2020-08-04, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaldera
Den som sköt, den som var m i bilen lär må riktigt dåligt nu. De bör vara unga, hemmaboende hos föräldrar då de ligger i konflikt med en 18åring och en 21åring. Utesluter därmed 25+ och över som mgm.

De bor i närheten...Alby, Hallunda, Norsborg, Eriksberg. Troligtvis ej Fittja eller Vårby. Då det är enskilda områden. Kontakter finns säker däremellan men ej på gängnivå.
Varför inte Fittja eller Vårby? Eller tänker du på det som skrevs i någon artikel om att är en intern uppgörelse? Å ena sidan fanns det tydligen konflikter inom området. Å andra siden tycker jag sättet, driveby skjutning, verkar mer logiskt för någon som kört dit och inte bor där själv. Tänker att den som bor nära och har koll på måltavlornas vanor, har gemensamma bekanta etc skulle kunnat hoppa på dem på ett ensligt ställe utan kameror och vittnen. Kanske lura dem till någon plats etc.
Citat:
Vit bil som brukar ta sig rundor i Eriksberg...övertygad om att många hundägare sett den tidigare på kvällspromenaden.

Artikeln om stulen Tyresöbil som möjligt fordon tror jag inte på. Tror bilen finns geografiskt i ovan nämda områden. Då en sådan bil synts till i trakten många gånger tidigare.

Har du sett eller hört talas om just den bilen?Tyresöbilen "stals" tydligen 12 juni så den kan ändå ha setts där ett tag.Jag fick intrycket att bilen fastnat på kameror så att polisen kunde identifiera den. Men kan ha fel. De kanske slog i registret efter en viss typ av bil i Stockholmsområdet.
EDIT: Typ, om de är från ett närliggande område kanske någon tipsar dem att "nu är X & Y vid McDonalds". Men om de är före detta vänner som bor nära då vet de att hans tjej bor på xx-vägen 4 längst ner och att hans bror ska ha 30-årskalas på söndag.
Senast redigerad av TigerKid2 2020-08-04 kl. 15:32.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Det är dock enligt mig och många andra ett väldigt felaktigt ordval då det ändrar vad som verkligen lär ha hänt. En förlupen kula låter som att det var fel på vapnet eller liknande, så tror definitivt inte jag är fallet här. Man sköt mycket målmedvetet åt detta håll, dock träffades förmodligen fel person. Men kulan är inte förlupen för det, så man bör nog sluta använda denna mycket missvisande term.

Hon kom förmodligen i vägen för kulregnet, inte mer med det.

Det man menar är väl att hon inte var målet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Vad menar Damberg med att man i samband med det här mordet på en 12-årig flicka känner sig beslutsam om att inte låta gängkriminaliteten "bita sig fast"? Har han sovit under en sten senaste 20 åren?

Verkar så. En av anledningarna till att jag och familjen flyttade/flydde från Stockholm var just att storstadssamhället blivit genomkriminellt. Vi bodde i radhus i vad man kan kalla ett lite bättre området i Stockholms kommun, trevliga högutbildade grannar och bra studiero i skolan.

MEN stöket från förorterna (aldrig mer än några kilometer bort ändå) ligger ändå som en filt över hela stockholmsområdet. 2 av 3 barn blev rånade på sina mobiler och jackor av förortskids i deras egen ålder som drev omkring. Dottern var 9 år när hon blev rånad av 4 somaliska killar i 12-15-årsåldern. De tog bara en skitjacka som vi köpt på Ica Maxi och enkel Motorola-telefon, men dottern vägrade gå till skolan igen i flera månader efter det.

Så nog har kriminaliteten "bitit sig fast" alltid. Hoppas jag aldrig behöver åka till Stockholm igen.
Citera
2020-08-04, 15:26
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanDavidsson
Verkligen tuffa grabbar vi pratar om. Kan inte röra sig ute själva utan skottsäker väst eller vapen och försöker ta skydd bakom 12-åriga flickor.

Låter inte som en helt orimlig teori. Flickan visste väl inte vad hon skulle göra när kulorna började vina. Någon som vet om måltavlorna hade bil?
Citera
2020-08-04, 15:28
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid2
Varför inte Fittja eller Vårby? Eller tänker du på det som skrevs i någon artikel om att är en intern uppgörelse? Å ena sidan fanns det tydligen konflikter inom området. Å andra siden tycker jag sättet, driveby skjutning, verkar mer logiskt för någon som kört dit och inte bor där själv. Tänker att den som bor nära och har koll på måltavlornas vanor, har gemensamma bekanta etc skulle kunnat hoppa på dem på ett ensligt ställe utan kameror och vittnen. Kanske lura dem till någon plats etc.

Har du sett eller hört talas om just den bilen?Tyresöbilen "stals" tydligen 12 juni så den kan ändå ha setts där ett tag.Jag fick intrycket att bilen fastnat på kameror så att polisen kunde identifiera den. Men kan ha fel. De kanske slog i registret efter en viss typ av bil i Stockholmsområdet.

Förvånar mig att bilen inte hittats uppeldad. Brukar vara det normala metodiken.
Citera
2020-08-04, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salrol
Är "hunden" bekräftad, eller bara ett mediapåhitt?

Har svårt att se varför media och andra skulle ljuga om något sådant. Det är heller inte särskilt relevant om det finns en hund eller inte. I sak har ju det noll bäring på brottet i sig.
Citera
2020-08-04, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Fanns det ngn tillsyn nattetid av flickan eller var hon ensam i lägenheten under natten?

Ursäkta frågan men vad har det med det som tråden handlar om? Det har ju blivit en enda gegga av tråden för att allt annat än vad som är relevant för brottet diskuteras.
Citera
2020-08-04, 15:38
Avstängd
tramsebyxans avatar
Vem är "nypappan"?
Citera
2020-08-04, 15:40
Medlem
henkesss avatar
Som alltid i dom där invandrar täta områdena, vittnen saknas. Fast det var fullt liv på platsen...så har ingen sett något. Det är så fegt så man storknar.
Citera
2020-08-04, 15:44
Avstängd
tramsebyxans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Som alltid i dom där invandrar täta områdena, vittnen saknas. Fast det var fullt liv på platsen...så har ingen sett något. Det är så fegt så man storknar.

Sverige har ju dumt nog inte vittnesskydd. Plus att babianer inte vill vittna mot babianer. Oavsett om babianer dödar en tolvåring, så är det viktigare för dem att skydda babianer.
Citera
2020-08-04, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess

Om du hade folk i ditt närområde som skjuter maskingevär från bil så skulle du nog också känna oro...

Men de kan ju tipsa anonymt...
Citera
2020-08-04, 15:51
Medlem
karlinges avatar
Noa säger: Vittnen måste träda fram
Citat:
Personer som har uppgifter om mordet på den 12-åriga flickan i Botkyrka måste träda fram för att polisen ska komma vidare i sin utredning, enligt Noa-chefen Stefan Hector.

– Det finns människor som vet vem som sköt, vem som körde bilen och vet var bilen står. Samhällets säkerhet bygger på att de berättar för polisen vad de vet, säger Hector, som tror att rädsla kan vara ett skäl till att ej vittna.

Dani M i sin nya ”sommarhit” sjunger
Citat:
O o oavsett du faller Då jag hjälper dig
Oavsett vi torskar ingen nämner dig

Tystandskulturen är ett faktum. Tjejens föräldrar kommer aldrig få ett slut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in