2020-07-31, 19:47
Medlem
Hej! Tänkte spara lite i fonder och jag tänkte köra med något sånt här;

40% avanza global
30%spiltan
30%tin ny teknik

Jag ska spara länge och jag är mer intresserad av lite högre risk, har hållt på en del med crypto så när det gäller nedgångar har man blivit lite bedövad.

Till frågan, om man nu ställer spiltan aktiefond investmentbolag mot deras stabilfond, vad är det som är bäst? Känns som att majoriteten inte använder stabilfonden när det presteras ungefär detsamma de senaste åren för en mindre avgift, är det fallet?

Tack på förhand
Citera
2020-08-01, 18:50
Medlem
IRMEs avatar
Låter lite väl våghalsigt att dela upp sina investeringar jämt över tre olika breda fonder. Jag förstår att du är intresserad av hög risk, men ändå!
Citera
2020-08-01, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kkekke
Hej! Tänkte spara lite i fonder och jag tänkte köra med något sånt här;

40% avanza global
30%spiltan
30%tin ny teknik

Jag ska spara länge och jag är mer intresserad av lite högre risk, har hållt på en del med crypto så när det gäller nedgångar har man blivit lite bedövad.

Till frågan, om man nu ställer spiltan aktiefond investmentbolag mot deras stabilfond, vad är det som är bäst? Känns som att majoriteten inte använder stabilfonden när det presteras ungefär detsamma de senaste åren för en mindre avgift, är det fallet?

Tack på förhand

Avanza globalfonden är en sk. matarfond, som investerar direkt i en annan fond. Som är baserad i Luxemburg. Och där är skatten högre på utländsk källskatt. så denna fonden har flera experter avrått i från.
Kör på Lf global indexnära istället.

Jag kör på investmentbolags fonden, den kommer nog över tid gå bättre eller som index.
Stabilfonden är bra men är onödigt dyr.

Jag hade viktat ner teknikfonden till Max 20%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in