Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2020-07-19, 12:30
  #25
Medlem
[quote=f30malmo|72303803]Tycker det är lika självklart med naloxon som sprutbytesprogram osv

Fråga dig själv vad det kostar samhället att göra utryckning med ambulans och sjukhusvården i samband med detta, effekter på anhöriga osv


Möjligen blir det en engångskostnad

Att gång på gång rädda dessa är helt klart en större kostnad, fängelse, stölder, behandling, fysiskt lidande för andra...

Jag håller med att heroinister också är människor och det är det som jag tycker gör frågan svårare.

Hade andra djur orsakat samma kostnader hade avlivning varit den enda lösningen men så funkar det inte och ska inte göra det heller...
Citera
2020-07-19, 12:32
  #26
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varformanga
Det håller jag nog med om generellt men ibland kan nog tvångsvård behövas tex vid allvarliga psykiska störningar mm

Om du kommer ut, fortsätter sin bana som heroinist, har man inte gjort ett aktivt val?

Ska vi skattebetalare fortsätta finansiera detta hamsterhjul?

Absolut kan det behövas när personens tillstånd är livshotande, men det kommer inte att få en person att sluta knarka.

Jag ser inte en motsättning att göra ett "aktivt val" att knarka och att få naloxon utskrivet. Det är mer kostnadseffektivt än andra alternativ, samt kommer det rädda betydligt fler liv.

Det finns heroinister som slutar ta heroin också, jag är en av dem.
Citera
2020-07-19, 12:36
  #27
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varformanga


Möjligen blir det en engångskostnad

Att gång på gång rädda dessa är helt klart en större kostnad, fängelse, stölder, behandling, fysiskt lidande för andra...

Jag håller med att heroinister också är människor och det är det som jag tycker gör frågan svårare.

Hade andra djur orsakat samma kostnader hade avlivning varit den enda lösningen men så funkar det inte och ska inte göra det heller...

Som sagt sker det ju att folk blir drogfria också. Att se det som att det är moraliskt försvarbart att inte rädda människor för att de är en kostnad är en otäck åsikt. Det finns ju många andra som bara kostar samhället pengar, ska vi låta dem avlida också? (Räddar dem gör man ju ändå dessutom, naloxon eller inte, men då med ambulansutryckning och sjukhusvistelse)
Citera
2020-07-19, 16:49
  #28
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
Nej du läste nog fel, han skrev en väldigt LITEN minoritet.

En minoritet är socialfall skrev han ja.
Citera
2020-07-19, 18:58
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Som sagt sker det ju att folk blir drogfria också. Att se det som att det är moraliskt försvarbart att inte rädda människor för att de är en kostnad är en otäck åsikt. Det finns ju många andra som bara kostar samhället pengar, ska vi låta dem avlida också? (Räddar dem gör man ju ändå dessutom, naloxon eller inte, men då med ambulansutryckning och sjukhusvistelse)

Har du läst tråden, jag vet inte vad jag ska tycka, därav trådstarten...

Läs och förstå vad jag skrivit...
__________________
Senast redigerad av Varformanga 2020-07-19 kl. 19:01.
Citera
2020-07-19, 19:56
  #30
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varformanga
Har du läst tråden, jag vet inte vad jag ska tycka, därav trådstarten...

Läs och förstå vad jag skrivit...

jag förstår vad du skriver, jag bara tolkar dig som negativ till naloxonbehandling, ingenstans har du ju sagt att du tycker det finns några fördelar med det, eller hur? Snarare drar du upp jämförelser med sjuka djur och låta dem dö, om än försiktigt.
Citera
2020-07-23, 05:13
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varformanga
Är inledningsvis osäker på under vilket ämne jag ska posta så snälla mod, hjälp mig om det är fel.

Läste denna artikel och började fundera.

https://www.expressen.se/kvallsposte...s-liv-i-skane/

Det är ju på ett sätt bra att folk inte dör men om man tänker ett steg till, heroinister kostar mycket för samhället, vård, stölder mm och dessutom lider de vad jag förstår av sitt eget missbruk.

Gör vi dessa personer eller samhället en tjänst genom att gång på gång rädda dem, låta dessa personer begå brott, skada och kränka andra människor, bidra till organiserad brottslighet osv?

Självfallet tycker jag vård ska ges men när går gränsen för att vården endast resulterar i mer problem?

Jag har inget eget svara men tycker frågan är intressant...

Haha, tror du alla som knarkar är arbetslösa & kriminella? Fyfan, du har verkligen levt hela ditt Svensson liv i blindo. Ut ur din grotta som du verkar befunnit dig i hela livet.

Nu känner jag ingen heroinist. Men jag kan garantera dig att alla som brukar heroin INTE är arbetslösa och begår brott titt som tätt.
Citera
2020-07-24, 14:47
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rallert
Haha, tror du alla som knarkar är arbetslösa & kriminella? Fyfan, du har verkligen levt hela ditt Svensson liv i blindo. Ut ur din grotta som du verkar befunnit dig i hela livet.

Nu känner jag ingen heroinist. Men jag kan garantera dig att alla som brukar heroin INTE är arbetslösa och begår brott titt som tätt.

Du läser som en totalt förvirrad person, var skriver jag något om att alla som knarkar är arbetslösa eller kriminella?

Heroinister kostar samhället...
Citera
2020-07-24, 16:29
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varformanga
Du läser som en totalt förvirrad person, var skriver jag något om att alla som knarkar är arbetslösa eller kriminella?

Heroinister kostar samhället...

Citat:
”Gör vi dessa personer eller samhället en tjänst genom att gång på gång rädda dem, låta dessa personer begå brott, skada och kränka andra människor, bidra till organiserad brottslighet osv?”

Svarade på detta, som sagt. Du är blåst.
Heroinist eller inte, alla är människor. Ditt påstående är hjärndött och baseras på att du tror att du är bättre än vad dessa människor är. Det är du inte.
Citera
2020-07-24, 19:16
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rallert
Svarade på detta, som sagt. Du är blåst.
Heroinist eller inte, alla är människor. Ditt påstående är hjärndött och baseras på att du tror att du är bättre än vad dessa människor är. Det är du inte.

Håll isär begreppen om du förstår mitt resonemang från början av tråden.

Jag är inte alls bättre än ”dessa människor”, citerat dig.

Med ditt simpla resonemang som jag personligen anser hjärndött kan du ju använda på vad som...

Pedofiler är människor och våldtäktsmän är också människor, precis som en heroinist.

Självklart ska de ju ges chansen att fortsätta skada andra människor, spruta lite i näsan bara och sen kör på.

Inga problem alls enligt dig, alla är lika, alla ska ges samma chans, jag som skattebetalare ska självklart betala för något som i längden kostar mer än det smakar och dessutom för allt skit de orsakar.

För mig går samhällets bästa före individens

Startade denna tråd för jag ville veta andras inställning, tyvärr verkar det inte finnas många personer med nyanserad inställning.

Lägger ner den här diskussionen nu.
Citera
2020-07-24, 19:18
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rallert
Svarade på detta, som sagt. Du är blåst.
Heroinist eller inte, alla är människor. Ditt påstående är hjärndött och baseras på att du tror att du är bättre än vad dessa människor är. Det är du inte.

Var skrev jag arbetslösa, hittar inte detta...
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback