Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-12, 15:59
Medlem
When6Loves9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalejonet
Är du vitryss? Såg i din posthistorik att du har vänner och så där. Har du kontakt med dem ? Hur tror de att att situationen kommer att utvecklas ? Finns det en chans att lukashenko avgår frivilligt till följd av fredliga protester/finns det ett stöd för honom hos militären?

Om händelseutvecklingen skulle se ut som i Ukraina tror du Ryssland skulle ingripa militärt för att rädda kvar Lukashenko vid makten ?
Hej nej jag är Svensk är född och uppvuxen här.
Har min tjej i Belarus så jag spenderar mycket tid där, besöker Minsk på regelbunden basis.

Lukasjenko kommer nog inte avgå frivilligt iaf inte de första dagarna av protester, dessutom flydde han ju till Turkiet på söndagskvällen.
MEN blir protesterna tillräckligt kraftfulla så har han väl inget direkt val.

Några av mina vänner där kommer att gå ut även i kväll och protestera mot regimen.
Har en massa videoklipp från protesterna igår som jag fått av mina vänner om intresse finns kan jag ladda upp dem?

Lukasjenko har störst stöd hos de statliga sjukhusen. polis samt militär och de övriga som är anställda av staten.
Tvivlar stark på att Ryssland skulle ingripa finns ju inget direkt att tjäna på för dem med att ingripa i denna konflikt.
Så jag skulle bli mycket förvånad om Ryssland ingrep.
Citera
2020-08-12, 16:01
Medlem
When6Loves9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Varför vill du göra Vitryssland till en konflikthärd för? Det gynnar väl knappast Sveriges intressen att få ytterligare instabilitet i vår geopolitiska närhet. Räcker det inte med vad vi är med och ställer till det i Mellanöstern och Afrika? Libyen är ju verkligen en succé med fritt flöde av afrikanska migranter därifrån.
Vad snackar du om? Vadå försöker göra till en konflikthärd?
Släpp flaskan och skriv när du nyktrat till.
Citera
2020-08-12, 16:12
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av When6Loves9
Vad snackar du om? Vadå försöker göra till en konflikthärd?
Släpp flaskan och skriv när du nyktrat till.
Jag är nykter men du har tydligen drabbats av samma romantiska fantasier som vissa under Euromaidan i Ukraina. Vi behöver verkligen inte ett mer instabilt Europa.
Citera
2020-08-12, 16:22
Medlem
rex144s avatar
Oppositionen i Vitryssland är splittrad och infiltrerad av säkerhetstjänsten, vi ser hur det gick med demokratin i Ukraina, de hyllar UPA och Bandera som mördade hundratusentals civila.
Den som hade efterträtt Lukashenka skulle kunna vara Putins agent och annekteringen av Vitryssland skulle bli ett faktum.

Dessutom i ett totalitärt land som Vitryssland är det säkerhetstjänsten KGB och militären som är de enda institutioner som har egna strukturer ifall hela Vitryssland skulle falla i kaos efter att Lukashenka störtats och den nya presidenten skulle bli säkerhetstjänstens marionett den vitryska eller den ryska.

Så summa summarum är status quo den bästa lösningen idag.
Citera
2020-08-12, 16:26
Medlem
rex144s avatar
"Lukasjenko kommer nog inte avgå frivilligt iaf inte de första dagarna av protester, dessutom flydde han ju till Turkiet på söndagskvällen.
MEN blir protesterna tillräckligt kraftfulla så har han väl inget direkt val."

Det var fake news släppt av Ryssland, Lukashenka har total koll på läget,
det var polisen som angrepp demonstranter, han ville med polisbrutaliteten skrämma vitryssarna,
Citera
2020-08-12, 17:19
Medlem
When6Loves9s avatar
Citat:
Jag är nykter men du har tydligen drabbats av samma romantiska fantasier som vissa under Euromaidan i Ukraina. Vi behöver verkligen inte ett mer instabilt Europa.
Du vet inte hur folket har det Belarus, bosätt dig där och återkom efter det med dina argument.
En revolution vore att föredra så folket i Belarus äntligen kan göra sin röst hörd.
Jag hoppas på det och ber till gud att protesterna fortsätter och att kackerlackan avgår.
Citera
2020-08-12, 17:25
Medlem
When6Loves9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
"Lukasjenko kommer nog inte avgå frivilligt iaf inte de första dagarna av protester, dessutom flydde han ju till Turkiet på söndagskvällen.
MEN blir protesterna tillräckligt kraftfulla så har han väl inget direkt val."

Det var fake news släppt av Ryssland, Lukashenka har total koll på läget,
det var polisen som angrepp demonstranter, han ville med polisbrutaliteten skrämma vitryssarna,
Men hur vet du att det är fake news?
Har du källor till dina påståenden ?

Mina källor citerar jag nedan
https://112.international/politics/p...key-53752.html
https://ukrainetoday.org/2020/08/10/...lew-to-turkey/
Citera
2020-08-12, 18:19
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Du vet inte hur folket har det Belarus, bosätt dig där och återkom efter det med dina argument.
En revolution vore att föredra så folket i Belarus äntligen kan göra sin röst hörd.
Jag hoppas på det och ber till gud att protesterna fortsätter och att kackerlackan avgår.
Då kan du ju flytta dit. Ta inte mitt ställningstagande för någon sympati för "kackerlackan". Ta det för Sverige. Låt nu Vitryssland reda ut sina egna problem så löser vi våra. Och dessa är förnärvarande ganska många.
Citera
2020-08-12, 18:25
Medlem
Det heter inte Belarus det heter Vitryssland på svenska. Vi ska inte använda ryska namn på forumet.
Citera
2020-08-12, 19:11
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Men hur vet du att det är fake news?
Har du källor till dina påståenden ?

Mina källor citerar jag nedan
https://112.international/politics/p...key-53752.html
https://ukrainetoday.org/2020/08/10/...lew-to-turkey/
Varför skulle han fly när det var han som skulle gå till attack? Det var hans fräcka resultat på 80%+ av rösterna som gjorde folk upprörda,
han kunde uppgett 60% eller tom 55% , det skulle verka mer realistiskt, men istället gick Lukashenka till frontal attack mot demonstranter, aldrig tidigare skådad polisbrutalitet,
det betyder att Lukashenka ville skrämma folk med overkill polisbrutalitet.

Det låter inte som en diktator som håller på att förlora makten

Visst kunde ett flygplan lyfta men, det fanns inget direkt hot mot Lukashenka, varken palatskupp eller demonstranter, man kan tänka sig att kanske fanns där värdesaker som skulle deponeras i Turkiet, men just då hade Lukashenka allt under kontroll och han skulle aldrig fly.

Det fanns inget fog för att demonstranter skulle inta flygplatsen, Lukashenka har en enorm maktapparat, tiotusentals poliser och även militärer kan sättas in.
Senast redigerad av rex144 2020-08-12 kl. 19:19.
Citera
2020-08-12, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caedite-eos
Det heter inte Belarus det heter Vitryssland på svenska. Vi ska inte använda ryska namn på forumet.
Bara det pinsamma att namnet vitryssland är en felöversättning utan innehåll. Den som hittade på namnet trodde att belarus var en sammansättning av bela=vit och rus=ryssland men så var inte fallet.
Citera
2020-08-12, 19:20
Medlem
When6Loves9s avatar
Citat:
Då kan du ju flytta dit. Ta inte mitt ställningstagande för någon sympati för "kackerlackan". Ta det för Sverige. Låt nu Vitryssland reda ut sina egna problem så löser vi våra. Och dessa är förnärvarande ganska många.
Jag har redan bott där så behöver inte flytta dit, du verkar vara en sann kommunist tror du skulle passa som handen i handsken i Belarus ditt äckel.
Men håll dig gärna till topic.
Tråden handlar inte om huruvida Lukasjenko flytt från Belarus eller inte.

Jag har redan fått filmer skickade till mig och det verkar som att det protesteras i dag igen.
Vad tror ni hur länge kommer protesterna hålla i sig?
Jag rapporterade ditt inlägg d.s.
Senast redigerad av When6Loves9 2020-08-12 kl. 19:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in