Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2020-07-23, 02:25
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Förklara för mig varför amerikaner måste skapa en kickstarter kampanj varje gång deras anhöriga hamnar i ett skarpt läge som hjärtinfarkt? Förklara!!!!

Den här tråden handlar om systemutvecklarlöner. Systemutvecklare tjänar betydligt mer i USA än i Sverige. Det de betalar i sjukförsäkring är försumbart i jämförelse, så därför har de det betydligt bättre ställt ekonomiskt.

Att många amerikaner inte har råd eller vett att ha en bra sjukförsäkring är såklart tragiskt, men det har jag inte sagt något om.
Citera
2020-07-23, 09:19
  #50
Medlem
D45Ks avatar
Vad som är rimlig lön beror mycket på hur duktig man är. Finns otaliga överbetalda "utvecklare". Byta jobb är en snabb väg, men viktigare tycker jag är att göra något du trivs med. Jag har 55 + bonus och får bygga spelmotorer. Jag tittade på ett jobb som gav 75, men mycket mindre kreativa arbetsuppgifter. I längden skulle det ge mig 9000 mer i månaden netto, men jag skulle inte alls tycka det var roliga uppgifter.

När det gäller lön utomlands kan det ibland låta lockande. Vad många missar är allt du måste finansiera själv, pension, sjukförsäkring, semester osv. Räkna gott med 15-20% av nettolön ska gå till annat än egen konsumption.
Citera
2020-07-23, 09:28
  #51
Medlem
D45Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joey Radical
Den här tråden handlar om systemutvecklarlöner. Systemutvecklare tjänar betydligt mer i USA än i Sverige. Det de betalar i sjukförsäkring är försumbart i jämförelse, så därför har de det betydligt bättre ställt ekonomiskt.

Att många amerikaner inte har råd eller vett att ha en bra sjukförsäkring är såklart tragiskt, men det har jag inte sagt något om.

Topplön för 2% av utvecklarna i SF, eller medianlön i US? En .dot och react-utvecklare kommer inte att dra in 200k usd direkt.
Citera
2020-07-23, 13:43
  #52
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Tjena. Jag har jobbat som utvecklare nu i över 2 år. Sitter mycket med .net och React.

Gick in på 28500 efter 3 årig systemvetenskap. Höjde mig till 32500 första lönesamtalet då de tyckte jag gjort bra och var rätt hårt på få högre lön.

Men det känns väldigt lite ändå? Hört många med 2 års erfarenhet som känner uppemot 37-40k.

Låter rimligt för konsultbolagen. 37-40 med 2 år får du inte. Jobbar du på ett produktbolag borde 30-35 vara rimlig med så du ligger rätt generellt sett.
Citera
2020-07-25, 01:52
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrVonAnka
Berätta mer. Begära ut?
Man kan begära ut lista från arbetsgivaren på vad folk har för löner på de flesta arbetsplatser har jag hört. Men kanske utan namn på de anställda. Kolla med ditt fack hur.
Citera
2020-07-28, 11:31
  #54
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yournotlikeme
Det stämmer, jobbar lite inom samma bransch och jag känner utvecklare inom .net framförallt som efter 2 år hade runt 40k i bruttolön, men de sade att precis som på vilken arbetsplats som helst är det väldigt individuellt. Har man pondus, gör ett bra jobb och sticker ut kan man arbeta och prata upp sin lön ganska ordentligt om man är en duktig och uppskattad utvecklare.

Om man behöver fråga här så har man ju inte direkt koll och troligtvis inte ens försökt få upp sin lön för då hade du inte behövt fråga här.

Ta för dig. Visa lojalitet och jobbvilja, samt stick ut. Se till så att du märks, inte blir en i mängden bara. Så ska det inte vara några problem sålänge du har lite verbal kunskap och EQ och självförtroendet att stå på dig samt helst fått erbjudande av konkurrenter med högre lön osv. som du faktiskt kan uppvisa. Det är det bästa sättet att få upp lönen, sålänge de ser dig som en tillgång de vill ha kvar så kan du nog inom ett år närma dig 40 i brutto om du gör som nämnt ovan.

Lycka till!

Jag har ju redan ökat min lön bra mer än vad de ville ge mig från början, a lá standard 2%.

Dock har jag ju ingen aning vad en utvecklare med två års erfarenhet bör tjäna, det är de min fråga är.

Satte hårt förra gången och tänker vara ännu hårdare denna gång. Får bära eller brista, tänker inte sälja mig som något billigt luder. Finns flera ställen jag kan gå till. Trivs dock med jobbet men det finns en gräns.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback