2021-03-30, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Texten är fritt översatt till engelska "toe the line.." ett uttryck som betyder att man ska göra som makten säger, lyda militär och polis, vilket såklart syftar på demonstrationerna i Belarus.
Givetvis har de på Eurovision översatt och förstått det.
Störtlöjligt. I fria översättningar kan vilken sång som helst betyda vad som helst. Jag tycker i så fall att "Waterloo" borde ha diskats, för jag tolkar texten som att ABBA hånade alla soldater som dog på slagfältet.

Vad medlemmarna i det vitryska bandet har för personliga åsikter är deras ensak. Jag noterar att du menar att man inte skall lyda poliser. Enligt svensk lag kan du dömas till upp till 6 månaders fängelse för ohörsamhet mot ordningsmakten.
Citera
2021-03-30, 17:48
Avstängd
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Störtlöjligt. I fria översättningar kan vilken sång som helst betyda vad som helst. Jag tycker i så fall att "Waterloo" borde ha diskats, för jag tolkar texten som att ABBA hånade alla soldater som dog på slagfältet.

Vad medlemmarna i det vitryska bandet har för personliga åsikter är deras ensak. Jag noterar att du menar att man inte skall lyda poliser. Enligt svensk lag kan du dömas till upp till 6 månaders fängelse för ohörsamhet mot ordningsmakten.
Det är sant , att du tycker det är löjligt är ingen mätare.
Sluta gör bort dig, du är pinsam.
Citera
2021-04-10, 16:00
Medlem
Zelenskys avatar
Nu splittras oppositionen i Vitryssland.

Belarus opposition splits as leaders form new parties
Citat:
WARSAW — The Belarusian opposition is splintering, with Pavel Latushko, a former diplomat and minister now in exile, announcing the formation of a new political party on Thursday.

The party doesn’t yet have a name, but it signals that the broad front created by opposition leader Svetlana Tikhanovskaya is divided after months of fruitless protests aimed at removing authoritarian leader Alexander Lukashenko from power.

“We are building a multi-party system in which the citizens of Belarus will have a real choice among political parties,” Latushko said in an online video message.

His move comes a week after another opposition leader, Viktor Babariko — currently in jail in Belarus — announced the formation of his own party.

The moves create an awkward position for Tikhanovskaya — the public face of the opposition who claims to have won the August presidential election.
https://www.politico.eu/article/bela...tikhanovskaya/
Citera
2021-04-10, 18:09
Avstängd
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zelensky
Nu splittras oppositionen i Vitryssland.

Belarus opposition splits as leaders form new parties

https://www.politico.eu/article/bela...tikhanovskaya/

Ja precis, det är demokrati serru, du vet man har olika åsikter och formerar sig i partier som folk kan rösta på i fria och allmänna val...
Citera
2021-04-10, 18:31
Medlem
Zelenskys avatar
Citat:
Ja precis, det är demokrati serru, du vet man har olika åsikter och formerar sig i partier som folk kan rösta på i fria och allmänna val...
Är det så ni formulerar det på CIA? Somliga hade kallat det för försök till statskupp...
Citera
2021-04-18, 02:07
Medlem
Zelenskys avatar
Lukashenko reveals group that plotted to assassinate him taken in custody
Citat:
Belarusian President Alexander Lukashenko has informed about the detention of a group that was scheming an assassination attack on him and his children, and purportedly, had links to the US intelligence agencies, BelTA news agency wrote on its Telegram channel on Saturday citing the president.

"We have detained a group, who have guided us and showed how they had been planning all that," the Belarusian leader said. "Then we exposed operation of evidently foreign intelligence services. Most likely, the Central Intelligence Agency, the FBI, I do not know which Americans were working there."
https://tass.com/world/1279429
Citera
2021-04-18, 11:31
Avstängd
Draken55s avatar
Citat:
Lukashenko reveals group that plotted to assassinate him taken in custody

https://tass.com/world/1279429

Sure... sanningshalten i det är väl utan andra flera trovärdiga källor än så länge 0.000001%
Citera
2021-04-18, 16:41
Medlem
Zelenskys avatar
Citat:
Sure... sanningshalten i det är väl utan andra flera trovärdiga källor än så länge 0.000001%
Vad är det som inte skulle vara sanningsenligt i den källan. DW rapporterar samma sak om du anser att de är mer trovärdiga.

Belarus: Two men accused of planning coup arrested in Moscow
Citat:
Russian authorities on Saturday announced they had arrested two men in Moscow for allegedly planning a coup in Belarus. The two Belarusian men, Yuri Zyankovich and Alexander Feduta, were allegedly planning to carry out the coup attempt in Minsk on May 9, a day when Belarus celebrates victory over the Nazis.

Russia's principal security agency, the FSB, said the men sought to carry out an assassination of Belarusian President Alexander Lukashenko. The Russian agency said the two men have been handed over to Belarus.

//

Lukashenko confirmed the arrests and said he believes the US government is behind the alleged operation. One of the suspects, Zyankovich, also holds American citizenship.
https://www.dw.com/en/belarus-two-me...cow/a-57241861
Citera
2021-04-18, 17:24
Avstängd
Draken55s avatar
Citat:
Vad är det som inte skulle vara sanningsenligt i den källan. DW rapporterar samma sak om du anser att de är mer trovärdiga.

Vet inte hur korkad du är ( jo det vet jag)
men jag ifrågasatte inte rapporteringen , jag ifrågasätter sanningshalten i uppgifterna.
Citera
2021-04-20, 18:10
Medlem
Här är lite information

http://www.fsb.ru/fsb/press/message/...sbMessage.html
http://translate.google.com/translat...sbMessage.html

Citera
2021-04-21, 13:54
Medlem
squeakys avatar
Citat:

Läser du inte ens vad du länkar till?

Citat:
Could the coup allegations be made up by Russia and Belarus?

Tsikhanouskaya's senior advisor, Franak Viacorka, said on Twitter he believes the arrests of the two men are a "provocation" organized by the secret services of Russia and Belarus.

"There is a high probability that Lukashenko's regime will use this provocation to intensify repressions, isolate the country and make deals that threaten the national interests of Belarus," Viacorka added.
Lukashenka har försökt med samma trick med MIKE AND NICK VS. DIE HARD LUKASHENKA plojen.
Till och med ryssarna skrattade gott åt Lukashenka´s pinsamma försök.
Citat:
Kremlin-loyal web news agency Lenta.ru has published a collection of memes, poking fun at Lukashenka and the “intercept”, showing photo-shop art, where Bruce Willis has been replaced with the beleaguered Lukashenka.

Vladimir Soloviev från det ryska regimpressen var inte direkt imponerad.
Citat:
Honestly, I am not at all impressed by the intercepted telephone conversation, published yesterday by Minsk.
Citera
2021-05-26, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Det har ju alltid varit ett ganska svalt intresse för Vitryssland i Sverige och jag som är lite mer än svalt intresserad har följt det mesta som rapporteras och diskuteras här i Sverige på senare år. Det kanske är någon mer som lagt märke till saker och jag skulle gärna vilja höra om ni observerat nedanstående och hört hur det gått med dessa kontakter senare.

För c:a 5 år sedan minns jag att NMR rapporterade om en grupp partikamrater som besökt meningsfränder i Vitryssland. De hade varit på ett slags hemligt (för myndigheter) träningsläger någonstans nära gränsen mot Polen (med polacker medborgare i Vitryssland?) och staden Brest där de även hade en liten cermoni tillsammans med sina värdar för att hedra soldater som försvarade staden mot bolscheviker och judar i slutfasen av andra världskriget. (Det här inträffade efter svenska nazisters engagemang börjat i Ukraina 2014)

Är det någon mer som hört talas om dessa kontakter och är det någon som känner till hur dessa kontakter utvecklats på senare år? Man skulle bra gärna vilja veta vilken grupp NMR hade kontakt med då och hur den agerat under senaste året.

(Tillägg. Nära i åren cykelturistade jag själv i Vitryssland och slogs av med vilket allvar och omfattning den här Röda Armen-nostalirörelsen hade i Vitryssland. De hade bland annat hedersvakt i fästningen i Brestlitovsk över de fallna och det tappra försvaret av den i början av kriget. De och alla andra man såg som höll bå med dessa live-spel förstod man lätt skulle snabbt kunna utrustas med moderna vapen och få en stridvilja och kunskaper som skulle få det svenska hemvärnet att blekna. Har det där sedemera tryckts ned eller i stället uppmuntrats av Lukaschenko?)

Det här inlägget blir plötsligt aktuellt när en vitryss nu arresterats på ett fräckt sätt. Det är ju faktiskt som man tror att han var en av dem NMR besökte!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback