Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-22, 04:03
  #1
Medlem
Under den senaste helgen tappade jag mitt kreditkort där jag inaktiverade kortet direkt efter att jag inte hittade det, men tyvärr var jag inte snabb, en idiot hittade kortet och använde det för att skicka pengar eller köpa något via PayPal. Den obehöriga transaktionen ligger på 8 411 kr.
Jag kontaktade min bank och gjorde en polisanmäla, båda sa att jag ska vänta till utredning är klar, där kommer de att bestämma om det är mitt fel eller ej.
Jag har läst tiotals nyhetsartiklar där PayPal användes för att genomföra ett bedrägeri och ingen av dessa artiklar innehöll något som säger att Polisen kunde lösa brottet. Gjorde lite research där såga jag att PayPal är svårt att spåra, och PayPal samarbetar inte den svenska polisen, inte heller med Swedbank.
I mitt konto står det bara "PayPal E411", utan ett namn.
Hur fan kan man sätta koppa PayPal till vilket kort som helst, och hur kan man överföra pengar utan bank-id?
Hur blir det? kan polisen veta personen som använde mitt kort eller till vilken konto överfördes pengarna?
Citera
2020-07-22, 05:06
  #2
Medlem
Yahnoovass avatar
När gjordes transaktionen?
Antar att du redan kontaktat paypal. Dem är nog bäst på lösa det här.
Kan inte paypal så bra men är det inte så att det tar viss tid mellan överföringen kommer fram till mottagare?

Har en vän som blev lurad för flera år sen, skickade nån summa via paypal men fick aldrig det snubben lova. Kontaktade paypal och pengarna överfördes tbx.
Men det spelar väl roll om pengarna finns kvar på bedragarens konto eller om han direkt tömmer det.

Känns som banken eller paypal ska ersätta det iaf. Har för mig att banken i flera fall står för hela bekostnaden gällande bedrägerier? Beroende på summa? 8k borde inte va några större problem att återgälda. Tur det inte va 800.
Förmodar att du redan mailat PP och frågat om kontot och vad som köpts. Reklamera.

Du får säkert tbx pengarna. Är bara en liten process. Man lever o man lär. Slarva inte bort dina saker )
Citera
2020-07-22, 06:48
  #3
Medlem
FriendlyNo1s avatar
Anmäl transaktionen som obehörig via PayPal. PayPal är tvungna enligt lag att returnera pengarna, förutom om det är uppenbart att transaktionen inte var obehörig (t.ex. om du har Visa eller MasterCard från svensk bank, då som kräver att du legitimerar köpet med bank-id eller en kod som du får som SMS).
Citera
2020-07-22, 11:32
  #4
Moderator
Kraftkarls avatar
Du kommer inte att behöva betala, köpet kommer med största sannolikhet bli ogiltigt trots att det först gått igenom. På ett kreditkort så kan du alltid reklamera köpet, en särskild blankett kommer att få fyllas i. Om det nu skulle gå så pass långt att du behöver betala. Är bankens pengar inte dina.

Din anmälan kommer tyvärr inte att leda nån vart, dock se är det ett måste vid dessa händelser. Polisen brukar lägga ner denna typ utav ärende, väldigt sällan de leder till åtal. Har ett svar ifrån polisen som en anhörig fick "Det kan antas att åtal för brottet inte skulle komma att ske till följd av bestämmelse om åtalsunderlåtelse i 20 kapitlet rättegångsbalken. Något väsentligt allmänt eller enskilt intresse åsidosätts inte genom att förundersökningen läggs ned"

Även om de kräver legitimering så går det att kringgå. Du kan alltid kontakta PayPal som påpekats.
Citera
2020-07-22, 18:57
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yahnoovas
När gjordes transaktionen?
Antar att du redan kontaktat paypal. Dem är nog bäst på lösa det här.
Kan inte paypal så bra men är det inte så att det tar viss tid mellan överföringen kommer fram till mottagare?

Har en vän som blev lurad för flera år sen, skickade nån summa via paypal men fick aldrig det snubben lova. Kontaktade paypal och pengarna överfördes tbx.
Men det spelar väl roll om pengarna finns kvar på bedragarens konto eller om han direkt tömmer det.

Känns som banken eller paypal ska ersätta det iaf. Har för mig att banken i flera fall står för hela bekostnaden gällande bedrägerier? Beroende på summa? 8k borde inte va några större problem att återgälda. Tur det inte va 800.
Förmodar att du redan mailat PP och frågat om kontot och vad som köpts. Reklamera.

Du får säkert tbx pengarna. Är bara en liten process. Man lever o man lär. Slarva inte bort dina saker )
Lördag, 2020-07-18.
Har redan skickat ett mejl men jag fick inget svar hittills. Problemet är att man vet inte m pengarna överfördes till en annan person eller en vara köptes, om en sak köptes så blir de enklare att veta vem som ligger bakom transaktionen, det kommer att se mörkt ut om pengarna överfördes som "Familj och vänner", eftersom har blivit lurad på eBay när jag betalde till en snubbe och fick aldrig de jag köpte, försökte reklamera till PP men fick inget positivt svar.
Citera
2020-07-22, 19:00
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FriendlyNo1
Anmäl transaktionen som obehörig via PayPal. PayPal är tvungna enligt lag att returnera pengarna, förutom om det är uppenbart att transaktionen inte var obehörig (t.ex. om du har Visa eller MasterCard från svensk bank, då som kräver att du legitimerar köpet med bank-id eller en kod som du får som SMS).

Polisen kontaktade banken och fick veta att min Bank-id öppnades aldrig denna helgen, har kontaktad PayPal för att se vad som ska hända.
Men jag tror inte att Polisen kommer veta vem som ligger bakom bedrägeriet eftersom de har skett flera Blocket bedrägerier via PayPal och personerna identifierades aldrig.
Citera
2020-07-22, 19:04
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Du kommer inte att behöva betala, köpet kommer med största sannolikhet bli ogiltigt trots att det först gått igenom. På ett kreditkort så kan du alltid reklamera köpet, en särskild blankett kommer att få fyllas i. Om det nu skulle gå så pass långt att du behöver betala. Är bankens pengar inte dina.

Din anmälan kommer tyvärr inte att leda nån vart, dock se är det ett måste vid dessa händelser. Polisen brukar lägga ner denna typ utav ärende, väldigt sällan de leder till åtal. Har ett svar ifrån polisen som en anhörig fick "Det kan antas att åtal för brottet inte skulle komma att ske till följd av bestämmelse om åtalsunderlåtelse i 20 kapitlet rättegångsbalken. Något väsentligt allmänt eller enskilt intresse åsidosätts inte genom att förundersökningen läggs ned"

Även om de kräver legitimering så går det att kringgå. Du kan alltid kontakta PayPal som påpekats.

Jag bryr mig inte om anmälan leder till något värt, jag vill bara få tillbaks mina pengar.
Citera
2020-07-22, 19:30
  #8
Medlem
FriendlyNo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alex1995ander
Polisen kontaktade banken och fick veta att min Bank-id öppnades aldrig denna helgen, har kontaktad PayPal för att se vad som ska hända.
Men jag tror inte att Polisen kommer veta vem som ligger bakom bedrägeriet eftersom de har skett flera Blocket bedrägerier via PayPal och personerna identifierades aldrig.
Skit i vem som ligger bakom som sagt, det är inte det viktiga. Men vad polisen kommer fram till skiter vi i, bollen ligger hos PayPal.
Citera
2020-07-22, 22:14
  #9
Medlem
Yahnoovass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriendlyNo1
Skit i vem som ligger bakom som sagt, det är inte det viktiga. Men vad polisen kommer fram till skiter vi i, bollen ligger hos PayPal.

Japp. Det är paypal som ska lösa det här. Snuten kommer absolut inte prioritera detta. Som TS själv skrev, folk blir lurade på blocket hit o dit men tjuven blir oftast aldrig åtalad.

Man kan ju vända sig till snuten och gå igenom hela den processen. Då lär TS anmäla och gå via en helvetes lång bearbeting. Räkna med cashen inom 2 år. Fuck that. Imo

PP ska fixa
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback