Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2020-08-01, 09:00
  #49
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JAQ
Fast med den logiken så kan man ju inte spara till något om man har lån? Alla pengar som TS inte använder för att betala ned sitt existerande lån på bostad är ju "lånade pengar"? Eller ska TS först betala ned hela bolånet för att sedan spara ihop pengar för att köpa bil?

Två scenarion:

1. TS lever sparsamt och amorterar en massa på sitt lån. När det är dags för bil ökar TS på lånet och köper bil för pengarna.

2. TS lever sparsamt, amorterar så lite som möjligt och lägger pengar på hög. När högen av pengar är stor nog köper TS en bil kontant.

Vad blir egentligen skillnaden? Det viktiga blir ju i alla fall att TS inte bränner onödigt mycket pengar på skräp och att TS köper en förnuftig bil och får bra villkor på lånet till bilen.


Förre statsministern Göran Persson gillade att citera gamla politiker. Ett bra citat är ”Den som står i skuld är inte fri.”.

Min uppfattning är att det bästa är att försöka minska sina lån så fort det går genom amortering. Det är mycket bättre att inte ha några lån, det är då lättare att sluta på ett jobb och kanske leva på lägre inkomster. Jag har sett att högt belånade ofta tar vilken skit som helst på sina jobb, de vet att de måste få in pengarna.

Men det går inte att spara ihop till din första bostad, du måste förmodligen ta lån. Men en bostad är en investering. En bil är aldrig en investering. Att låna till en fin bil är dumt.

Ett bättre förslag är att ta de pengar som blir över när bostaden amorterats och investera dem i aktier, indexfonder eller liknande. När de växt i värde kan du ta av värdeökningen och köpa dig en lyxig bil eller något annat du drömt om. Då har du både kvar pengarna och en ny bil!

Det är bättre att ha ”Fuck you money!” och en bostad utan lån än en lyxig bil som står på parkeringen och rostar.
Citera
2020-08-01, 23:26
  #50
Medlem
willus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Förre statsministern Göran Persson gillade att citera gamla politiker. Ett bra citat är ”Den som står i skuld är inte fri.”.

Det är bättre att ha ”Fuck you money!” och en bostad utan lån än en lyxig bil som står på parkeringen och rostar.


Denna diskussion är off-topic. Även om jag förstår att du och den du svarade tycker detta är intressant.

Men var snäll ta det i en annan tråd.




Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
I teorin kan det bli så, men sällan så stor skillnad på billån, vid låga belopp blir däremot lätt den effektiva räntan betydligt högre.

Men billån rör sig ofta om låga belopp, i exempelvis jämförelse med bolån.

Eller vad syftar du på när du säger långa belopp, antar att du då menar typ 10 000 kr?
Citera
2020-08-02, 01:30
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av willu
Denna diskussion är off-topic. Även om jag förstår att du och den du svarade tycker detta är intressant.

Men var snäll ta det i en annan tråd.






Men billån rör sig ofta om låga belopp, i exempelvis jämförelse med bolån.

Eller vad syftar du på när du säger långa belopp, antar att du då menar typ 10 000 kr?
Ja, jämförelsevis, men bilar kostar ofta 100' och uppåt även begagnade. Under 100' har nog flertalet inte behov av lån.
Citera
2020-08-02, 09:06
  #52
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av willu
Denna diskussion är off-topic. Även om jag förstår att du och den du svarade tycker detta är intressant.

Men var snäll ta det i en annan en annn tråd!

Det som är topic är en diskussion om ett lån till en bil. Olika lån och finansieringsalternativ diskuteras i denna tråd.

I detta sammanhang är det bästa lånet inget lån alls.

Tråkigt att du inte förstår logiken, men snart börjar skolan igen. Ät bra frukost och håll dig vaken på lektionerna så skall du se att det klarnar snabbare framöver!
Citera
2020-08-02, 09:12
  #53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BananenJesus
Låna inte till en bil, köp en bil du har råd med och fortsätt spara. När du har pengar för "drömbilen" så vet du om det är värt investeringen.

Jag har kört en 20 år gammal kombi i några år nu, den är fan toppen! Kommer inte byta upp mig särskilt mycket när bilbyte blir aktuellt, finns roligare saker att lägga pengar på.

Sluta ge de mest korkade tipsen kring bilar.

Köpa en bil för sparade pengar? Det är kanske det mest korkade som skrivits på FB i dag.

Leasing är överlägset allting du skriver. Men fortsätt du köra din djävulskt gamla bil och känn dig nöjd.

Du måste vara en vänsterextrem med den tankegången...
Citera
2020-08-03, 09:28
  #54
Medlem
willus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Sluta ge de mest korkade tipsen kring bilar.


Ja och dessutom off topic


Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ja, jämförelsevis, men bilar kostar ofta 100' och uppåt även begagnade. Under 100' har nog flertalet inte behov av lån.

Precis, men som jag uppfattar det så kan det bli stora skillnader i ränta mellan nominell och effektiv ränta även i stora lån, över 100 000.
Citera
2020-08-03, 09:52
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av willu
Ja och dessutom off topic




Precis, men som jag uppfattar det så kan det bli stora skillnader i ränta mellan nominell och effektiv ränta även i stora lån, över 100 000.

Om lånebeloppet ökar så minskar diskrepansen, över 100000 är sällan denna särskilt påtaglig.
Citera
2020-12-23, 08:01
  #56
Medlem
split-sevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av willu
Jo det är därför man skall kolla på effektiv ränta, inte bara "ränta".

Är det inte alltid rörlig ränta? Eller kan man få fast? Om räntan ändras är det väl i så fall bankens fel, inte låneinstituten då de följer räntan som satts av riksbanken.




Varför bara 5 år, är det för att man skall hinna betala tillbaka i samma takt som värdet sjunker på bilen?

Är det vanligt att man tar en försäkring i samband med billån från samma låneinstitut?


Exakt, blir mycket pengar som går till banken. Medens din bil sjunker i värde. Bilfirmorna brukar erbjuda nån form av försäkring. Men det slutar ändå med att du får betala försäkringen i slutändan ändå.
Citera
2020-12-24, 01:40
  #57
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av willu
Skall ta lån till en bil, var kan man låna med best förmåner, lägst ränta?

Skall man ta det själv, eller med sin sambo, för-nack-delar?

Finns inga lån som är bra. Spara ihop till en bil och betala den kontant. Är det bästa du kan göra, förutom att vara utan bil😁
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback