Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-26, 19:39
  #1
Medlem
Goddag ärade FB,

När jag köper/säljer en aktie på Avanza, vem är det då jag köper ifrån eller säljer till? Är det begränsat till Avanzianer, begränsat till Sverige, eller handlar jag faktiskt med hela världen?

Jag undrar av två anledningar. 1) Avanza visar ju uppe till höger vad säljare försöker sälja för och vad köpare försöker köpa för, samt hur många det finns vid varje belopp. Detta kan väl inte vara kopplat till hela världens köpare/säljare? 2) Många rekommenderar att inte köpa illikvida aktier, eftersom man kan hamna i en situation att man helt enkelt inte kan sälja. Men jag som gillar att handla amerikanska aktier, det är väldigt stor skillnad om jag vet att jag bara handlar med 5 Avanzianer, eller om jag handlar med 5 Avanzianer + 1000 RobinHoodare.

Edit: Undrar också vad som gäller för ETFer.
__________________
Senast redigerad av nikl4ss 2020-07-26 kl. 19:42.
Citera
2020-07-26, 19:46
  #2
Medlem
Du ser ju på Avanza vilka som hanterar köp & sälj i varje transaktion. Det kan vara Avanza, Nordea, Swedbank, Nordnet, Morgan Stanley, Merryl Lynch osv. så ja, du handlar med "hela världen" kan man säga. Att det känns som att det mest är svenska bolag har att göra med att du antagligen i huvudsak handlar på Stockholmsbörsen.
Citera
2020-07-27, 13:38
  #3
Medlem
Finans.killens avatar
Jo det är hela världen, orderdjupet är alla som är inne och härjar.

Tror inte avanza betalar för orderbok i t.ex. USA så där ser du inget (tror jag? Kanske bara L1 då eller något) men har du en riktigt mäklare så det du även i utländska papper hela orderboken "deep book" eller vad för namn det är hippt att referera till det nuförtiden.
OBS! Detta gäller ju då om du handlar på samma marknad, många amerikanska ETFer finns ju nu listade på Xetra och då handlar du ju med Tyskar och Européer även om det är robotar där som kör arbitrage mellan handelsplatserna och det är tur för det innebär att du inte behöver bry dig om handelsplatsen i normalfallet samma värdepapper har samma pris oavsett marknad.
__________________
Senast redigerad av Finans.killen 2020-07-27 kl. 13:41.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback