Flashback bygger pepparkakshus!
2020-07-19, 18:04
Medlem
Hittade ingen tråd om detta, länka gärna om jag sökt dåligt.

https://www.expressen.se/kvallsposte...ranarens-skor/
16-åringar tvingades kyssa rånarens skor

Först rånades 16-åringarna på kläder, plånböcker och mobiltelefoner – innan de filmades under knivhot, när de pussade rånarens skor.

Förnedringsrånet inträffade på nyårsafton i centrala Malmö, mitt på dagen.

Rånaren själv fastnade även han på film – när han lämnade Centralen i Malmö med ett par skor i ena handen. Knappt två månader efter rånet identifierades en 17-åring, hemmahörande utanför Kalmar, som misstänkt gärningsman.

Förutom rån åtalas 17-åringen även för övergrepp i rättssak.
Vet någon mer om händelsen?
Citera
2020-07-20, 13:36
Medlem
Malmö TR B 2998-20:
* Stämningsansökan
Kille född 2002

Rån
NN har tvingat Målsägande-1 och Målsägande-2 att ut pengar vid en automat och därefter lämna över kontanterna tillsammans med skor, jackor och mobiltelefoner. Han gjorde det genom att uttala att han hade en kniv och visa mot en ficka, uttala dödshot mot dem, visa upp kniven och rikta den mot dem.

Det hände den 31 december 2019 på väg mot, på och utanför Malmö Centralstaton, Malmö stad. Hoten verkade för Målsägande-1 och Målsägande-2 vara akuta.

Övergrepp i rättssak
NN har med hot om våld angripit Målsägande-1 och Målsägande-2 för att hindra dem från att göra en polisanmälan. Angreppet bestod i att han hotat att döda eller skada deras familjer om de anmälde ovan nämnda rån.

Det hände den 31 december 2019 på Malmö Centralstation, Malmö stad.

---

Beslagsprotokoll och utdrag ur misstänkts mobiltelefon utvisande att han sökt på "råna" på google samma dag som gärningen(förundersökningsprotokoll s. 60-63) för att bevisa gärningen.

2019-12-31 21:23:57 gjordes en sökning på Google translate från svenska till arabiska där det svenska ordet var råna. Se bilaga.
Enligt fup är den åtalade född i Damaskus, men svensk medborgare. Erbjuds tolk vid förhör, men tycks inte ha behövt detta.
Citera
2020-07-20, 13:44
Medlem
Ur fup - två unga killars tågresa i Sverige 2019

MÄ-1 har ett namn som klingar polskt (men är sannolikt född i Sverige)
MÄ-2 har ett helsvenskt namn
MÄ-2 åkte tåg med kamraten MÄ-1 – de skulle till Malmö. I Eslöv kom en yngling på tåget. Denne satte sig bredvid MÄ-2 och kamraten och direkt hade ynglingen frågat "har ni hasch"? eller något liknande. De hade svarat nekande.

Ynglingen hade då uttalat "jag skall ha pengar". Han uttalade även "jag har kniv" och visade mot sin jackficka. På fråga uppgav MÄ-2 att ynglingen ej tog upp kniven. MÄ-2 tillade att ynglingen verkade påverkad och aggressiv och MÄ-2 blev rädd och befarade att ynglingen troligtvis hade kniv.

De hade tvingats visa på sina mobiltelefoner hur mycket pengar de hade på sina konton. MÄ-2 uppgav att han hade 300 kronor medan kamraten MÄ-1 endast hade 100 kronor. MÄ-1 hade tvingats svischa 100 kronor till MÄ-2 konto,

De lämnade tåget och tog rulltrappan upp till Centralstationen. De lämnade direkt denna och begav sig utanför Centralstationen. De hade stannat invid Coop butik.

Ynglingen hade påtalat för MÄ-2 att gå och ta ut pengar från kontot. MÄ-2 gick iväg in på Centralstationen igen. Ynglingen hade i samband med detta uttalat "om du inte gör detta – skall han döda kamraten" eller snarlikt uttalande.

