Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-30, 12:24
  #1
Medlem
Kvantum odödlighet är den bevisade principen att ickeexistens kan per definition inte existera och eftersom mitt medvetande oförnekligen existerar kan jag inte dö eftersom döden skulle innebära att mitt medvetande slutar existera.

Detta innebär per definition att jag är evig, odödlig, utan varken begynnelse eller slut, dvs Gud.
Citera
2020-07-30, 13:09
  #2
Avstängd
Medvetandet skapar universum och inte tvärtom.
Citera
2020-07-30, 13:47
  #3
Medlem
We-Are-Ones avatar
Din slutsats är korrekt. Du är odödlig, evig och Gud.

Jag förstår bara inte hur kvantfysik bevisar att icke-existens inte kan existera.
Har du lust att utveckla?

Sen blandar du ihop det lite, du kan dö, men ditt medvetande kan inte upphöra att existera.
Döden innebär inte att du slutar existera.
Citera
2020-07-30, 18:01
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realnigga
Kvantum odödlighet är den bevisade principen att ickeexistens kan per definition inte existera och eftersom mitt medvetande oförnekligen existerar kan jag inte dö eftersom döden skulle innebära att mitt medvetande slutar existera.

Detta innebär per definition att jag är evig, odödlig, utan varken begynnelse eller slut, dvs Gud.

Så om vi hade definierat saker annorlunda så hade du kunnat dö? Vilken rackarns tur du hade, då...
Citera
2020-07-30, 18:14
  #5
Medlem
Pzylents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Medvetandet skapar universum och inte tvärtom.

Universum skapar medvetandet och medvetandet skapar en bild av universum.
Citera
2020-07-31, 16:38
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pzylent
Universum skapar medvetandet och medvetandet skapar en bild av universum.

Universums existens förutsätter att det finns medvetna observatörer.
Citera
2020-08-01, 11:41
  #7
Medlem
starke_adolfs avatar
Det här är en slags omformulering av en gammal idé från Epikuros, läs om epikurismen. Om livet är det enda du kan uppleva så kommer döden aldrig att existera för dig. Hur du sedan drar slutsatsen om att du skulle vara Gud för det förstår jag inte.

Antagandet om att du är odödlig bygger indirekt på ett antagande om att en yttervärld inte existerar. En värld där andra människor lever och upplever oberoende av dig. Andra människor kan fortfarande uppleva att du är död i denna yttervärld på samma sätt som du kan uppleva att andra människor dör, förutsatt att en yttervärld existerar. Men att andra människor upplever att du är död kan inte du uppleva eftersom du då är död.

Det hela faller tillbaka på om du tror att allt som existerar är din egen upplevelse, solipsism.
Citera
2020-08-05, 19:24
  #8
Medlem
VergissMichs avatar
Jag har inte hört talas om kvantum odödlighet och är därför lite osäker på vad detta betyder exakt. Men ditt påstående att ickeexistens är omöjligt kan väl bara gälla fysiska ting? Vårat medvetande, drömmar och tankar har väl ingen som helst fysisk manifestation? Eller är jag helt ute och cyklar?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback