Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-01, 17:37
  #1
Medlem
Undrar om någon kan förklara för mig om vad skillnaden mellan mrt, och mrs är ?
samt hur man räknar ut dem?

Jag vet att mrt= (marginal rate of transformation) har med budgetlinjen att göra ( men är mrt samma sak som alternativkostnad?)
och är det samma sak som lutningen på budgetlinjen?
men vad säger den oss?

hur mycket av y varan vi måste ge upp för att ytterligare få 1 st av x varan?

sedan ska vi endast dividera priserna med varandra?

ex, om jag vill få mer av x varan så måste jag ta y varans pris och dividera den med x varans pris?
och om jag vill få mer av y varan då måste jag t x varans pris och dividera den med y varans pris, alltså inversen av lutningen?


Sedan förstår jag att mrs= marginal rate of transformation har med indifferenskurvor att göra (är detta samma sak som alternativkostnad?)

ex, om jag vill ha mer av x varan så måste jag ta delta y/ delta x.
och om jag vill ha mer av y varan så måste jag ta delta y/ delta x fast "inversen" dvs delta x/delta y.
och här dividerar vi med mängden(kvantiteter) istället för priser som vi gör i mrt

sedan vill jag tillägga att mrs lutning säger oss också hur mycket vi gillar en vara, har vi en stor lutning i absoluta belopp så tycker vi om den varan och vice versa.
det gäller också att mrs är vad vi frivilligt vill ge upp för att få mer av en vara och samtidigt behålla samma nytta nivå, medan mrt handlar om vad vi måste ge upp för att få mer av en vara.

slutligen vill jag nämna att jag hela tiden blandar ihop ifall jag ska dividera vanligt eller ta inversen.
det blir krångligt som fan. finns det inte någon där ute som kan förklara mrt och mrs på ett konkret sätt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback