Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-05-07, 01:46
  #1
Medlem
Läst igenom forumet lite, och tycker att dom flesta trådar mest behandlar viktminskning och massiv muskelbyggning eller vad man ska säga.

Är inte riktigt det jag är ute efter, utan jag har gått upp kanske 8kg senaste året (fortfarande inte fet, men jag mår fan risigt nästan känns det som) pga att jag äter skit nu och inte tränar alls längre.

Grejen är den att jag inte har någon rutin alls på hur man tränar bra. Brukade vara ute och springa förut, och tänkte ta upp det nu igen när det är vår, för det KÄNNS ju jävligt effektivt iaf iom att man blir trött fort och känner av att man tränat på riktigt, men jag antar att det är väldigt mycket bättre och effektivare att variera träningen och köra lite vikt-träningar och liknande, även om man inte alls gör det för att bli biffig utan bara för att få känna sig lite fräschare

Anywho, hur ofta och vad bör man träna om man känner att man vill komma iform snabbt? Löpning känns lätt och billigt men vad bör man komplettera med?
Citera
2006-05-07, 12:29
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buffis
Läst igenom forumet lite, och tycker att dom flesta trådar mest behandlar viktminskning och massiv muskelbyggning eller vad man ska säga.

Är inte riktigt det jag är ute efter, utan jag har gått upp kanske 8kg senaste året (fortfarande inte fet, men jag mår fan risigt nästan känns det som) pga att jag äter skit nu och inte tränar alls längre.

Grejen är den att jag inte har någon rutin alls på hur man tränar bra. Brukade vara ute och springa förut, och tänkte ta upp det nu igen när det är vår, för det KÄNNS ju jävligt effektivt iaf iom att man blir trött fort och känner av att man tränat på riktigt, men jag antar att det är väldigt mycket bättre och effektivare att variera träningen och köra lite vikt-träningar och liknande, även om man inte alls gör det för att bli biffig utan bara för att få känna sig lite fräschare

Anywho, hur ofta och vad bör man träna om man känner att man vill komma iform snabbt? Löpning känns lätt och billigt men vad bör man komplettera med?

kompletera med 2-3 gympass i veckan
Citera
2006-05-07, 14:00
  #3
Medlem
stRs avatar
Du kan springa, cykla eller det som du tycker är kul eller båda två.
Sen kan du köra armhävningar (med koncentration på bröstet), situps, sen behöver du ett par hantlar då kan du träna biceps, triceps, axlar och ben.

Fast du kanske mer ska träna med din egen kropp, fråga någon kampsportsutövare dom är rätt haj på sånt.
Citera
2006-05-07, 22:03
  #4
Medlem
Det var någon som frågade om en kampsports utövare. Här är jag. kropps baserade övningar är bra, du lägger inte på dig speciellt mycket men får ändå snygga muskler.
Situps
armhävningar
ligg på magen och lyft upp rygg och ben
benlyft, ställ dig bredbent och böj dig upp och ner
ha någon bok under tårna sedan lyft med vaderna
armhävnings liknande övning där du putar upp röven i luften mycket som stryk så tränar du axlarna bra (hyggligt).
Armhävningar med armarna tätt intill kroppen, tar mycket på triceps sedan kan du köra diamant armhävningar med ha händerna framför dig och forma typ en diamant med händerna resten kan du tänka ut själv
Ligg på ryggen och lyft upp benen från marken och fuska nu inte med att lägga händerna under rumpan.

Det var typ det jag kommer på nu.
Citera
2006-05-08, 09:57
  #5
Medlem
Du behöver inte göra något annat än att springa. Man kan känna sig fräsch av att bara göra det.
Variera sträcka, intensitet osv så blir det roligare. Lägg in olika övningar under löpturen såsom armhävningar, situps osv så får du ett litet avbrott också.

Sedis
Citera
2006-05-08, 14:05
  #6
Medlem
stRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muffa
Det var någon som frågade om en kampsports utövare. Här är jag. kropps baserade övningar är bra, du lägger inte på dig speciellt mycket men får ändå snygga muskler.
Situps
armhävningar
ligg på magen och lyft upp rygg och ben
benlyft, ställ dig bredbent och böj dig upp och ner
ha någon bok under tårna sedan lyft med vaderna
armhävnings liknande övning där du putar upp röven i luften mycket som stryk så tränar du axlarna bra (hyggligt).
Armhävningar med armarna tätt intill kroppen, tar mycket på triceps sedan kan du köra diamant armhävningar med ha händerna framför dig och forma typ en diamant med händerna resten kan du tänka ut själv
Ligg på ryggen och lyft upp benen från marken och fuska nu inte med att lägga händerna under rumpan.

Det var typ det jag kommer på nu.

Kan du fixa bilder på det där?
Citera
2006-05-08, 18:17
  #7
Medlem
Kan se hur långt mina paint skills för mig.
Detta är "rygglyft" http://www.aftonbladet.se/halsa/0412/21/petra5.jpg
benlyft = benböj http://www.aftonbladet.se/halsa/0506...j2-525_368.jpg
det där med vaderna: http://www.aftonbladet.se/halsa/0401/27/petra3.jpg
benlyft: http://www.ast-ss.se/bilder/leg_raise_bottom.jpg notera denna killen fuskar!
den där grejen för axlarna: http://www.ast-ss.se/bilder/leg_raise_bottom.jpg
Citera
2006-05-11, 20:55
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sedis
Du behöver inte göra något annat än att springa. Man kan känna sig fräsch av att bara göra det.
Variera sträcka, intensitet osv så blir det roligare. Lägg in olika övningar under löpturen såsom armhävningar, situps osv så får du ett litet avbrott också.

Sedis

Springa tycker jag egentligen är hur jävla tråkigt som hellst, men det känns ju verkligen effektivt, och efteråt så känns det ju skitbra.

Tack för alla tips btw. Får ta tag i att börja röra lite mer på mig nu... är ju bara man själv man har att skylla på när man gått upp några kg
Citera
2006-05-11, 21:33
  #9
Medlem
stRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffis
Springa tycker jag egentligen är hur jävla tråkigt som hellst, men det känns ju verkligen effektivt, och efteråt så känns det ju skitbra.

Tack för alla tips btw. Får ta tag i att börja röra lite mer på mig nu... är ju bara man själv man har att skylla på när man gått upp några kg

Jag sprang idag tills jag fick blodsmak i munnen, då sprintade jag ca 20-30 meter ganska brant uppförsbacke, efteråt fick jag sätta mig ner för att inte spy. När andningen lugnat ner sig så kändes det jävligt skönt
Citera
2006-05-11, 21:39
  #10
Medlem
glukosbennys avatar
Sköt kosten för det första. Alltid en joggning/powerwalk före frukosten.
Sedan kan du lägga in 3-4 gympass i veckan. T ex:

Måndag: Biceps, triceps
Tisdag: Vila
Onsdag: Bröst, axlar
Torsdag: Vila
Fredag: Mage, rygg
Lördag:
Söndag: Ben, vader

- Jag vet att det inte alls är mycket ben,vad-övningar, så det behöver ni inte kommentera. Ben och vader kan du eventuellt köra någon kväll på nån av dina vilodagar.

Hoppas det gav svar på dina frågor.
Citera
2006-05-14, 21:33
  #11
Medlem
Att sköta kosten är nog det jag är absolut sämst på. När jag hade bra kondition förut så körde jag helt enkelt på att förutsatt att jag tränar nog mycket borde jag kunna äta onyttigt och ändå hålla mig i form.

Funkade helt ok
Men mjo... får skära ner lite på skräpmat helt klart.
Citera
2006-05-15, 10:51
  #12
Medlem
Med risk för att bli lite off-topic:

Bygger man muskler bäst om man äter nyttigt, eller kan man äta hur mycket som helst av allt och bygga lika bra (förutsatt att man får i sig tillräckligt med protein)?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback