Citat:
Ursprungligen postat av
Vitalejonet
Är du vitryss? Såg i din posthistorik att du har vänner och så där. Har du kontakt med dem ? Hur tror de att att situationen kommer att utvecklas ? Finns det en chans att lukashenko avgår frivilligt till följd av fredliga protester/finns det ett stöd för honom hos militären?
Om händelseutvecklingen skulle se ut som i Ukraina tror du Ryssland skulle ingripa militärt för att rädda kvar Lukashenko vid makten ?
Hej nej jag är Svensk är född och uppvuxen här.
Har min tjej i Belarus så jag spenderar mycket tid där, besöker Minsk på regelbunden basis.
Lukasjenko kommer nog inte avgå frivilligt iaf inte de första dagarna av protester, dessutom flydde han ju till Turkiet på söndagskvällen.
MEN blir protesterna tillräckligt kraftfulla så har han väl inget direkt val.
Några av mina vänner där kommer att gå ut även i kväll och protestera mot regimen.
Har en massa videoklipp från protesterna igår som jag fått av mina vänner om intresse finns kan jag ladda upp dem?
Lukasjenko har störst stöd hos de statliga sjukhusen. polis samt militär och de övriga som är anställda av staten.
Tvivlar stark på att Ryssland skulle ingripa finns ju inget direkt att tjäna på för dem med att ingripa i denna konflikt.
Så jag skulle bli mycket förvånad om Ryssland ingrep.