• 1
  • 2
2020-07-27, 09:50
Medlem
Tillåter exempelvis Avanza, Nordnet med flera att man säljer aktier/värdepapper under aktuella marknadspriset?

Exempel:
Aktie A kostar 100 kr, är det möjligt att sälja av aktie A de till 10 kr?

Undrar mest eftersom det finns ju en risk att man glömmer en 0 och råkar sälja av till helt fel pris. Eller finns det något som gör att detta intr går att göra. Alltså att man inte kan råka sälja till ett galet lågt pris?
Citera
2020-07-27, 09:53
Medlem
AoE3#1s avatar
Du kommer att sälja det till högsta budet hursomhelst

Och sen går det inte på de flesta bolag eftersom de avviker från prisintervallet
Citera
2020-07-27, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Du kommer att sälja det till högsta budet hursomhelst

Och sen går det inte på de flesta bolag eftersom de avviker från prisintervallet

Så det är alltså idiotsäkert?

Om jag nu skulle sälja random aktie eller certifikat på Avanza under marknadpris så kommer det alltså inte gå?

Om jag tar exemplet från ovan. Aktie A 100 kr, om jag sätter en säljorder på 1 kr så kommer den säljas av till marknadspriset(100 kr) ändå?
Citera
2020-07-27, 10:17
Medlem
AoE3#1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V4rg3n
Så det är alltså idiotsäkert?

Om jag nu skulle sälja random aktie eller certifikat på Avanza under marknadpris så kommer det alltså inte gå?

Om jag tar exemplet från ovan. Aktie A 100 kr, om jag sätter en säljorder på 1 kr så kommer den säljas av till marknadspriset(100 kr) ändå?

Den kommer säljas till högsta budet på köpsidan. Om det är 100, 97 eller 92 vet jag ju inte
Citera
2020-07-27, 10:22
Medlem
Citat:

Undrar mest eftersom det finns ju en risk att man glömmer en 0 och råkar sälja av till helt fel pris. Eller finns det något som gör att detta intr går att göra. Alltså att man inte kan råka sälja till ett galet lågt pris?
Priset är inte så farligt om man råkar slå en nolla fel. Högst antagligen godkänns inte ordern eftersom den ligger utanför prisintervallet.

Däremot är det jävligt surt om man slår en nolla för mycket på antalet aktier i köpordern.
Har man tillräckligt med pengar på depån så går ordern igenom och man har köpt 10 gånger mer aktier i bolaget än man hade tänkt sig. Jävligt surt när man upptäcker felet då man kollar tillgodohavandet på depån. Återstår bara att försöka kränga av 9/10 delar på aktieinnehavet och hoppas på det bästa.
Citera
2020-07-27, 10:27
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
Priset är inte så farligt om man råkar slå en nolla fel. Högst antagligen godkänns inte ordern eftersom den ligger utanför prisintervallet.

Däremot är det jävligt surt om man slår en nolla för mycket på antalet aktier i köpordern.
Har man tillräckligt med pengar på depån så går ordern igenom och man har köpt 10 gånger mer aktier i bolaget än man hade tänkt sig. Jävligt surt när man upptäcker felet då man kollar tillgodohavandet på depån. Återstår bara att försöka kränga av 9/10 delar på aktieinnehavet och hoppas på det bästa.

Därför tar jag aldrig bort bekräftelsedialogen vid köp och sälj. Den må vara lite irriterande men får en att haja till och dubbelkolla. Peppar peppar, hittills har jag inte lyckats med några felköp av detta slag
Citera
2020-07-27, 10:30
Medlem
Citat:

Förhoppningsvis gör inte köparen som i TS, lägger ett inköpspris på 1000:- om aktien ligger i 100:-. I sådant fall kan det bli surt att slå en nolla för mycket i rutan för antal aktier.
Lägger man däremot en köporder på 101:- men med fel/för stort antal så är det inte så farligt; är du en liten aktör kommer du kunna kränga av 9/10 utan någon större förlust eftersom volymerna är så stora och det borde finnas köpare (gäller bara att upptäcka misstaget). Handlar du däremot i en aktie med liten omsättning så kommer du inte få fler än vad som finns på säljsidan till det priset.
Citera
2020-07-27, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Den kommer säljas till högsta budet på köpsidan. Om det är 100, 97 eller 92 vet jag ju inte

Citat:

Men om en köpare har en köporder som ligger långt ner i orderboken, vad händer då?
Citera
2020-07-27, 11:13
Medlem
AoE3#1s avatar
Citat:
Men om en köpare har en köporder som ligger långt ner i orderboken, vad händer då?

Men hur kan du inte klara av att slå ihop två ettor och komma fram till två?

OM DU LÄGERR SÄLJORDER UNDER HÖGSTA BUDET SÄLJER DU ÄNDÅ TILL HÖGSTA BUDET OAVSETT HUR LÅG ORDER DU LÄGGER

Det spelar ingen roll om hans bud är 1500 och din säljorder 1kr du kommer sälja för 1500
Citera
2020-07-27, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Förhoppningsvis gör inte köparen som i TS, lägger ett inköpspris på 1000:- om aktien ligger i 100:-. I sådant fall kan det bli surt att slå en nolla för mycket i rutan för antal aktier.
Lägger man däremot en köporder på 101:- men med fel/för stort antal så är det inte så farligt; är du en liten aktör kommer du kunna kränga av 9/10 utan någon större förlust eftersom volymerna är så stora och det borde finnas köpare (gäller bara att upptäcka misstaget). Handlar du däremot i en aktie med liten omsättning så kommer du inte få fler än vad som finns på säljsidan till det priset.

Går det att köpa för ett högre pris än marknadspriset?

Om det inte går att sälja under marknadspriset så borde det inte gå att köpa över marknadspriset så som du beskriver eller?
Senast redigerad av V4rg3n 2020-07-27 kl. 11:21.
Citera
2020-07-27, 11:19
Medlem
KlappMungons avatar
Sätter man limit så lågt blir det i praktiken en vanlig market order och sådana kan man använda som normal investerare som inte handlar med jättestora poster.
Citera
2020-07-27, 11:22
Medlem
DrVonAnkas avatar
Citat:
Går det att köpa för ett högre pris än marknadspriset?

Om det inte går att sälja under marknadspriset så borde det inte gå att köpa över marknadspriset såsom du beskriver eller?
Hur definerar du marknadspriset? Det senaste avslutet?

Du kan köpa för högre än det såklart men du kommer hela tiden gå mot säljsidan och köpa det billigaste därifrån.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in