Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-18, 10:53
  #1
Medlem
När jag gick och la mig igår kväll så var det som en väldigt varm känsla under fötterna, egentligen främst under trampdynan fram. På båda fötterna. Ungefär som att gå barfota på varm asfalt.

Aldrig upplevt innan.

När jag vaknade nyss så är känslan kvar. Inte lika varm eller intensiv, men man känner att dom är varma. Detta utan att ens behöva ta på dom. Samt att jag tycker dom känns stumma/strama.

Någon som känner igen?
Citera
2020-07-18, 11:18
  #2
Medlem
Kan vara B12-brist.
Citera
2020-07-18, 11:40
  #3
Avstängd
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duktigaf
Kan vara B12-brist.

Har inte samma symptom som Ts, dock känns det som att hålla benet mot ett element om jag lutar det mot t.ex mittkonsolen i bilen sedan några dagar. Riktigt skum känsla.

Har misstänkt att jag har B-vitamin brist men inte av de symptomen.
Citera
2020-07-18, 17:54
  #4
Medlem
wallchars avatar
Har haft samma problem i flera år. Det enda som hjälper är kyla. Har tagit det till vården men fick ingen hjälp. Folk som kan allt säger att det är ledbesvär.. gått med stålhätta på betonggolv i flera år. Vet inte om det är orsaken, men det är det mest logiska jag kan komma på. Fötterna brinner och värker. Känns som jag går på grus eller sprängsten när jag går hemma. Mina strumpor kväver mig och det känns som jag tappar flera kilo när jag kommer hem och kan va barfota.
Citera
2020-07-19, 14:53
  #5
Medlem
Låter som polyneuropati. Kan bero på väldigt många saker: vitaminbrist, sjukdomar t.ex. diabetes, biverkning från mediciner och säkert en hel del annat.
Citera
2020-07-19, 15:24
  #6
Medlem
Polyneuropati som sagt. Kan vara starten på allvarliga neurologiska sjukdomar eller simpla näringsbrister.
Köp lite b12, B-komplex och ät mycket inlagd sill ett tag och sök vårdcentral.
Citera
2020-07-19, 21:11
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MZW
När jag gick och la mig igår kväll så var det som en väldigt varm känsla under fötterna, egentligen främst under trampdynan fram. På båda fötterna. Ungefär som att gå barfota på varm asfalt.

Aldrig upplevt innan.

När jag vaknade nyss så är känslan kvar. Inte lika varm eller intensiv, men man känner att dom är varma. Detta utan att ens behöva ta på dom. Samt att jag tycker dom känns stumma/strama.

Någon som känner igen?

En annan tänkbar diagnos skulle eventuellt kunna vara Mortons neurom/Mortons metatarsalgi/ Mortons sjukdom (kallas lite olika namn)
I foten finns många små ben och nerver som kan hamna i kläm och ge smärta.

Metatarsalerna är namnet på de fem benen i foten som förbinder ankelbenen med tåbenen. Algi betyder smärta. Längs varje metatarsalben går en nerv till en tå. Dessa nerver kan bli utsatta för tryck och klämning, vilket skapar irritation i nerven och ger smärtor. Med tiden kan irritationen leda till att nerven svullnar och det bildas en nervknuta – ett neurom. Nerven kläms då ännu mer, vilket ger ökat obehag och smärtor.

Mortons sjukdom kan bero på skor som passar dåligt eller är för hårt åtsnörda, eller att det främre fotvalvet är lite nedsjunket. Men ofta finns det ingen tydlig orsak.

Tips på mer info:
https://www.netdoktor.se/neurologi/s...-metatarsalgi/

https://www.1177.se/sjukdomar--besva...t-i-framfoten/
Citera
2020-07-28, 22:12
  #8
Medlem
Port-charlottes avatar
Kan även vara ångest
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback