Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-22, 10:22
  #373
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Den här lånedelen - hur ser återbetalningsplanen ut - finns det överhuvudtaget någon - räntan hur är den utformad? För mig liknar hela denna fyradygnsförhandling som rena rama teatern, maskerade aktörer till och med. Hur många gånger ska sydländerna understödjas egentligen? För åtminstone Grekland är väl detta tredje vändan? Är det någon enda tänkande individ som tror att detta var sista gången nord ska betala syds räkningar?

Norsk kommentar det jag citerar - norrmännen kommer undan helt eller hur - ändå har väl de i stort lika förmånliga handelsavtal med EU som Sverige har...eller? Britterna får väl en fin slant över nu eller är de fortfarande med och betalar syds kalas?
Norge kommer inte alls helt undan. De kommer få kraftigt höjd EES-avgift. De slipper dock undan själva lånedelen, vilket så klart är otroligt bra för norrmännen!

Om du ser till USA så kommer det alltid finnas stater som är nettobetalare och andra stater som är underutvecklade bidragstagare. Givetvis på både gott och ont. T.ex. kan den federala staten tvinga stater som missköter sig att göra reformer. I Europa kan ju EU knappt göra ett skvatt förutom sina lama rekommendationer när Italien struntar i att balansera sig budget.
Citera
2020-07-22, 10:32
  #374
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarioMerola
Är det sant som det står, att Sverige ska få 10 gånger mera pengar av EU än vad de ska ge?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...i-coronabidrag
Ser inte ett ord om det du säger i artikeln.

Så här går det till. Sverige donerar pengar till EU. Nu kan EU låna pengar av privata aktörer med Sveriges donationer som säkerhet. EU kan nu låna ut pengar till Sverige.

Problemet är att Sverige redan har en extremt god kreditvärdighet. Sverige kan alltså låna pengar till lägre kostnad än EU. Det är bananländer som Grekland och Italien som vill ha dessa lån, eftersom ingen litar på deras kreditvärdighet. Sverige står alltså som garant för andra länders lån.
Citera
2020-07-22, 10:38
  #375
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarioMerola
Är det sant som det står, att Sverige ska få 10 gånger mera pengar av EU än vad de ska ge?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...i-coronabidrag
Nej tvärt om, det kommer att kosta Sverige- miljarder per år. Dom 3,7 miljarderna är en engångssumma
Citera
2020-07-22, 10:39
  #376
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qassam
Jag tvivlar inte på att Italien kan bidra till EU i stort. Denna tråd handlade inte om det. Det här är ändå Sverige, och vi måste utgå från den svenska individen. Svennen betalar mer för EU än vad senior Rossi gör.
Men får nästan lika mycket i bidrag.
2010-2015 fick Medelsvensson i genomsnitt 168 Euro medan Signor Rossi fick 178.

https://www.europaportalen.se/teman/sveriges-eu-avgift

Har också sett en uppgift på den portalen (hittar den tyvärr ej nu) om att vi ett år fick lika mycket: 172 Euro.

Svensk budgetfascism har också sagt nej till åtgärder som har kunnat varit till stor ekonomisk hjälp när det handlat om att bygga upp infrastrukturen i t ex Norrland.
Citat:
Sveriges riksdag vill skära ner det regionala stödet för att hålla nere EU:s nästa långtidsbudget. Samtidigt är Sverige mycket beroende av EU-pengar, speciellt de norra regionerna. – Det finns en risk att riksdagen drar ner inom områden som de inte fullt ut förstår, säger John Kostet från North Sweden.
https://www.europaportalen.se/2020/0...iges-eu-budget

Rekommenderar dig och andra att läsa Ylva Nilssons kolumner i Expressen samt hennes bok om hur våra politiker agerar i EU och vad de sen visar upp på hemmaplan. Vi skulle ha större nytta av EU om det inte vore för dem.

https://www.bokus.com/bok/9789163993...sakert-kanske/
Citera
2020-07-22, 10:43
  #377
Medlem
TiksgulFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag läste vad du skrev:


Så nu har jag plötsligt rätt. Ja, det var väl bra då. (s) kämpade med näbbar och klor för att undvika EG. På 1980-talet. Sedan ändrade de sig. Hur svårt kan det vara att låta bli att trycka på Tjafs-knappen.
GE DIG!

Du gör ju bara bort dig mer och mer.
Och du vet själv att du är körd eftersom du försöker göra ändringar och tillägg till dit eget citat.
Det är faktiskt inte så farligt att säga: ja, jag tog nog i lite väl mycket där, det var inte helt korrekt av mig. Så nu kan vi prata vidare om sakfrågan.

Detta är som nån skrev ett sätt att låsa in både de länder som ”lånar” ut och de länder som får ”lånen” i EU. Säkert inte enda anledningen men jag tror absolut det är en stor del av den här manövern.
Citera
2020-07-22, 10:45
  #378
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TiksgulF
GE DIG!

Du gör ju bara bort dig mer och mer.
Och du vet själv att du är körd eftersom du försöker göra ändringar och tillägg till dit eget citat.
Det är faktiskt inte så farligt att säga: ja, jag tog nog i lite väl mycket där, det var inte helt korrekt av mig. Så nu kan vi prata vidare om sakfrågan.

Detta är som nån skrev ett sätt att låsa in både de länder som ”lånar” ut och de länder som får ”lånen” i EU. Säkert inte enda anledningen men jag tror absolut det är en stor del av den här manövern.
Du verkar inte så intresserad av tråden? För detta är helt OT. Hade du läst mer i tråden hade du sett att de andra backade. (s) kämpade emot EU fram till 1990 eftersom EU är ett höger-projekt. Det är ett faktum, jag var med då.

Det är väl att göra bort sig om något, att kommentera utan att ha läst. Fokusera nu på tråden tack.
Citera
2020-07-22, 10:45
  #379
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Nu är det ju så att Italien betalar netto dubbelt så mycket till EU som Sverige, så man kan lugnt säga att de själva bekostat det välbyggda vägnätet ...

https://www.europaportalen.se/2016/0...ta-eu-avgiften
Borde de inte betala sex gånger så mycket med tanke på att de är 6 gånger så många?
Citera
2020-07-22, 10:48
  #380
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Borde de inte betala sex gånger så mycket med tanke på att de är 6 gånger så många?
Här är listan hur mycket alla länder betalar per pers:
https://www.bbc.com/news/uk-politics-48256318

Hoilland betalar mest, Sverige näst mest, Italien är faktiskt 7:a vilket förvånar mig. Tiggarländerna är Grekland Portugal Belgien + alla östländer.
Citera
2020-07-22, 10:48
  #381
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Den här lånedelen - hur ser återbetalningsplanen ut - finns det överhuvudtaget någon - räntan hur är den utformad? För mig liknar hela denna fyradygnsförhandling som rena rama teatern, maskerade aktörer till och med. Hur många gånger ska sydländerna understödjas egentligen? För åtminstone Grekland är väl detta tredje vändan? Är det någon enda tänkande individ som tror att detta var sista gången nord ska betala syds räkningar?

Norsk kommentar det jag citerar - norrmännen kommer undan helt eller hur - ändå har väl de i stort lika förmånliga handelsavtal med EU som Sverige har...eller? Britterna får väl en fin slant över nu eller är de fortfarande med och betalar syds kalas?
Hmmm ... Thatcher lyckades 1984 förhandla till sig en rabatt för UK för att de var fattigare än EUs genomsnitt. Den rabatten betalar andra länder, och bl a Sverige har dock en rabatt på den extraavgiften.
Den fria rörligheten inom EU har hjälpt britterna att bygga upp landet, och nu tackar de för det genom Brexit.
Citat:
1984 förhandlade Storbritanniens dåvarande premiärminister Margareta Thatcher till sig en rabatt på EU-avgifter. Landet var då fattigare än EU-genomsnittet. Den rabatten betalas av övriga EU-länder. Fem andra rika medlemsländer, däribland Sverige, har därefter fått en rabatt på den brittiska rabatten. När nu Storbritannien lämnar EU, och där med den ursprungliga EU-rabatten, anser kommissionen att hela systemet ska fasas ut under en femårsperiod.
https://www.europaportalen.se/2019/1...iges-eu-rabatt
Citera
2020-07-22, 10:49
  #382
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Borde de inte betala sex gånger så mycket med tanke på att de är 6 gånger så många?
Varför det? Det är inget land som betalar i förhållande till folkmängden.
__________________
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2020-07-22 kl. 10:52.
Citera
2020-07-22, 10:50
  #383
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Den fria rörligheten inom EU har hjälpt britterna att bygga upp landet, och nu tackar de för det genom Brexit.
Uppenbarligen håller över 50% av britterna inte med om detta. Det bor t.ex 500.000 polacker i UK. Det blir naturligtvis skevt, det enda engelsktalande landet i EU har en oerhört attraktionskraft på fattiga människor som vill ha enkla jobb. Om EU had ruckat det minsta på sina regler om "fri inresa" så hade England varit kvar. Men det är ideologi som styrt EU, inte verklighet.

Brexit är ett underverk, särskilt efter igår. jag förstår inte alls vad du menar. Detta visar ju att Brexit var rätt. Det kommer antagligen mer.
Citera
2020-07-22, 10:55
  #384
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Uppenbarligen håller över 50% av britterna inte med om detta. Det bor t.ex 500.000 polacker i UK. Det blir naturligtvis skevt, det enda engelsktalande landet i EU har en oerhört attraktionskraft på fattiga människor som vill ha enkla jobb. Om EU had ruckat det minsta på sina regler om "fri inresa" så hade England varit kvar. Men det är ideologi som styrt EU, inte verklighet.

Brexit är ett underverk, särskilt efter igår. jag förstår inte alls vad du menar. Detta visar ju att Brexit var rätt. Det kommer antagligen mer.
Brexitkampanjen var full av lögner, och nej-sidan vann inte med stor marginal. Efter ”segern” sprang kampanjledarna och gömde sig ...
Uppenbarligen så är UK beroende av utländsk arbetskraft - och då inte bara på ”lägre nivåer”.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback