Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-05-14, 20:18
  #13
Medlem
(älskar dessa smiles dem säger allt)
Citera
2006-05-14, 22:27
  #14
Medlem
Jag tar det som en man (och gråter hela vägen hem....). Har dock varken ICA (med Borax) eller Spektrum på så nära håll och jag har ff inte fått svar på om Borax är dyrt eller ej, inte heller på om jag kan blanda till det själv.

Uppgav ju också ganska tydligt initialt att ni har med en bildad man att göra, dock inte inom kemi. Tvärtom! Hade en tvåa på högstadiet (resten fyror och femmor), gissa själv i vilket ämne. Kan fortfarande inte begripa att ett ämne innehåller atomer och molekyler och hur det fungerar.

Är dock hyfsat nöjd med att ni givit mig svar på Borax kemiska "formel" och att en knivsudd Borax funkar bra med lite honung mm.

On-topic men trådförstörande så köpte jag faktiskt det där "Baythion...." som någon tipsade om och som kan blandas i vatten. Har inte sett en myra på en vecka!

/Homonnay

Edit: stavning
Citera
2006-05-15, 00:59
  #15
Medlem
hooray! död åt ... uhm... ja myrorna.. :P
En polare till mig har även ett mysigt myrproblem då det stundtals verkar som de har ett bo under köket...
Citera
2011-05-12, 07:16
  #16
Medlem
Kan annars tipsa om denna länk
Citera
2011-05-15, 02:50
  #17
Medlem
J0mp4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tadada1
Kan annars tipsa om denna länk
Kan annars tipsa dig om att tråden är 5 år gammal.
Citera
2011-05-23, 00:13
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J0mp4
Kan annars tipsa dig om att tråden är 5 år gammal.


Tack för tipset! Jag ville bara hjälpa nästa generations myrjägare som hittade tråden... jag googlade och fick denna som träff nummer 3... så helt meningslöst tror jag inte mitt inlägg var... Köpte dock mitt Borax i den lokala färgaffären :-)

Kan också bekräfta att Borax fungerar utmärkt mot myror, billigt och bra
Citera
2011-05-23, 00:42
  #19
Medlem
wääuus avatar
Jag kan meddela nästa generations myrjägare att mitt påstående om att Santa Maria säljer det i kryddhyllan troligtvis är helt fel. Men köper ni 750 g är ni i alla fall ganska säkra på att det räcker till minst en knivsudd.
Citera
2011-05-23, 21:15
  #20
Medlem
FyrverkeriFTWs avatar
Jag har ett myrmedel med borax och det funkar inte alls! Det kryllar av myror här varje sommar, och även om man så häller medlet i myrboet (myrorna bor i jorden) så är de kvar!
Citera
2011-05-23, 22:29
  #21
Medlem
Utan att veta hur du har använt ditt myrgift är det svårt att säga varför det inte fungerat, men tanken bakom borax baserade gifter är att de ska ta med sig det hem, och mata drottningen med det. Om du häller det i hålet de kommer och går ur, räknar de det som någon form för anfall, och skickar ut "stackens krigare" för att ta reda på vad fan som händer. Myror är nu så smarta att de låter några myror "provsmaka" och först senare, om de inte far illa, matar man drottningen med det. Och då först får man livet ur stacken. Om det finns "drottningägg" finns risken för att en ny drottning tar över stacken antar jag, och då får man hålla på tills man vinner.

Alternativet är ju att inte lämna mat till myrorna, och spraya ned dem med såpvatten, och myrra ställena där de tar sig in och ut ur huset, för att hålla problemet på en nivå där det är hanterbart.
B!
Citera
2017-06-29, 21:27
  #22
Medlem
another-devils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Mr_B=-
Utan att veta hur du har använt ditt myrgift är det svårt att säga varför det inte fungerat, men tanken bakom borax baserade gifter är att de ska ta med sig det hem, och mata drottningen med det. Om du häller det i hålet de kommer och går ur, räknar de det som någon form för anfall, och skickar ut "stackens krigare" för att ta reda på vad fan som händer. Myror är nu så smarta att de låter några myror "provsmaka" och först senare, om de inte far illa, matar man drottningen med det. Och då först får man livet ur stacken. Om det finns "drottningägg" finns risken för att en ny drottning tar över stacken antar jag, och då får man hålla på tills man vinner.

Alternativet är ju att inte lämna mat till myrorna, och spraya ned dem med såpvatten, och myrra ställena där de tar sig in och ut ur huset, för att hålla problemet på en nivå där det är hanterbart.
B!

Har hört att man tar tre % borax (inte mer för då smakar det borax) och 97% sirap/honung, blandar och bjuder myrorna på. Då bär myrorna tillbaka detta till boet och matar larver och drottning med. -Kolonin dör.
Citera
2017-06-30, 21:49
  #23
Medlem
skunkjobbs avatar
Jag hittar ingen kommersiell myrdosa som innehåller borax utan det brukar mest vara neonikotinider nuförtiden. Men borax funkar kanske bra det med.
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Jag kan meddela nästa generations myrjägare att mitt påstående om att Santa Maria säljer det i kryddhyllan troligtvis är helt fel. Men köper ni 750 g är ni i alla fall ganska säkra på att det räcker till minst en knivsudd.
Med en bulkdensitet i pulverform på 0,961 g/cm³ och 1 knivsudd=0,15 cm³ får jag det till c:a 5200 knivsuddar.
Citera
2017-07-02, 10:38
  #24
Medlem
Frawjons avatar
Det nya myrgiftet är kiselgur. Helt ofarligt för människor, såvida man inte andas in det eller får det i ögonen. Det fungerar helt enkelt så att det förstör myrkroppens skyddande vaxlager.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback