Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-25, 00:25
  #493
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
Enig och därmed är de två översta närande lagren egentligen än mindre i förhållande till de försörjda nedanför. Sagan om att krama vatten ur en sten känns onekligen passande i dessa dagar.
Nyskapat värde som tillförs samhällsekonomin är nog marginellt. Resten är ren cirkulation mellan privat och offentlig sektor. Intressant diskussion men den bör nog föras i annan tråd för att inte klassas som OT.
Citera
2020-07-25, 04:46
  #494
Avstängd
Flashbackgruppens avatar
Stefan Löfven måste vara den dummaste jävla politikern som någonsin satt sin fot i riksdagen.
Citera
2020-07-25, 08:44
  #495
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackgruppen
Stefan Löfven måste vara den dummaste jävla politikern som någonsin satt sin fot i riksdagen.
Inte bara det, han ser dum ut också.

Går något av det här EU-stödet till Sverige?
Citera
2020-07-25, 12:56
  #496
Medlem
Whitfieldss avatar
Jag skiter totalt i italienare, spanjorer, greker och andra socialbidragstagare. Det får rätta munnen efter matsäcken och ska inte ha en enda euro från oss. De är dessutom skyldiga oss i storleksordningen 1500 miljarder för allt pack de skickat hit.
Citera
2020-07-26, 09:42
  #497
Medlem
Sven2s avatar
Citat:
den svenska nettoavgiften blir 24 miljarder kronor per år
En droppe i havet. Vi importerar 50-120 tusen bidragstagare varje år. De kostar mer i utgifter. Det är riktigt slöseri, inte hjälp till Grekland och Kroatien.
Citera
2020-07-26, 09:52
  #498
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
den svenska nettoavgiften blir 24 miljarder kronor per år
Jag tror det är en för låg uppskattning.
Vi vet inte vad budgeten slutar på, EU-parlamentet vill höja.
Vi vet inte om vi får rabatt.
Jag tror vi hade 26 miljarder netto tidigare, 40 brutto.
Storbritannien faller bort som inbetalare.
Dessutom tillkommer alltså lån på 7500 miljarder att dela på.
Det lånades även upp 5400 miljarder i april.
Det kan bli mycket mer. Jag tror ingen vet bestämt ännu.
Vi blir även kraftigt skuldsatta.
Vi får ju dessutom tillbaka mycket lite. Italien får 1700 miljarder och vi får 47.
Det här är dyrt för oss.

Edit
Jag tror tyskarna tidigare räknat ut att de skulle få betala 40% mer om allt gick igenom. Våra 40 miljarder avgift skulle då bli 56. Försvinner även vår tidigare rabatt på 8 blir det alltså 64 miljarder kronor (60% höjning). Men ingen vet ännu. Vi kan få 10 miljarder rabatt om det nuvarande förslaget passerar parlamentet senare i år. Grovt tror jag det gissats runt 10 miljarder högre avgift.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-07-26 kl. 10:39.
Citera
2020-07-26, 11:03
  #499
Medlem
CommieHunter1s avatar
24 miljarder kr netto är för lågt. Det är ungeför det vi har gått back hittills. Efter Storbritannien utträde, och med den gigantiska upplåningen kommer nettounderskottet naturligtvis att öka rejält.

Citat:
Since 2010, Sweden has paid approx. SEK 30-40 billion in contributions every year, and has got back SEK 10-13 billion in various kinds of support.

In total, the EU member states pay approx. SEK 1,300 billion per year into the EU budget. Around 85 per cent of this goes back to the member states in the form of support. Most of this is used to develop regions in EU member states, for example to support research and education and to improve roads, and to support agriculture, rural areas and fishing. But money also goes for example to development assistance, culture, and police cooperation. Sweden benefits from most of these forms of support.
https://eu.riksdagen.se/global/other...es-the-EU-cost

Där ser ni! Vi tjänar på kultyyyren och polissamarbetet..
Citera
2020-07-26, 12:12
  #500
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
24 miljarder kr netto är för lågt. Det är ungeför det vi har gått back hittills. Efter Storbritannien utträde, och med den gigantiska upplåningen kommer nettounderskottet naturligtvis att öka rejält.



Där ser ni! Vi tjänar på kultyyyren och polissamarbetet..
2018 var 74 % av det vi fick tillbaka från EU jordbruksstöd.
Citera
2020-07-26, 13:11
  #501
Medlem
sanchoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Statlig hamburgerkedja? Den minns jag inte.
Däremot minns jag att stölder o a förekom här innan balterna dök upp.
Man lurar sig själv om man tror att svenskar är Guds utvalda folk.

Ja, hur kommer det sig att Volvo byggs med utländska komponenter? Indirekt så har ju Svenne Banan en del i det.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/ut...10-bilstolder/

Utländska ligor bakom 9 av 10 bil- och båtstölder.

Hur känns det att ha helt fel? Att vara så hjärntvättad att du inte ens kan se enkel fakta.

Sverige var tryggare för. Sverige var en idyll förr.
Citera
2020-07-26, 13:29
  #502
Medlem
Sam.Boyds avatar
Någon nämde att rabattena kommer slopas o Sveriges kostnad kommer öka med 11 + 6 miljarder. Vilket betyder en merkostnad på 150 kr/månad o varje svensk. För en normal barnfamilj blir det 600 kr i månaden. För en ensamstående mamma med två barn en kostnad på 450 kr. Nu vet alla att det inte går att få ut skatten på det viset utan den kommer rullas över på ”någon” som kan betala.

Vilket kommer snedvrida det hela ännumer. Ytterst så är det de individer som sköter sig bäst i ansvarstagande länder som straffas hårdast med skatterna som ska rädda länder som missköter sig.

Blir det ett regimskifte så bör EU kostnaderna redovisas separat för alla skattebetalare. Likaså hur mycket som går till socialbidrag.
Citera
2020-07-26, 23:41
  #503
Medlem
taucetis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Någon nämde att rabattena kommer slopas o Sveriges kostnad kommer öka med 11 + 6 miljarder. Vilket betyder en merkostnad på 150 kr/månad o varje svensk. För en normal barnfamilj blir det 600 kr i månaden. För en ensamstående mamma med två barn en kostnad på 450 kr. Nu vet alla att det inte går att få ut skatten på det viset utan den kommer rullas över på ”någon” som kan betala.

Vilket kommer snedvrida det hela ännumer. Ytterst så är det de individer som sköter sig bäst i ansvarstagande länder som straffas hårdast med skatterna som ska rädda länder som missköter sig.

Blir det ett regimskifte så bör EU kostnaderna redovisas separat för alla skattebetalare. Likaså hur mycket som går till socialbidrag.
Du är inne på något som jag har funderat över. Om vi får en regering som vill avbryta det hela, är det möjligt? Säg att nästa regering anser att det är en stor fråga som folket borde få folkomrösta om, och folket röstar för att inte fullfölja avtalet, är det då möjligt för Sverige att dra sig ur dom åtaganden som löfven skrivit på?
Citera
2020-07-27, 02:12
  #504
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tauceti
Du är inne på något som jag har funderat över. Om vi får en regering som vill avbryta det hela, är det möjligt? Säg att nästa regering anser att det är en stor fråga som folket borde få folkomrösta om, och folket röstar för att inte fullfölja avtalet, är det då möjligt för Sverige att dra sig ur dom åtaganden som löfven skrivit på?
Det är utgifter som Sverige åtagit sig. Pengarna sätter EU sprätt på fort. Men skulderna blir kvar. Jag har antagit att man bara binder länderna hårdare till EU på detta sätt. När lånandet fortsätter kommer länderna inte att ha råd att gå ur EU. Vi får för stora skulder. EU använder samma metoder som maffian och knarklangare. Sätter oss i en skuldfälla. Jag tror britterna har diskuterat hur mycket de måste betala av detta för att få sin frihet.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-07-27 kl. 02:27.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback