• 4
  • 5
2020-09-05, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Var gör du av allt du sparar? Det du annars skulle lagt i skatt? Har du massa försäkringar eller investerar du dem bara?

Menar du att du är tillräckligt nöjd med hur Sverige spenderar skatten och att livskvaliteten trots allt duger? Hur ska jag tolka dig?

Kommer nog vilja ha familj inom 10 år, hyfsat naturskönt läge och bygga upp en egen produktionslina om dagarna. Erbjuds inte fri marknad utan massa myndighetsinflytanden degraderas stället på prio-listan. Vill inte att andra ska bestämma över vare sig mina företag eller mina barn.

Japp. Att stanna här bäddar för en misantropisk mardröm. Det är inte politikernas fel att folk röstar på dem. När 98% röstar "fel" är det dags att packa för det är inte folket det är fel på då. Det är jag som föddes på fel plats. Eller så har jag missbedömt något, fundamentalt.

Kollar man korruptionsindex ligger ju Sverige högt och Somalia, Afghanistan och Nordkorea lågt. Är det i själva verket tvärtom? Antagligen inte, men korruptionsindex är tydligen bara utifrån "upplevd korruption". Hur naiv eller jämnmodig populationen är. Indexet korrelerade tydligen väl med BNP per capita. Kan det vara så att man struntar i korruptionen om man inte drabbas av den fysiskt? Svenskar har ju fysiskt haft råd att vara naiva.

Att ha en bra levnadsstandard kostar en hög miljoner om året. En flygbiljett 60-80k, VIP terminal 10-40k, hotell 4-8k per natt. Så bara resa runt en del gånger per år och vara borta några månader kostar pengar.

Sedan äta ute och dryck varje dag kostar även. Även bostad i Burj Khalifa kostar pengar.

Men har även investeringar världen över.
Citera
2020-09-06, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Usa, välj södern och inte demokratiska storstäder. Håller på att fundera över i vilket land/plats nästa hus skall köpas, just nu Nerja i Spanien och North Carolina Usa överst på listan, har redan hus på Phuket och Thailand är ju högerextremistiskt men känns lite för varm för mig i långa loppet.
Eller så kan du välja Demokratiska städer som Palm Beach där president Trump valt att slå ner bopålarna

Att Trump skulle bosätta sig i ett Republikanskt distrikt med bara Alligatorer och 90-åringar som grannar är väl uteslutet.

Mar-A-Lago ligger i ett distrikt som varit kraftigt Demokratiskt i decennier.
Senast redigerad av Alpoxen 2020-09-06 kl. 12:03.
Citera
2020-09-07, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
Ja som sagt, om korruption är något fullt lagligt som de flesta i landet inte ens har någon aning om hur de ska förhålla sig till, vilket index skulle det ge utslag på? Kan mycket väl ligga något i det där, att motståndet mot korruption korrelerar med hur lite eller mycket en människa skapat sitt eget välmående kontra fått det till skänks.

Tittar vi på svenskens väldsunika vilja att bestraffa (främst via skatt) produktion hårdare än resursutnyttjande går det att dra en ganska stark jämförelse med hur barn reagerar i förhållande till sina föräldrar. Prova att som förälder ge ditt barn en godispåse, sedan efter en stund ta tillbaka 2/3 av påsen. Det är en så chockerande upplevelse för barnet att precis alla andra perspektiv och relativa jämförelser försvinner, det enda som finns kvar i huvudet är att "det var ju min påse!!".
Nej, min bästa lösning är ju att flytta eftersom det inte passar. Rösta med fötterna som det heter. Tyvärr gör man det ju med bitterhet och inte äventyrslust eller längtan. Har hamnat lite i ett fly eller fäkta läge. Bättre fly än illa fäkta brukar det ju sägas. Jag vet inte hur man ska angripa ett problem som är så inväxt i var och en. Landet är som en stor sekt.

Hur skulle man rama in problemet och förhålla sig till det, enligt dig?

Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Att ha en bra levnadsstandard kostar en hög miljoner om året. En flygbiljett 60-80k, VIP terminal 10-40k, hotell 4-8k per natt. Så bara resa runt en del gånger per år och vara borta några månader kostar pengar.

Sedan äta ute och dryck varje dag kostar även. Även bostad i Burj Khalifa kostar pengar.

Men har även investeringar världen över.
Skönt att höra att det finns så välfungerande livsstilar runtom i världen. Och att du lyckas hålla dig undan myndigheterna här så de lär sig hålla i pengarna någon gång. Bra
Citera
2020-09-07, 19:46
Medlem
Citat:
Hur skulle man rama in problemet och förhålla sig till det, enligt dig?
Du förhåller dig ju redan till det, så om du får välja mellan parti X som vill värna vår fria korruption och parti Y som vill bli av med all korruption så röstar du Y. Om detta gällde majoriteten skulle ju vår demokrati fungera lika bra som vilken demokrati som helst.

Det gör den inte, för genomsnittlig svensk säger "blruhgäh, vadå korruption? Jag läste på en lista att vi har låg korruption, och våra experter i regeringen säger att parti Y är nazister!".

Någon svensk myntade någon gång begreppet "demokratur" för att beskriva att Sverige är demokratiskt styrt på papperet men absolut inte i praktiken. Det har ju inte blivit mindre sant.
Citera
2020-09-08, 23:56
Medlem
I grunden så skiter jag fullständigt i hur Sveriges regering spenderar landets skatter. Jag ser till mina egna intressen och då får landets styre vara begåvade nog att hålla mig nöjd! Jag röstar aldrig och är inte engagerad eller följer med i diverse frågor och jag läser knappt nyheter för det är inte min grej att läsa något utan att följa upp med en praktisk handling. Om man tänker efter så är det askorkat att ta in information som någon annan bestämt åt dig som "aktuell".

Jag är för upptagen med mina egna intressen och affärer för att överhuvudtaget bry mig. Är Sverige ett bra land att leva i? Jag tycker att det är en korkad fråga! En bättre fråga är; "Vilka länder bor du i....?...."

Citat:

Menar du att du är tillräckligt nöjd med hur Sverige spenderar skatten och att livskvaliteten trots allt duger? Hur ska jag tolka dig?

Kommer nog vilja ha familj inom 10 år, hyfsat naturskönt läge och bygga upp en egen produktionslina om dagarna. Erbjuds inte fri marknad utan massa myndighetsinflytanden degraderas stället på prio-listan. Vill inte att andra ska bestämma över vare sig mina företag eller mina barn.

Citera
2020-09-13, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
Du förhåller dig ju redan till det, så om du får välja mellan parti X som vill värna vår fria korruption och parti Y som vill bli av med all korruption så röstar du Y. Om detta gällde majoriteten skulle ju vår demokrati fungera lika bra som vilken demokrati som helst.

Det gör den inte, för genomsnittlig svensk säger "blruhgäh, vadå korruption? Jag läste på en lista att vi har låg korruption, och våra experter i regeringen säger att parti Y är nazister!".

Någon svensk myntade någon gång begreppet "demokratur" för att beskriva att Sverige är demokratiskt styrt på papperet men absolut inte i praktiken. Det har ju inte blivit mindre sant.
Ja, men det hjälper ju inte. Jag menar hur förhåller jag mig till att platsen där jag är född råkar ha en massa folk som skiter i att de blir utnyttjade av korruption. Jag har två scenarion hittills: Stanna eller flytta. Ska man stanna får man nog anstränga sig mer än att rösta för att få bukt med korruptionen och där vet jag inte hur man skulle förhålla sig. Göran Perssons kusin har blivit generaldirektör på två myndigheter och skrivit massa lagstiftning med två års fordonsgymnasium på nacken. Media, fackföreningar och väljare backar ju upp skiten. Det blir ett terrordåd man kan uppbåda här med ett mycket tragiskt liv och eftermäle som följd efter det. Nej tack. Då utreder jag hellre alternativ två. Rösta med fötterna och flytta. Finns det något alternativ tre?

Ett obehag är att skatteverket yrkesmässigt jagar folk som inte betalar skatt, även om de tekniskt sett inte ska betala skatt. Man utsätts för omvänd bevisbörda. Skenutvandring tror jag de hävdar. Sedan skönsbeskattas man via skatteavtalsregler och samarbeten i sitt nya land. Därför blir det antagligen så att man "befriar sig" från det svenska medborgarskapet för att undvika problem. Då tror jag inte att man har rösträtten kvar längre, tyvärr. https://www.migrationsverket.se/Priv...orgarskap.html

Citat:
Ursprungligen postat av NonComplianze
I grunden så skiter jag fullständigt i hur Sveriges regering spenderar landets skatter. Jag ser till mina egna intressen och då får landets styre vara begåvade nog att hålla mig nöjd! Jag röstar aldrig och är inte engagerad eller följer med i diverse frågor och jag läser knappt nyheter för det är inte min grej att läsa något utan att följa upp med en praktisk handling. Om man tänker efter så är det askorkat att ta in information som någon annan bestämt åt dig som "aktuell".

Jag är för upptagen med mina egna intressen och affärer för att överhuvudtaget bry mig. Är Sverige ett bra land att leva i? Jag tycker att det är en korkad fråga! En bättre fråga är; "Vilka länder bor du i....?...."
Inspirerande förhållningssätt. Vilka länder bor du i då? Får du inte misstankar riktade mot dig från skatteverket tillslut, med skönsbeskattning som följd? I det läget är äganderätten begränsad i alla civiliserade länder och man blir antingen kriminell eller utfattig.

USA, Norge, Spanien och Storbritannien i den ordningen är tydligen bäst då. Detta är ju dock "utlandssvenskar" som har kvar sitt medborgarskap.
https://www.sviv.se/wp-content/uploa...erad151007.pdf
Senast redigerad av Ok-perfekt 2020-09-13 kl. 15:46.
Citera
2020-09-13, 16:37
Medlem
Citat:
Jag har två scenarion hittills: Stanna eller flytta.
Vill du uppgradera ditt liv är det ju så enkelt. Sverige hamnar väldigt lågt på de allra flesta parametrar - för alla utom för fattiga och utsatta, där vi varit kanske bäst i världen och idag säkert är topp 10 fortfarande (dock säkerligen på väg nedåt). Individuellt har du alltså inget värde av detta om du inte är fattig. Det är dock ofta trist att flytta ifrån sin familj, som kanske inte har lika bra alternativ som du har. Man ska ändå komma ihåg att Sverige har svängdörrar - vem som helst kan komma in och plocka bidrag, spelar ingen roll om man är kriminell ens. Jämför detta med typ La Jolla - en magisk plats för den som har möjligheten, men det ställer stora krav på dig som individ att få en plats där.

Framförallt löser det inget av problemet, det vill säga Sverige blir inte bättre skött för att du flyttar. Om vi då tittar tillbaka på det individuella, så kanske folk du bryr dig mycket om sitter kvar med det där problemet.

Jag har förövrigt ingen lösning. Vore jag ensam skulle jag bo kvar i USA, alternativt någon mer attraktiv del av Europa, men jag har folk i min närhet som inte har lika bra alternativ som mig. Att jag skriver en massa om bisarra unikt svenska saker som unikt få begriper att de utsätter sig själva för handlar om just det, jag vet inget annat sätt att hantera problemet än att försöka mitt bästa att beskriva det.
Senast redigerad av LarryLarry 2020-09-13 kl. 16:46.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in