Citat:
Ursprungligen postat av
JSelwyn
Okej, så jag skulle vilja ha bra förslag på följande. Vederbörande bor i Sverige.
Hur jag kan få reda på var en person jobbar. Prövat med Skatteverket men dom säger att det är sekretessbelagt? Även Ratsit. Folkbokföringen får ju bara fram address. Men jag vill också ha reda på var personen bodde innan.
Telefonnr - letat på Eniro, Birthday och Hitta.
Vad gäller arbetsplatsen, så har jag sökt bland socialmedier men hittar inte personen. Tror mer för att den inte har skapat ett konto i sitt eget namn.
Tack på förhand.
Jag har utvecklat en betydande expertis inom osint genom flera års erfarenhet av att samla och analysera olika informationskällor. Mitt fokus har varit att finna allt från bilder till telefonnummer och till och med privata dokument och med en betydande kunskap inom IT så är det nästan skrämmande farligt effektivt - Ibland har jag ägnat månader åt att spåra en persons privata e-postadress, vilket jag anser vara en av de mest utmanande uppgifterna just om DU inte har en epost, då är det nästan kört men de går med tålamod. Men när jag äntligen lyckades, öppnades en hel värld av information. Jag kunde spåra personens inköpshistorik, hitta bilder från sjukhusbesök, lokalisera dem på karnevaler och andra privata platser allt legalt / publikt naturligtvis. Det är otroligt hur mycket man kan upptäcka när man hittar rätt. Detta är bara en del av min expertis. Har du även insyn och extremt mycket kunskap i form av andra saker på nätet och är uppväxt med det så är det ju en enkel match med lite fantasi:
1. Har du alias till användaren som den använt någon gång?
- Alias eller användarnamn kan avslöja personens onlineaktiviteter på olika plattformar. Genom att spåra dessa kan man ofta hitta inlägg, kommentarer eller profiler som ger ytterligare information om personen.
2. Har du bild på personen i någon form?
- Bilder kan användas för att göra omvänd bildsökning på internet, vilket kan leda till andra konton på sociala medier, personliga webbplatser eller artiklar där personen nämns.
3. Har du en video med personen?
- Liksom med bilder kan videor ge visuella ledtrådar om personens miljö, aktiviteter eller till och med arbetsplats, speciellt om de delar arbetsrelaterat innehåll.
4. Har du telefonnummer till personen?
- Ett telefonnummer kan sökas online för att hitta associerade konton eller annonser. Det kan även avslöja personens geografiska område baserat på riktnummer.
5. Har du en mail till personen?
- E-postadresser kan användas för att söka efter associerade konton på sociala medier, forum, eller prenumerationstjänster, vilket kan avslöja personliga intressen eller yrkesmässig verksamhet.
6. Vet du vad den har för intressen?
- Att känna till personens intressen kan hjälpa till att rikta in sökningar på specifika forum, grupper på sociala medier eller evenemang där personen kan vara aktiv.
7. Använder den eventuellt Twitter?
- En Twitter-profil kan ge insikter om personens åsikter, intressen, och även yrkesmässiga nätverk baserat på vem de följer och interagerar med.
8. Vet du vart personen bor?
- Bostadsorten kan hjälpa till att begränsa sökningar till lokala företag, organisationer eller evenemang där personen kan vara involverad.
9. Har den sommarställen?
- Information om semesterbostäder kan ge ytterligare kontext till personens ekonomiska situation eller sociala kretsar, vilket kan vara relevant beroende på utredningens natur.
10. Hejar den på något lag specifikt?
- Sportintressen, särskilt stöd för specifika lag, kan leda till aktiviteter på fan-sidor, sportevenemang eller relaterade grupper där personen kan vara aktiv.
11. Håller den på med någon sport?
- Deltagande i specifika sporter kan avslöja personens fysiska plats vid vissa tider eller kopplingar till lokala klubbar och organisationer.
12. Vet du ifall om den har wifi och framförallt specifikt ssid på detta?
- Ett unikt SSID kan användas för att identifiera specifika platser eller till och med specifika enheter. Om man vet med vilket nätverk personen är ansluten kan det ge ledtrådar om vistelseorter eller arbetsplatser. Finns massa metoder att hitta en person vart den både bor och arbetar om du vet detta, te.x Piggybacking.
13. Har personen publicerat några arbetsrelaterade artiklar eller dokument?
- Detta kan inkludera vetenskapliga publikationer, branschartiklar eller blogginlägg som kan ge ledtrådar till arbetsgivare eller yrkesområde.
14. Finns personen på professionella nätverk?
- LinkedIn är den mest uppenbara källan, men tänk också på branschspecifika forum eller nätverk.
15. Har personen deltagit i några konferenser eller yrkesmässor?
- Ibland kan personer listas som talare eller deltagare på evenemang som rör deras yrkesområde.
16. Är personen medlem i någon yrkesorganisation eller klubb?
- Medlemskap kan ofta hittas i offentliga registret eller nämns på sociala medier.
17. Har personen fått några yrkesutmärkelser eller erkännanden?
- Utmärkelser kan avslöja personens yrkesområde och ibland specifika arbetsplatser.
18. Finns det patent, upphovsrätt eller andra offentliga registreringar i personens namn?
- Dessa dokument kan ofta sökas online och kan avslöja arbetsrelaterad verksamhet.
19. Använder personen någon specifik yrkesmässig jargong eller terminologi på sina sociala medier?
- Detta kan ge ledtrådar om bransch eller yrkesområde.
20. Har personen citerats i några nyhetsartiklar eller branschpublikationer?
- Namn i nyhetsartiklar kan ofta kopplas till specifika organisationer eller yrkesroller.
21. Är personen aktiv på några yrkesspecifika bloggar eller webbplatser?
- Kommentarer eller inlägg kan ibland avslöja en persons arbetsplats eller yrkesroll.
22. Har personen någonsin nämnt arbetsrelaterade resor på sociala medier?
- Bilder eller inlägg från arbetsresor kan ibland ge ledtrådar till arbetsgivare eller yrkesområde.
Här är de första 22 sakerna som är väldigt viktiga när man försöker hitta information om en person enligt mig själv, det räcker väl till att börja här. Jag kan dela med mig av tips, men det är upp till dig att utföra sökningarna eftersom jag har många källor och det skulle inte vara praktiskt att dela dem här så jag tog denna listan iaf.
Jag kan ge dig vägledning genom att dela mina kunskaper och erfarenheter för att hjälpa dig komma igång. Att hitta personens e-postadress är ofta avgörande, eftersom det kan göra hela processen mycket enklare. Om du inte har e-postadressen blir allt genast mycket svårare, men jag har specialtips för att hantera detta. Börja med att berätta lite om vad du redan vet om personen inte i form av detlajer snarare allmänt, så kan jag ge mer specifik vägledning.
Det finns ju alltid illegala vägar att ta sig vidare i form av alla möjliga tricks på nätet men jag kommer endast att dela med mig av tips och metoder som är lagliga här iaf.
Jag hitta denna tråden på Google när jag sökte på "flashback + osint" det var ju fruktansvärt dåligt med trådar så därför svarar jag dig iaf.
Jag har till och med lärt mig att söka på kinesiska och på deras sökmotorer och indien och allt möjligt, internet är otroligt helt fruktansvärt mega stort och de finns ingenting man inte kan hitta. Vi skall hitta personens arbetsplats om det så vore att den arbetar på en öde ö.
Det finns hur många frågor som helst, vet du om den har rest någon gång? Vilket flygbolag m.m men det är overkill här då kan man börja ta sig in på flygplatser hemsidor och börja söka i deras databaser te.x dom flesta airlines bolag sparar ju id på alla sina resenärer, det är inte i Sverige men utomlands om den te.x åkt med "Company" Airlines så finns det utländska som sparar både pass/biljett i systemet
Lättast är kanske att börja här:
https://whatsmyname.app/
Sök på person.efternamn om du vet detta te.x, usernames alias m.m. Som google fast bättre för osint.
Så, vart skall du börja? Är det inte aktuellt längre då det var några årsen du skrev så får säkert någon annan upp ögonen för osint. Vet man te.x sommarställe, börja då söka efter #sommarstallet osv finns siter för det.. Wifi places, cell towers:
https://wigle.net/index
Boktips att söka på för att spåra:
- "Privacy is dead, you can't hide!"
Boktips för att lära sig tips om att dölja/försvinna:
- "How To Disappear Completely and Never Be Found"
- "How to Be Invisible: Protect Your Home, Your Children, Your Assets, and Your Life"