MÄ-2 gick runt på Centralstationen och tog ut pengar vid bankomat. Han gick därefter tillbaks till ynglingen och kamraten. Han uppskattar att han var inne på Centralstationen ca tio minuter innan han återvände till kamraten.

När han kom tillbaka lämnade han pengarna till ynglingen, vilken därefter tvingade dem att ta av sig sina skor, jackor och lämna över sina mobiltelefoner. Ynglingen uttalade "jag kommer att döda er om jag inte får era grejer" samtidigt som han visade kniven – riktade den mot dem. MÄ-2 uppfattade kniven som typ matkniv fast vass.

Han tvingade även både MÄ-2 och MÄ-1 att pussa hans skor. Ynglingen tog fotografi på detta.

Ynglingen uttalade vidare "jag skall döda era familjer om ni anmäler detta" eller snarlikt. Samtidigt med detta hade ynglingen ringt(uppfattades som att han ringde sin fader). MÄ-2 uppfattade det som att ynglingen uttalade "hämta mig här" eller snarlikt.

Han hade sedan sagt "spring" och MÄ-2 och MÄ-1 fick springande lämna platsen i strumpsock samt utan jacka och mobiltelefoner. De passerade en bro och tittade därefter mot Centralstationen. MÄ-2 observerade ynglingen, vilken då bar på en kasse(troligtvis innehållande deras tillhörigheter). Ynglingen gick troligtvis in på Centralstationen och försvann utom synhåll.

På fråga uppgav MÄ-2 att han ej tidigare sett den kasse som ynglingen bar på.
Citera
2020-07-20, 14:12
Moderator
Chantres avatar
Hussein Sefo Ali (20021110-4716)

Backgatan 17 lgh 1001
247 31 Södra Sandby

Bor med mamma, bror. Muslimer.

Pappan är väl skenskriven på annan adress.

Mamman förekommer på Lexbase.
Citera
2020-07-20, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Pappan är väl skenskriven på annan adress.
Pappan är skriven på Hagstorpsgatan i Malmö, ensam på den adressen. Han har åtalats i tre brottsmål. Jag vet dock inget mer om honom eller om han fälldes/friades i åtalen.
Citera
2020-07-20, 15:29
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Pappan är skriven på Hagstorpsgatan i Malmö, ensam på den adressen. Han har åtalats i tre brottsmål. Jag vet dock inget mer om honom eller om han fälldes/friades i åtalen.
Har du husnummer på hagstorpsgatan?

Kommunen har ett hus för socialfall på nr 2 och 4.
Citera
2020-07-21, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Har du husnummer på hagstorpsgatan?

Kommunen har ett hus för socialfall på nr 2 och 4.

Pappan går att hitta genom någon av hans fyra domar, samtliga från Malmö TR:
* B 8759-15
* B 9680-17
* B 3448-18
* B 3740-20
NN är syrisk medborgare med flyktingstatus sedan den 7 juli 2016. Han har anknytning till Sverige genom att hans fru och sju barn är bosatta här sedan 2010. Brottsligheten han gjort sig skyldig till är inte av så allvarligt slag att han ska utvisas. Han har dessutom en sådan anknytning till Sverige att han även av detta skäl inte ska utvisas.

Mamman är dömd för snatteri (Lunds TR B 2096-16), parfymen från Åhlens var tydligen inte var värd att betala för. Hon är svensk medborgare.

Utöver det i tråden aktuella förnedringsrånet, är åtminstone en av rånarens bröder också dömda för brott. Bland annat rånade bröderna tillsammans en svensk 15-årig kille (Lunds TR B 2096-16).
Citera
2020-07-21, 10:34
Medlem
Mamman är dessutom dömd för stöld två gånger, Malmö TR båda gångerna (B 2124-17 och B 133-18).
Mamman har sju barn i livet och två av hennes barn har omkommit i Syrien. Från 2011 omhändertogs hennes barn enligt LVU.
I senaste domen skriver Malmö TR:
Då det kan antas att NN inte kommer att göra sig skyldig till fortsatt brottslighet
Ingen av nämndemännen har invändningar mot detta.

För de som undrar, i rättegången 2018 har mamman fortfarande tolkbehov Arabiska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in