Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-30, 00:24
  #1
Medlem
Jag är en man i 30-årsåldern som 2 har jämnåriga syskon. Vi har bra kontakt och jag tycker om dem. Men när vi ses och umgås händer nåt. Av nån anledning kan jag plötsligt störa mig på saker de säger, hur saker sägs, tycker mig ana att de vill provocera mig. Det blir sällan bråk, men vi kan munhuggas och liksom småtjafsa om småsaker. Jag känner att jag väldigt lätt blir rätt provocerad av mina syskon. Fast det ju är småsaker. Kan bli väldigt irriterad och måste liksom försöka lugna mig och lägga band på mig för att inte tjafsa vidare eller försöka ändra min ton. Jag tycker att det här är väldigt märkligt eftersom vi alla är vuxna. Jag är också annars en person som lätt kommer bra överens med kollegor och vänner, helt utan att jag brukar bli irriterad.
Vad kommer det här sig? Varför blir jag så lättretlig med just mina syskon, trots att vi ju inte är barn? Jag tror att de också kan störa sig och irritera sig på mig. Tycker att det funkar bäst när vi pratar i telefon. Det ska sägas att det inte alltid blir tjafs och irritation när vi ses, men lite väl ofta. Det tar på krafterna, men tycker ju om dem också.
Förstår inte vad det är som retar upp mig och dem så lätt? Det handlar som sagt om småsaker. Varför blir det såhär? Och vad gör man åt det? Känner ni igen er? Eller är det bara härligt och friktionsfritt när ni umgås med era syskon?
Citera
2020-07-30, 00:28
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anakin12
Jag är en man i 30-årsåldern som 2 har jämnåriga syskon. Vi har bra kontakt och jag tycker om dem. Men när vi ses och umgås händer nåt. Av nån anledning kan jag plötsligt störa mig på saker de säger, hur saker sägs, tycker mig ana att de vill provocera mig. Det blir sällan bråk, men vi kan munhuggas och liksom småtjafsa om småsaker. Jag känner att jag väldigt lätt blir rätt provocerad av mina syskon. Fast det ju är småsaker. Kan bli väldigt irriterad och måste liksom försöka lugna mig och lägga band på mig för att inte tjafsa vidare eller försöka ändra min ton. Jag tycker att det här är väldigt märkligt eftersom vi alla är vuxna. Jag är också annars en person som lätt kommer bra överens med kollegor och vänner, helt utan att jag brukar bli irriterad.
Vad kommer det här sig? Varför blir jag så lättretlig med just mina syskon, trots att vi ju inte är barn? Jag tror att de också kan störa sig och irritera sig på mig. Tycker att det funkar bäst när vi pratar i telefon. Det ska sägas att det inte alltid blir tjafs och irritation när vi ses, men lite väl ofta. Det tar på krafterna, men tycker ju om dem också.
Förstår inte vad det är som retar upp mig och dem så lätt? Det handlar som sagt om småsaker. Varför blir det såhär? Och vad gör man åt det? Känner ni igen er? Eller är det bara härligt och friktionsfritt när ni umgås med era syskon?
Min brorsa och jag har aldrig gått ihop. Han är fem år äldre och har aldrig tålt mig. Det började redan samma dag jag kom hem från BB. Sedan föräldrarna gått bort har vi inte kommunicerat alls. 2006 var sista gången. Fler blir det inte.
Citera
2020-07-30, 00:46
  #3
Medlem
We-Are-Ones avatar
Ofta är det anordnat så, att om du har en djup konflikt med en annan person.
Att ni sätts i samma familj i nästa liv, så att ni får reda ut era olikheter och komma överens.

Det är därför vissa mammor hatar sina barn vid födsel.
Citera
2020-07-30, 01:16
  #4
Medlem
Ser att du redan har fått två ypperliga svar så önskar dig bara lycka till.
Citera
2020-08-02, 02:50
  #5
Medlem
Geomeisters avatar
Vet inte om jag direkt känner igen mig, men är det någon som vet vad som irriterar dig så är det dina syskon. Ibland kanske dom bara vill skämta eller så kanske det finns någon underliggande konflikt som indirekt tas upp vid ytan. Hur lik är du dina syskon? Alltså till sättet?

Har ni liknande hobbies?
Gillar du deras val av partners?
Har ni liknande arbeten?

Jag tror ofta syskon blir relativt lika eller varandras motsatser på många sätt. Beroende på vilka motsatser man har kan det finnas någon underliggande konflikt som snabbt kommer upp till ytan.

En är bra med pengar - En är dålig.
En är social - En är antisocial.
En är öppensinnad - En är inte det.

Dina syskon ogillar någon del av dig och vet var den ska trycka för att irritera dig. Jävligt onödigt om man är vuxen och bara träffas ibland. Vilket jag gissar på gäller dom flesta? Eller brukar många 39-åringar träffa sina syskon flera gånger i veckan?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback