• 1
  • 2
2020-07-29, 06:36
Medlem
vidrikfittanens avatar
Jag vill inte hänga ut nån "fiskargubbe". Men tidigare i somras stannade jag för att rasta i ett litet samhälle längs ostkusten. Jag tog en fika på en servering, precis bredvid låg ett fiskrökeri och en liten handelsbod. "Rökt fisk - eget rökeri" stod det. Och kön ringlade LÅNG. Det var bara turister som handlade.
Jag blev nyfiken och ställde mig själv i den corona-spridda kön och efter en kvart var det så min tur. Inne i den lilla boden fanns en kyldisk med rökt lax, rökt makrill, rökta räkor och "egna såser". Allt omärkt. Jag frågade om dom rökte laxen själva och var den kom ifrån.
"Fiskargubben" svarade att laxen röker dom inte själva "just nu". Han visste inte exakt var den kom ifrån. Det vet nog leverantören sa han. Makrillen då? Nja, den var köpt via en "annan grossist". Allt låg öppet i en kyldisk av modell äldre. Han frågade om jag ville provsmaka. Den ville jag. Makrillen var ljummen och krut-torr och smakade gammalt. Laxen likaså. Priset säkerligen den dubbla mot Ica.
Men det fanns även en täckt kyl med inplastad rökt lax. "Det där är fina grejer" sa fiskargubben. "Det där är regnbåge". Jag frågade om dom rökt och odlat den själva. Men det hade dom inte. Den kom från "södra östersjön". Oklart exakt var. Han visste inte exakt vad stället hette. Svindyr var den och såg lite för röd ut för att vara tillräckligt rökt.
Dom rökta räkorna vågade jag inte prova. Den "egna såsen" undvek jag också.
Jag frågade om det gick bra. Ja, han sa att folk "vallfärdar" ut till kusten för att köpa "fin" rökt fisk.

Men allt är ju en bluff. Fisken har inget med ostkusten att göra. Det är tveksam ålder på den omärkta fisken, tveksamma kylkedjor osv. Ica, konsum mfl säljer rökt fisk av betydligt bättre kvalitet.
Det blir på nåt sätt komiskt när en stockholmare sitter och bilar nån timme ut till östersjökusten för att köpa makrill från Nord-Atlanten av MYCKET tveksam kvalitet och ålder. När han istället kan gå ner till sin lokala Ica-butik och köpa makrill från samma hav men ordentligt märkt med datum, vaakumförpackad etc ....

Så nu till min fråga. Tror ni det bluffas mycket vad gäller rökt fisk? Har du själv gått i fällan?
Senast redigerad av vidrikfittanen 2020-07-29 kl. 06:46.
Citera
2020-07-29, 07:05
Medlem
morkfromorks avatar
finns helt klart mycket skumma produkter. En del är inte rökta överhuvudtaget utan bara penslade med kemikaler som ger röksmak.
Citera
2020-07-29, 07:56
Medlem
Det fuskas. Vet en gubbe som köper fisk på city gross som säljs som egenrökt fisk.
Citera
2020-07-29, 08:46
Medlem
Om folk inte känner på smaken att "det här är nog inte värt 299 kronor/kilot" så får de skylla sig själva.
Citera
2020-07-29, 09:38
Medlem
Tyvärr mycket vanligt.
Jag saknar de små rökerierna runt Hjo och sjöarna, där du kunde köpa färskrökt sik, bröd och potatissallad rakt från röken, så att säga. Där stod gubbarna med sina små rökhytter. Detta är idag ersatt av industrialiserad verksamhet.

Idag röker jag den mesta fisken själv.
Vill man träffa en riktig fiskhandlare idag letar man reda på S*bastian som arbetar på Fiskbutiken nere i Varberg bredvid kustbageriet. Det är den siste ärlige handlare jag vet på mina Sverigeresor, tyvärr.

Tiraholms Fisk är också värt ett besök.
Citera
2020-07-29, 10:27
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Jag vill inte hänga ut nån "fiskargubbe". Men tidigare i somras stannade jag för att rasta i ett litet samhälle längs ostkusten. Jag tog en fika på en servering, precis bredvid låg ett fiskrökeri och en liten handelsbod. "Rökt fisk - eget rökeri" stod det. Och kön ringlade LÅNG. Det var bara turister som handlade.
Jag blev nyfiken och ställde mig själv i den corona-spridda kön och efter en kvart var det så min tur. Inne i den lilla boden fanns en kyldisk med rökt lax, rökt makrill, rökta räkor och "egna såser". Allt omärkt. Jag frågade om dom rökte laxen själva och var den kom ifrån.
"Fiskargubben" svarade att laxen röker dom inte själva "just nu". Han visste inte exakt var den kom ifrån. Det vet nog leverantören sa han. Makrillen då? Nja, den var köpt via en "annan grossist". Allt låg öppet i en kyldisk av modell äldre. Han frågade om jag ville provsmaka. Den ville jag. Makrillen var ljummen och krut-torr och smakade gammalt. Laxen likaså. Priset säkerligen den dubbla mot Ica.
Men det fanns även en täckt kyl med inplastad rökt lax. "Det där är fina grejer" sa fiskargubben. "Det där är regnbåge". Jag frågade om dom rökt och odlat den själva. Men det hade dom inte. Den kom från "södra östersjön". Oklart exakt var. Han visste inte exakt vad stället hette. Svindyr var den och såg lite för röd ut för att vara tillräckligt rökt.
Jag frågade om det gick bra. Ja, han sa att folk "vallfärdar" ut till kusten för att köpa "fin" rökt fisk.

Men allt är ju en bluff. Fisken har inget med ostkusten att göra. Det är tveksam ålder på den omärkta fisken, tveksamma kylkedjor osv. Ica, konsum mfl säljer rökt fisk av betydligt bättre kvalitet.
Det blir på nåt sätt komiskt när en stockholmare sitter och bilar nån timme ut till östersjökusten för att köpa makrill från Nord-Atlanten av MYCKET tveksam kvalitet och ålder. När han istället kan gå ner till sin lokala Ica-butik och köpa makrill från samma hav men ordentligt märkt med datum, vaakumförpackad etc ....

Så nu till min fråga. Tror ni det bluffas mycket vad gäller rökt fisk? Har du själv gått i fällan?

Intelligensnivån på FB känner inga gränser. "Södra Östersjön", glöm din dröm!
Citera
2020-07-29, 10:33
Medlem
Det är nog livsmedelsreglerna som ni skall vara arga på och inte på fiskargubbar - det är ett himla meck att servera fisk om dessa regler skall följas.
Folk från städer har noll koll på vilka regler som måste följas för att du skall få sälja kött och fisk till kund öppet.
Citera
2020-07-29, 12:18
Medlem
maxorrs avatar
Ska väl utfärdas både tillstånd och avtal, garanterad hållbar hantering, godkänt fiske, godkänd fiskeodling och godkänd märkning inkl såklart samarbetspartners uppgifter ...
Kan det inte redovisas så får man väl ringa livsmedelsverket eller nåt...

Jag handlar alldrig fisk ifrån fisk torg handlare andra sidan..

Så här kanske det ska se ut (länk) med godkänt fiske och vill man röka en bit utan att göra det själv så finns ju rökeri

http://lobster.se/index.php?option=c...557&lang=sv-se
Senast redigerad av maxorr 2020-07-29 kl. 12:21.
Citera
2020-07-29, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen

Standard att man röker det som är på väg att gå ut. Att fiskargubben kallar regnbåge från Östersjön som fin är bara att skratta åt. Regnbåge smakar skräp i förhållande till lax.
Citera
2020-07-29, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxorr
Ska väl utfärdas både tillstånd och avtal, garanterad hållbar hantering, godkänt fiske, godkänd fiskeodling och godkänd märkning inkl såklart samarbetspartners uppgifter ...
Kan det inte redovisas så får man väl ringa livsmedelsverket eller nåt...

Jag handlar alldrig fisk ifrån fisk torg handlare andra sidan..

Så här kanske det ska se ut (länk) med godkänt fiske och vill man röka en bit utan att göra det själv så finns ju rökeri

http://lobster.se/index.php?option=c...557&lang=sv-se

Åker du till ett kustsamhälle och handlar av fiskhandlaren där kommer du att få mycket bättre fisk där än hos Ica.

Fiskhandlaren får in fisken direkt medan fisken redan är gammal när den hamnar i disk hos Ica.

Möjligt att detta i högre utsträckning gäller västkust än ostkust dock.
Citera
2020-07-29, 12:29
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Åker du till ett kustsamhälle och handlar av fiskhandlaren där kommer du att få mycket bättre fisk där än hos Ica.

Fiskhandlaren får in fisken direkt medan fisken redan är gammal när den hamnar i disk hos Ica.

Det tror jag definitivt och så funkar det i kustorter och hamnstäder osv.. Nu bor jag inte i närheten ens av nåt sånt men röker fisken själv... Jag är mer inne på gårdsbutiker än torghandlare om man säger så.. torghandlarna drar jag mig för om dom inte har en gårdsbutik
Citera
2020-07-29, 12:38
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia

https://www.gardsnara.se/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in