• 6
  • 7
2020-08-04, 12:14
Medlem
BarryHeros avatar
Var ute med en arbetskollega för att kolla på när en tredje arbetskollega uppträdde med sitt rockband.

Frågade kollegan om han var sugen på en bärs och han svarade jakande. Jag bad bartendern om två bärs och hon vände sig om för att hälla upp två. Min kollega frågar mig snabbt: "vänta, vad kostar det?". Jag sade: "cirka 50kr." Min kollega skriker "NEEEJ!" och bartendern vänder sig om och säger "ursäkta?". Jag säger till min kollega: "ta det lugnt, jag betalar" till vilket han lugnar ned sig och säger "Okej, vad bra" och jag ber bartendern fortsätta hälla upp drinkarna medan jag undrar vad i helvete det är för slags kollega jag har.

Han är utan tvekan den mest snåla person jag träffat, och fick bokstavligen panik av tanken att behöva betala 50kr för en öl.

Vid ett annat tillfälle i lunchrummet på kontoret frågade samma kollega mig om han kunde få halva mitt päron som jag hade köpt i cafeterian. "Nej, köp ditt eget," sade jag. Det ville han inte eftersom han tyckte 5kr för ett päron var orimligt.

Han kunde även fråga personer i cafeterian hur mycket de hade betalat för ett knäckebröd (t ex) och när han fick höra priset 2kr kunde han säga "inte så illa."
Citera
2020-08-04, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Beror vad man lägger i ordet snål, jag sparar pengar varje månad och kör en bil som är billig, samtidigt bjuder jag på sprit och lånar ut pengar till vänner om de behöver. Jag har järnkoll på min ekonomi, har en fil som jag uppdaterar varje månad över min förmögenhet.

Har råd med finare kläder men det är inte ett prioriterat område, klipper mig själv med trimmer, kör en billig bil, billigt gymkort, billiga hobbys jakt, vandra i naturen, dricka billig importsprit och hembränt, reser inte särskilt mycket.

Ja jag har bäst ekonomi i min umgängeskrets, sparar undan i runda slängar halva lönen i månaden, vilket stör många människor. Jag skulle kunna casha en ny bil för en miljon, men nöjer mig med min billiga pensionärsbil. Är jag snål?

Nej, du låter smart.
Citera
2020-08-04, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linda-71
Många skriver att snålisar inte vill splittra notan lika.
De som föreslagit detta när vi varit ute är de som alltid beställt in en extra rätt eller en extra öl.
Vem är då snål?
Jag som vill betala mitt eget eller den som vill splittra notan så vi andra får ta dennes extra order?

Exakt, så är det alltid. Lätt att spela generös på andras bekostnad, både på krogen och i politiken.
Senast redigerad av Bud Fox 2020-08-04 kl. 12:36.
Citera
2020-08-05, 09:30
Medlem
rotherys avatar
Nu tycker jag det bakas ihop lite väl mycket i begreppet "snål". Det går ju åtminstone att dela upp grovt i 3 kategorier:
1. "Snålhet" som ingen annan ser eller påverkas av (frysa in överbliven spaghetti)
2. "Snålhet" som andra ser men ej påverkas av (kompisgäng handlar till sig själva och betalar var för sig, där någon "snålar" mer än övriga)
3. "Snålhet" som påverkar andra (dela upp nota/bensin/etc, ej bjuda tillbaka).

Mellan 1:an och 2:an är det väl egentligen en flytande skala från sånt som man aldrig får redan på, via sånt det ryktas om till sånt man ser i realtid på nära håll. Oavsett var på skalan av "snålhet" som man inte påverkas av det hamnar, så är frågan varför man som utomstående lägger energi på att störa sig på det?
Hur mycket som är "okej" inom 3:an kan ju bara var och en svara på från fall till fall. Jag gissar att det är okej ända tills man säger upp bekantskapen?

Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Beror vad man lägger i ordet snål, jag sparar pengar varje månad och kör en bil som är billig, samtidigt bjuder jag på sprit och lånar ut pengar till vänner om de behöver. Jag har järnkoll på min ekonomi, har en fil som jag uppdaterar varje månad över min förmögenhet.

Har råd med finare kläder men det är inte ett prioriterat område, klipper mig själv med trimmer, kör en billig bil, billigt gymkort, billiga hobbys jakt, vandra i naturen, dricka billig importsprit och hembränt, reser inte särskilt mycket.

Ja jag har bäst ekonomi i min umgängeskrets, sparar undan i runda slängar halva lönen i månaden, vilket stör många människor. Jag skulle kunna casha en ny bil för en miljon, men nöjer mig med min billiga pensionärsbil. Är jag snål?
Inte helt olikt mitt eget leverne. I Svenne Banans ögon gör du nåt som är "udda", och Svenne Banan kan inte hantera att ha någon i sin kompiskrets som inte är en karbonkopia av en själv. Du skulle utan problem kunna klassas som "snål" enligt det rekordslappa kravet att du regelbundet sparar pengar som du hade kunnat slösa, a.k.a "Han har ju råd!!".
Citera
2020-08-05, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Däremot snåljopar mot andra och sina vänner... Ett bra mått om nån är en bra polare eller inte är efter att man själv köpt första rundan drinkar om han köper åt gänget. Om ha inte gör det borde man inte bjuda med honom nästa gång.

Skulle påstå att det kan finnas undantag för det där. Om man exempelvis vet att en person i gänget har dålig ekonomi. Men personen hänger med ändå, och skulle kunna ha råd att betala för en öl eller två eller 1-2 drinkar eller så för sig själv. Men kanske inte har råd att bjuda hela gänget på en runda, speciellt inte om man är ett ganska stort gäng. I det läget skulle i alla fall jag ha förståelse för om personen kanske bara står för sina egna drycker, i den mån personen har råd med det, istället för att bjuda hela gänget. Sedan om man vill så kan man ju bjuda personen på något att dricka, och kanske bli kompenserad på något sätt i efterhand. Ibland kan det ju jämna ut sig ekonomiskt ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av Linda-71
Snål tror jag är ett ord myntat av folk som har för lite pengar och vill att andra ska betala för dom.
Ofta är det gnidna människor som använder ordet snål om andra.

Jag har lånat ut ½ miljon till min syster och 1 miljon till min son. Lånar nästan varje månad
ut 5-10 000kr till jobbarkompisar som har det knapert.
Är jag då snål för jag inte bjuder dom på krogen??

Bryr mig inte så mycket om pengar, har inget behov av att bränna dom, därför har det blivit en hel del sparat under åren.

Jag har märkt av att det finns personer med god ekonomi som är snåla. Så det är knappast begränsat till fattiga personer som vill att andra ska betala. I dessa fall handlar det inte om folk som lånar ut mycket pengar, och sedan vägrar bjuda på krogen. Som i ditt fall. Utan dessa personer är verkligen snåla, inte givmilda för fem öre och lånar aldrig ut pengar. Kort sammanfattat.

Sedan skulle jag vara försiktigt med att låna ut pengar, om jag vore du. Eller om jag skulle vilja låna ut stora belopp. Risken är nämligen stor att man blir utnyttjad, av folk som vet att man har gott om pengar. Sedan struntar man i att betala tillbaka. Vilket brukar påverka vänskapen, eller relationen till familjemedlemmar och andra.
Citera
2020-08-07, 01:15
Medlem
ADoAnderss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
En riktig vattendelare är väl just att dela notan rakt av. Jag bor utomlands sedan länge och när man äter ute här delar man antingen notan rakt av eller så betalar någon helt oväntat för allihop. Ofta är det rent av bara männen som slänger upp sina kreditkort och kvinnorna äter gratis.

Däremot minns jag när några svenskar kom på besök och ville dividera notan med miniräknare. Jag skämdes ihjäl och ville sjunka genom golvet. Efter det fick det bli sunkiga thairestauranger och liknande när jag gick ut med dem.

Dela notan rakt av är något jag bara skulle göra utomlands eftersom det är kutym där, men nästan aldrig i Sverige eftersom det inte är kutym här. Dessutom dricksar vi inte i Sverige eftersom restaurangpersonal har laglig rätt till rimliga löner, och just utjämning medelst dricks är ju en förenklande anledning till notsplittande. Att dela notan ner på öret är bara pinsamt; min upplevelse är att i utlandet (inte generellt kanske, eftersom alla länder har olika kutymer gällande detta) så rundar man av totalsumman uppåt med dricks så att det är lätt för alla i sällskapet att dela med kontanter o dylikt.

Finns inget pinsammare än svenskar i utlandet som ska hålla på att dividera notan på minsta öre och sedan vrida och vända kontanter tills alla har betalat för just sin mat. Var med om detta på en konferens i Aten. Några i sällskapet skulle gå tidigare och stod i femton minuter och krånglade med den stackars personalen pga de brukade bara skriva ut notor för hela bordet så det gick inte att göra separata utdrag om några gick tidigare. Skämdes ögonen ur mig när jag såg dem stå framme vid servitören för att försöka utröna vilka grekiska bokstäver som var vilken maträtt och hur många de hade tagit av det ena eller det andra. Någon av dem hade dessutom delat en flaska Retsina med ngn som skulle sitta kvar och ville betala för halva flaskan till personalen. Allt detta på dålig men beskäftig engelska. Rusade till sist fram och sa "jag tar det, ni kan gå nu!" och de gick nöjt därifrån, omedvetna om sitt kulturella faux pas. Samtidigt hade en kö bildats fram till servitören eftersom dessa svenska tanter omtänksamt nog blockerat disken där nya gäster togs emot. Jag dricksade extra mkt när jag gick därifrån.

Citat:
Ursprungligen postat av Mycatisonfire
Har tre syskon, 2 bröder, 1 syster.
Den ena brodern, den äldsta av oss syskon, vill aldrig vara med på present till vår mor och far.
Tex senast när vår mor gick i pension hade vi tänkt ge en gemensam present & restaurangbesök. Inga stora summor.
Vid varje tillfälle så vägrar min ena bror vara med och dela. Han vill inte ge någonting.
När mina föräldrar är på besök hos min bror, bjuds det aldrig på kaffe, fika m.m.
Det har hänt flera gånger att han bara gjort kaffe till sig själv, köpt en bulle till sig själv.
Samma när syskonbarnen är med, det finns oftast ingenting till dom andra barnen... saft... kaka. (Han har två egna barn)
Det tycker jag är snålt.
Likadant med presenter till syskonbarnen, snålas alltid in eller ”glöms köpas”.

Men när han själv är på besök hos våra föräldrar så ska han minsann bli bjuden på allt. Middag, lunch, fika osv.
Han är 35.

Den här människan kan ju inte vara på riktigt?? Sjukt!
Citera
2020-08-11, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chronomaster
Hatar snåla personer. Då menar jag snåla och inte bara ekonomiska eller sparsamma. Som nån sa innan, det är sjukt tråkigt att hitta på något med en snåljåp. Det mesta man hittar på ute kostar, öl, bio, käk osv och att då ha med en snåljåp som aldrig kan ta en runda öl och ska diskutera priser hela tiden förtar glädjen helt.

Känner några snålisar, en som tjänar drygt 200k i månaden ville absolut ta del av mitt Netflix-abonnemang, en annan behövde överlägga i en kvart om det var värt att dela på en hyrfilm (39kr) och en tredje brukade alltid dela på typ en chokladboll och en kaffe med sin tjej då det var så dyrt enligt dem. Orkar inte med sånt, livet ska levas. Alla har dessutom bra jobb och bra löner. Fy för snålisar.

You said it man. Tål inte heller snålisar. Såna vill man inte ens vara vänner med. Eller gå ut med. De ska räkna varje krona. Kmr ihåg en gång utomlandsresa med 4 vänner. Vi skulle turas om o betala middagar. Alla vi 3 valde bra och acceptabla restauranger med ca 200kr/måltid/person. När det kom till den fjärde personen tog han oss till China box för 50kr/st.ärligt talat skämdes jag bara där o sa nej jag äter ngn annanstans.han valde o käka där medan bjöd oss på annat ställe. Snål jvel. Kan säga att det var sista gång jag var på semester med honom.
Citera
2020-08-12, 23:09
Medlem
Heller för sparsam än för slösaktig, att vara försiktig med pengar är bara bra. Däremot är det ju drygt med de som drar det för långt. Folk som inte kan bjuda på fem kronor och när man ska dela på kostnaden delar upp i ören är inte så roliga att umgås med.

Det värsta är dock de som själva är snåla och aldrig kan bjuda på något men som ändå försöker lura till sig pengar, genom att till exempel alltid ”glömma” kortet hemma eller att betala tillbaka. Väldigt fult beteende, ska man vara snål får man i alla fall leva som man lär och vara lika noga med att själv betala tillbaka som man är med att andra ska göra det.
Citera
2020-08-13, 04:16
Medlem
Medianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Typ Lidl, Netto.

Då missar du något. Vi är flera som tar en omväg till Lidl för att de helt enkelt har vissa varor som är betydligt bättre, eller som inte finns i en vanlig butik. Handlar inte om ekonomi, utan kvalitet.
Citera
2020-08-13, 04:31
Medlem
Medianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Ditt nick påminner mig om någon som inte är helt nöjd med sin tillvaro
Vet du hur mycket du spar om år på att göra dubbel portion när du lagar middag och ta lunchlåda? Du behöver inte ens äta samma som dagen innan om du har några dagars framförhållning ..

Nej du gillar inte att laga mat och du är inte på min våglängd heller!
l

Men du missar kanske andra saker. På vårt jobb går i stort sett alla ut och äter, det är en social aktivitet. Olika grupper, olika konstellationer varje dag. Att stanna kvar på kontoret själv går väl an någon gång då och då, men blir väldigt trist i längden.
Citera
2020-08-16, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mediana
Men du missar kanske andra saker. På vårt jobb går i stort sett alla ut och äter, det är en social aktivitet. Olika grupper, olika konstellationer varje dag. Att stanna kvar på kontoret själv går väl an någon gång då och då, men blir väldigt trist i längden.

Tvärtom där jag jobbar, alla äter egen låda i princip varje dag, så där missar man det sociala om man äter nån annanstans.
Är inte bara en ekonomisk fråga, då de flesta bara tar 30 minuter lunch, så tar det för lång tid att åka iväg och äta nånstans.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in