Citat:
Ursprungligen postat av
Flammarion
Det låter som en perfekt beskrivning av polariseringen som uppstår på Flashback när den fria viljan diskuteras

Tänkte att svar på detta ditt inlägg Flammarion kunde vara att slå ihjäl otalet oplockade gåsar med en enda sten,
Ett försök till kunskapsutbyte som också har potential att få 'den rationelles huvudvärk' att släppa en aning.
Som jag tolkat Wittgensteins citat i TS menar han helt enkelt att språkets funktionalitet upphör när språket inte längre 'gör sitt jobb'. Enligt Wittgenstein är språk en art av spel, och precis som med andra spel gäller även för språk att spelet upphör att fungera om någon spelare frångår reglerna. Ett spel där reglerna inte alltid gäller är inkoherent.
Vilka regler som gäller för naturliga språk är en ofattbart stor fråga och filosofins huvudfråga enligt analytisk tradition.
Därför är det kanske självklart att jag inte kan ge ett uttömmande svar på den frågan - men vi gör ett litet försök.
För att göra det lite enklare för oss kan vi som exempel ta ett konstruerat språks regler som demonstrativ utgångspunkt:
Sifferaritmetik är bra språkexempel kanske mest därför att det är språk som de flesta människor förstår i någon grad men också för att det är språk så simpla att nästan alla giltiga satser kan bevisas formellt. Aritmetiska utsagor som avviker från de utsagor vi genom de formella slutledningsreglerna kan härleda från axiomen är obönhörligen falska utsagor. Sällan hör vi i additionsdiskussioner det frågas om huruvida 2+3 egentligen är 4 eller 5, därför att vi enkelt förstår vad som menas med uttrycken och enkelt kan se ett felslut som 2+3=4 eller andra argumentationsfel/regelbrott.
Det enda som är av intresse när vi undersöker om en utsaga är alltså om den stämmer överens med våra axiom och om uteslutande giltiga härledningsregler har använts,
Således kan vi principiellt koka ner alla utsagor till (1) vilka axiom de grundar sig på och (2) om felslut har begåtts.
Den filosofiska diskussionen kan alltså begränsa sig till bevisföringen av de premisser som utsagorna grundar sig på.
Kan vi inte bevisa vår utsaga från gemensamma premisser är utsagans sanningsvärde helt enkelt odefinierad och betydelsen samma som för 7/0=2. Dessvärre verkar det som att majoriteten användare här på forumet tror att 7/0=2 är en giltig utsaga och att den som ifrågasätter axiomen är den som inte förstått hur spelets regler ser ut.
TL DR
Argumentationsteknik är det enda en filosof behöver lära sig, och den som inte förstår det är på camping i Böda.
Jag tycker på riktigt synd om hjältarna
WbZV och
BuggaMigInte som kämpar mot trekvartsbyxorna i tråden om 'fri vilja'.
De trilskas spela schack med duvor, vilket är något jag försöker sluta med - orsaken till frånvaron av inlägg från mig.
Men jag är tacksam för det guld som kan vaskas fram ur diskussionerna som läsare.
Ni får ursäkta för spretigt inlägg, min stringens är varken den största i frustration eller såhär dags.
Mvh
Opedagogiskt "multikonto troll" som tyvärr gett upp hoppet om det trevliga kunskapsutbytet som sällan kunde råda här.