Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-24, 05:52
  #1
Avstängd
redlajtss avatar
..många som har ett sådant bagage sägs dras in i prostitution pga tidigare upplevda sexuella trauman. Om vi skulle få bort incest och sånt tror ni att färre skulle välja att prostituera sig då?
Citera
2020-07-24, 06:52
  #2
Medlem
Jag tror det, lite i alla fall. Även några torskar är nog torskar för att de blivit utnyttjade själv.
Citera
2020-07-24, 07:10
  #3
Medlem
SittFints avatar
Möjligt, men vad skulle poängen med det vara?
Citera
2020-07-24, 07:18
  #4
Medlem
1-10% av hororna skulle kanske försvinna, dvs just de som använder det som ett självskadebeteende. Majoriteten gör det för att tjäna snabba pengar, eftersom de inte vill nedlåta sig att ta ett vanligt arbete på McDonald’s eller motsv.

Majoriteten av sexuellt utnyttjade barn blir dock inte horor. Jättebra om man kan minska sexuellt utnyttjande av barn, men det ska nog inte kopplas till framtida prostitution som anledning till varför man ska minska det.
Citera
2020-07-24, 07:31
  #5
Medlem
Tarrous avatar
Tyvärr inte. Långt ifrån alla utnyttjade barn/ungdomar säljer sex senare i livet, och denna grupp utgör sannolikt en liten del av de prostituerade.
Citera
2020-07-24, 07:57
  #6
Medlem
Olsson2020s avatar
Prostitution.. du menar kvinnor som gifter sig med Tiger Woods, Boris Becker, Trump m.fl..?
Citera
2020-07-24, 08:15
  #7
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olsson2020
Prostitution.. du menar kvinnor som gifter sig med Tiger Woods, Boris Becker, Trump m.fl..?

Blir ju mer lönsamt för de kvinnorna vid skilsmässa. Vissa får ut flera hundra miljoner. Bra betalt för att ha sex ett par gånger i veckan
Citera
2020-07-24, 08:44
  #8
Medlem
l00zekks avatar
Ökade samhällsklyftor och överskott på män bör väll snarare driva på en ökning oavsett andra åtgärder
Citera
2020-07-24, 08:51
  #9
Medlem
Jag förstår inte ätandet över prostitution i de fall trafficking inte förekommer. Varför bry sig om det är frivilligt från båda (vuxna) parter?

I mitt huvud är det ungefär samma sak som att betala för massage eller städhjälp.

Kan tillägga att jag aldrig betalat för varken sex eller massage
Citera
2020-07-24, 09:50
  #10
Medlem
Nykulas avatar
Ja, garanterat.
Citera
2020-07-24, 10:20
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redlajts
..många som har ett sådant bagage sägs dras in i prostitution pga tidigare upplevda sexuella trauman. Om vi skulle få bort incest och sånt tror ni att färre skulle välja att prostituera sig då?

Ja det sägs så från de som är motståndare till prostitution av ideologiska eller moraliska skäl. Men frågan är om det verkligen stämmer. De seriösa undersökningar som jag känner till styrker inte påståendet att den stora majoriteten av de som säljer sex har upplevt sexuella trauman och de har visat att prostituerade psykiskt (i genomsnitt) inte mår sämre (och inte heller bättre) än icke-prostituerade kvinnor.

Med seriös undersökning menar jag undersökningar som genomförs med öppet sinne (alltså som inte genomförs med förutfattade meningar och färgade glasögon) och där man försöker allsidigt belysa fenomenet. För att dra en parallell – om man vill undersöka hur kvinnor i äktenskap/förhållande har det så skulle det inte vara seriöst att bara genomföra undersökningen bland de kvinnor som flytt till en kvinnojour. Resultatet skulle vara "sant", men det skulle inte vara representativt för den stora gruppen kvinnor som inte sökt sig till en kvinnojour. Många av de undersökningar som prostitutionsmotståndarna presenterar är dock genomfört just på detta sätt – man har undersökt väldigt speciella miljöer/grupper och hävdar sedan att resultaten är allmängiltiga.

Det finns tjejer med olika former av självskadebeteenden och med trauman som söker sig till prostitution, men enligt min uppfattning så är det fråga om mycket små grupper. Med andra ord så tror jag inte att förekomsten av prostitution skulle minska i någon större omfattning om sexuellt utnyttjande av barn minskade.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback