Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2020-07-18, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Vissa har missförstått mig, på min arbetsplats finns arbetsuppgifter, säg att det ligger en korg med 10 uppgifter. Med vissa kollegor gör jag 5/5 dvs vi gör lika mycket medan andra får man göra 8/10 arbetsuppgifter då de ska dricka kaffe, sitta och vila eller genomföra vissa arbetsmoment 3 gånger så segt som mig så jag får dåligt samvete och gör dennes arbetsuppgifter.

Om kollegorna dricker kaffe medan du jobbar så lär chefen märka det, och då lär du utan att behöva säga något bli mer omtyckt hos chefen och kollegorna än vad den andra personen blir, annars är det en dålig chef, och då är frågan om du ändå bör/vill vara kvar.
Lite är det en del av så en arbetsplats, det finns i stort sett alltid personer som tittar mer eller mindre snett på varandra, kan handla om allt ifrån lön, arbetsfördelning, arbetsbelastning, eller helt enkelt taskig personkemi. Att klaga på sina kollegor inför chefen slår tillbaka på en själv i 99% av fallen, det ska man i princip böra göra om kollegan gjort ett allvarligt misstag eller brottslig handling, och chefen inte fått veta det om du inte sagt det.
Citera
2020-07-18, 22:32
Medlem
Det är personer som dig som är den som gärna vill påpeka att man är lat eller inte gör något alternativ är passiv.

Dessa personer som gärna vill påpeka att du är värdelös och har ett uttryck som "vad fan gör du här om du inte skall jobba?!"

Riktiga kollegor skall isåfall svara "om du inte har något att göra kan du X till Y", eller svara "det kan vara bra att tala om för mig utifall du inte har något att göra, tiden går fortare också än att sitta här"

Du är säkerligen en sådan som gärna vill visa att du är bättre, må kanske vara att du är det precis som en pt tränare är gentemot sin klient, men då skall du vara där för att stötta också!
Citera
2020-07-18, 22:43
Medlem
Citat:
Vissa har missförstått mig, på min arbetsplats finns arbetsuppgifter, säg att det ligger en korg med 10 uppgifter. Med vissa kollegor gör jag 5/5 dvs vi gör lika mycket medan andra får man göra 8/10 arbetsuppgifter då de ska dricka kaffe, sitta och vila eller genomföra vissa arbetsmoment 3 gånger så segt som mig så jag får dåligt samvete och gör dennes arbetsuppgifter.

Jag har inte missförstått dig alls

Du är en övervakare som gärna vill påpeka kollegor att de är odugliga, saknar noll engagemang och att de vara sitter med sin telefon då de vilar lite efter att ha lyft några tunga pallar

Sådana som dig vill visa att du vill jobba dig upp i karriär och att din insats skall belönas trots att den lata kollegan i princip har samma lön som sig

Du söker konflikter, men vet du vad, du är ingen chef! Om du ser allvarliga brister att det hindrar företaget att gå runt kan det vara aktuellt, oftast är det något din chef märker av.

I tex transportbranschen kan de se hur länge du har varit ute och kört och hur långt

Inom kundtjänst och telemarketing kan det se hur många samtal som har gjort och dess resultat (antal sålda produkter eller antal ärenden som har blivit lösta)

Inom matbutik märker cheferna där om du har ställt upp varorna och lagt fram alla nya mjölkpaket fram och inte bak sk fronta

Med andra ord, cheferna din har bättre koll än vad du har så sluta leka chef själv
. Sådana som dit kokar jag på och förtjänar en hård smäll
Citera
2020-07-19, 10:08
Medlem
Onan-erarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Mitt råd:

Var extremt noga med att fylla din arbetsuppgift, se till aa det inte finns minsta repa i lacken..
Lita på mig, slökorvarna kommer att straffa ut sig själa.

Du vinner - i det långa loppet.

Helt rätt.
Citera
2020-08-24, 18:15
Medlem
VivianWards avatar
Jag har samma problematik men jobbar inom vården och behöver kollegor för att själv inte behöva jobba 24/7.
Men dom fyller upp sin tid med endast närvaro medan jag får styra upp allt under dom timmar jag jobbar. Plus otaliga gånger påminna dom om att hålla basala hyeigen.
Ibland vet jag inte om dom jävlas med mig eller om dom helt enkelt är så enfaldiga, småaktiga och efterblivna. Och hur ska jag fråga dem utan att bli ovän med i princip hela gänget?
Nu har jag tagit ut semester och har redan blivit kontaktad 5 ggr under 24h. Jag känner att det skulle kännas bättre när jag kom tillbaka om jag kunde hitta sätt att jävlas tillbaka utab att det går ut över patienter. Någon som har tips på vad man kan göra? Det skulle kännas såååå mycket bättre om de fick dricka mitt piss i kaffet.
Citera
2020-08-24, 18:32
Medlem
-Neverenough-s avatar
Vad fan är det här för vek skit? Säg ifrån såklart, varför ska du dra något jävla ankare? En massa "offer" härinne som inte ens klarar av att se sig själva i spegeln, så jävla värdelösa att de inte kommit längre än att se alla sina egna misslyckanden som externa omvärldsfaktorer.

Nej, du måste såklart genast ta hand om ankaret som drar ned dig, låt inte såna där luffare stå i din väg och dra för fan inte dennes lass, vill han vara en lat jävel som inte levererar värde så får han förhoppningsvis för eller senare det han förtjänar, eller dig som chef.

Jämför dig inte med sådana människor, undvik dem, usch tänk om mentaliteten smittar av sig och sluta "hjälp" dem genom att göra deras skit, säg ifrån, vad fan är det med dig, ska du låta folk trampa på dig i det enda liv du har när det enda du verkar vilja göra är att göra rätt för dig och röra dig framåt?

Usch.
Citera
2020-08-24, 19:55
Medlem
Vad du än gör så snacka inte skit om någon till någon.
Du vet inte vem som känner vem, speciellt inte någon som jobbat där i 30 år.
Det du ska göra är att på något sätt få de andra att inse att din kollega är lat utan att säga det med ord.

Iscensätt något som bevisar för andra att din kollega är lat.
Citera
2020-09-01, 08:18
Medlem
Är det så illa att du blir tvungen att göra andra människors jobb? Annars hade jag inte gjort någonting. Du kan inte ändra på dina kollegor eller organisationskulturen så du har bara att förlora på att försöka göra några ingrepp.
Citera
2020-09-01, 12:44
Medlem
Fan, nu hamnar jag i mina sossehatarinlägg igen.

Meeeen... i ett sossigt Sverige där det inte ska löna sig att arbeta och där prestation inte ska bidra till att man tjänar mer så förstår jag att folk är lata. Jag har märkt det så jävla tydligt i min klättring till att bli chef. Så dåliga som lönerna är och så lite det ger att faktiskt steppa upp och engagera sig lite extra... det är fan beklagligt. Så jag känner ganska ofta att jag inte vill anstränga mig mer än vad jag behöver...
Citera
2020-09-01, 12:48
Medlem
pertinaciouss avatar
Citat:
Där har du ju ditt problem i ett nötskal. Tricket är att inte bry sig. Gör ditt och skit i andra.
Citera
2025-11-14, 23:58
Medlem
gammgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avengersson
Lata har oftast mindre lön, om de inte slickar chefens röv förstås för att få mer i kuvertet. Har sett väldigt många exempel på detta. De är ofta golare själva så bäst är nog att passa sig för dessa. De har en förmåga att gnälla ovanligt mycket men när det sedan ska snackas om kollegor snackar de skit om dig till chefen bakom din rygg, jag lovar!

Bäst är att sköta sig själv och skita i dessa lata jävlar, de kommer få KARMA en dag ska du se och då blir det rejält med KARMA ska du se, passa då på att njuta åt deras olycka även om det kan ta lite tid tills det sker.

Vi har en lat jävel på jobbet. Han kommer ofta sent och går alltid hem 30 minuter för tidigt. Alltid. Detta är en myndighet så han riskerar nog inte avsked. Han har varit anställd här över 20 år. Däremot får han sämre löneutveckling. Han brukar säga han får några hundralappar i löneökning medan jag får över tusenlappen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in