppdaterar varje månad över min förmögenhet.
Har råd med finare kläder men det är inte ett prioriterat område, klipper mig själv med trimmer, kör en billig bil, billigt gymkort, billiga hobbys jakt, vandra i naturen, dricka billig importsprit och hembränt, reser inte särskilt mycket.
Ja jag har bäst ekonomi i min umgängeskrets, sparar undan i runda slängar halva lönen i månaden, vilket stör många människor. Jag skulle kunna casha en ny bil för en miljon, men nöjer mig med min billiga pensionärsbil. Är jag snål?
Inte helt olikt mitt eget leverne. I Svenne Banans ögon gör du nåt som är "udda", och Svenne Banan kan inte hantera att ha någon i sin kompiskrets som inte är en karbonkopia av en själv. Du skulle utan problem kunna klassas som "snål" enligt det rekordslappa kravet att du regelbundet sparar pengar som du hade kunnat slösa, a.k.a "Han har ju råd!!".