Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-21, 22:48
  #1
Medlem
nomorepcs avatar
Könsdiskriminering
Nu är det konstaterat.
• 56% av lagförda flickor slipper åtal.
• 29% av lagförda pojkar slipper åtal.

"101 660 lagföringsbeslut analyserades.
56 procent av lagföringarna gällande flickor ledde inte till åtal, medan det bara gällde 29 procent av pojkars lagföringar."


https://sverigesradio.se/artikel/7518814

Den tilltagande könsdiskrimineringen i Sverige har nu även trängt djupt in i rättsväsendet.

Vem åtgärdar detta? JO? Förändrad lagstiftning/lagrådet?

Detta måste stoppas!
Citera
2020-07-21, 23:33
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nomorepc
Könsdiskriminering
Nu är det konstaterat.
• 56% av lagförda flickor slipper åtal.
• 29% av lagförda pojkar slipper åtal.

"101 660 lagföringsbeslut analyserades.
56 procent av lagföringarna gällande flickor ledde inte till åtal, medan det bara gällde 29 procent av pojkars lagföringar."


https://sverigesradio.se/artikel/7518814

Den tilltagande könsdiskrimineringen i Sverige har nu även trängt djupt in i rättsväsendet.

Vem åtgärdar detta? JO? Förändrad lagstiftning/lagrådet?

Detta måste stoppas!
Vad du glömmer att nämna är att det handlar om olika brott. För flickor ofta lindrigare brott såsom snatteri. Flickor kan också i högre grad accepterat strafförelägganden varför det inte går till åtal.
Citera
2020-07-22, 00:43
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
Vad du glömmer att nämna är att det handlar om olika brott. För flickor ofta lindrigare brott såsom snatteri. Flickor kan också i högre grad accepterat strafförelägganden varför det inte går till åtal.

Ja. Min killgissning är att det slår väldigt olika just på strafförelägganden. Tjejer accepterar - om de nu vill undvika skammen, eller är ärliga nog att självmant erkänna, det låter jag vara osagt.

Medan killarna håller på sitt så länge det bara går, och alltså, tar rättegången. För killar är det kanske rent av lite pondus att vara huvudperson i en rättegång?
Citera
2020-07-22, 09:45
  #4
Medlem
nomorepcs avatar
En kvinnlig advokat som SVT intervjuat killgissar:

"– Det är ju vanligare bland unga pojkar att de i polisförhör säger inga kommentarer medan flickor i större utsträckning faktiskt erkänner och det är ju en förutsättning för åtalsunderlåtelse, förklarar Ingela Hessius."

BRÅ, som jag totalt sett inte har mycket förtroende för, hade enkelt kunna ta reda på detta. Kanske valde dom att inte göra det för att möjliggöra advokatens bortförklaring ovan?

Att BRÅ, med sin sällsynt vänstervridna agenda som bl.a. framgått när rekryteringar dit har granskats, skulle belysa könsdiskriminering där pojkar eller män diskrimineras, utan att få in brasklappar, tror jag är osannolikt.
Citera
2020-07-22, 15:18
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nomorepc
En kvinnlig advokat som SVT intervjuat killgissar:

"– Det är ju vanligare bland unga pojkar att de i polisförhör säger inga kommentarer medan flickor i större utsträckning faktiskt erkänner och det är ju en förutsättning för åtalsunderlåtelse, förklarar Ingela Hessius."

BRÅ, som jag totalt sett inte har mycket förtroende för, hade enkelt kunna ta reda på detta. Kanske valde dom att inte göra det för att möjliggöra advokatens bortförklaring ovan?

Att BRÅ, med sin sällsynt vänstervridna agenda som bl.a. framgått när rekryteringar dit har granskats, skulle belysa könsdiskriminering där pojkar eller män diskrimineras, utan att få in brasklappar, tror jag är osannolikt.

Observera att advokaten säger i ju sak samma sak som vi gissade på.

Tjejer erkänner, och därmed kan man ta slutsatsen får strafföreläggande och nöjer sig med det.

Medan pojkarna spelar tuffa och gör som de stora grabbarna resp värstingarna gör. Tiger som muren och lämnar inga kommentarer...
Å saken går då till domstol.
Där de ibland blir friade ja i brist på tillräckliga bevis... Men det GÅR alltså till åtal och domstol.
Vilket skulle bevisas.
Citera
2020-07-22, 16:26
  #6
Medlem
siisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nomorepc
En kvinnlig advokat som SVT intervjuat killgissar:

"– Det är ju vanligare bland unga pojkar att de i polisförhör säger inga kommentarer medan flickor i större utsträckning faktiskt erkänner och det är ju en förutsättning för åtalsunderlåtelse, förklarar Ingela Hessius."

BRÅ, som jag totalt sett inte har mycket förtroende för, hade enkelt kunna ta reda på detta. Kanske valde dom att inte göra det för att möjliggöra advokatens bortförklaring ovan?

Att BRÅ, med sin sällsynt vänstervridna agenda som bl.a. framgått när rekryteringar dit har granskats, skulle belysa könsdiskriminering där pojkar eller män diskrimineras, utan att få in brasklappar, tror jag är osannolikt.

Ett tips är att läsa analysen
Citera
2020-07-22, 16:36
  #7
Medlem
RedXs avatar
Det är väl som med 99% av alla andra diskrimineringsantaganden; ju fler detaljer man tar hänsyn till desto mindre av diskrimineringen kvarstår.

Olika utfall är inte lika med olika behandling.
Citera
2020-07-22, 19:01
  #8
Medlem
Det finns ju en aspekt till på tjejernas erkännanden. De slipper alltså oftast själva åtalet, MEN de blir ju automatisk fällda när de får bötesföreläggande. De får böter och får en prick i straffregistret.

Medan de tuffa blånekande killarna slipper ju ibland ifrån allt. Om åklagaren inte har tillräckligt med bevis och indicier så att det rimligen håller i domstol, brukar de lägga ner åtalet.
Och då går killen automatiskt fri utan prickar i registret...

Om tjejerna får mildare domar i rättegång eftersom de erkänner? Ibland är det säkert så, men inte per automatik.
Det svenska rättssystemet tillåter att man försvarar sig, även om försvaret skulle innebära rena lögner.
Det är alltså fullt tillåtet att ljuga. Pinsamt om det avslöjas, men tillåtet.

Och den anklagade behöver inte bevisa sin oskuld kan räcka att han sår ett rimligt tvivel på att han är skyldig...
Det är ju ofta det som advokaterna spelar på.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback