Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-15, 18:21
  #1
Medlem
Knullkungens avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...juk-man-att-do

"En svårt sjuk man utanför Stockholm hade fått tid i Schweiz för att få avsluta sitt liv. Men coronakrisen stoppade resan. Då bestämde sig läkaren Staffan Bergström för att förse mannen med en dödlig dos sömnmedel.

Nu har han anmält sig själv till polisen.

– Jag vill ha prövat av domstol om jag gjort något olagligt, säger Bergström till TT."

"I tisdags, omgiven av sin familj, svalde mannen på egen hand medicinerna i sitt hem.

– Efter ett par minuter somnade han in. Jag stod bredvid honom och efter en kvart ungefär var han död, säger Bergström som undersökte mannen och sedan satt familjen med honom i en halvtimme med tända ljus innan de larmade SOS.

Sjukvårdspersonal och polis fick dokument över vad som skett och samma dag gick Bergström till polisen och anmälde sig själv.

Polisen bekräftar för TT att det gjorts en anmälan.

– Det har inkommit en anmälan och en förundersökning är inledd om medhjälp till dråp. Ingen person är i nuläget frihetsberövad, säger Anders Bryngelsson, presstalesperson vid polisen i Stockholm.

Kammaråklagare Urszula Grabowska som håller i ärendet säger att en person är misstänkt.

– Jag vill inte gå in på vem, säger hon"

Kommer läkaren att fällas?
Citera
2020-07-15, 18:25
  #2
Medlem
Hoppas jag verkligen inte, hoppas det öppnar för en debatt där man kan börja med aktiv dödshjälp i Sverige .
Citera
2020-07-15, 18:27
  #3
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...juk-man-att-do

"En svårt sjuk man utanför Stockholm hade fått tid i Schweiz för att få avsluta sitt liv. Men coronakrisen stoppade resan. Då bestämde sig läkaren Staffan Bergström för att förse mannen med en dödlig dos sömnmedel.

Nu har han anmält sig själv till polisen.

– Jag vill ha prövat av domstol om jag gjort något olagligt, säger Bergström till TT."

"I tisdags, omgiven av sin familj, svalde mannen på egen hand medicinerna i sitt hem.

– Efter ett par minuter somnade han in. Jag stod bredvid honom och efter en kvart ungefär var han död, säger Bergström som undersökte mannen och sedan satt familjen med honom i en halvtimme med tända ljus innan de larmade SOS.

Sjukvårdspersonal och polis fick dokument över vad som skett och samma dag gick Bergström till polisen och anmälde sig själv.

Polisen bekräftar för TT att det gjorts en anmälan.

– Det har inkommit en anmälan och en förundersökning är inledd om medhjälp till dråp. Ingen person är i nuläget frihetsberövad, säger Anders Bryngelsson, presstalesperson vid polisen i Stockholm.

Kammaråklagare Urszula Grabowska som håller i ärendet säger att en person är misstänkt.

– Jag vill inte gå in på vem, säger hon"

Kommer läkaren att fällas?

Eftersom självmord inte är olagligt, så har den döde inte dött genom någon olaglig handling, och då kan ingen ha medverkat i en olaglig handling heller. Jag tror på en friande dom.
Citera
2020-07-15, 18:29
  #4
Medlem
Svårt att säga.

Man kan ju debattera hurvida det är moraliskt rätt, men vad säger juridiken?

Finns det något liknande fall?
__________________
Senast redigerad av MmGox 2020-07-15 kl. 18:57.
Citera
2020-07-15, 18:29
  #5
Medlem
IamMakarovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen

Kommer läkaren att fällas?

Jupp.
Citera
2020-07-15, 18:37
  #6
Medlem
Det är inte olagligt att medverka till självmord. Däremot kan en läkare förlora sin legitimation.
Citera
2020-07-15, 18:45
  #7
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MmGox
Det är olagligt att assistera ett självmord. "Medhjälp till dråp"

Källa på det, tack. Om nu självmordet inte är ett dråp, så kan det väl inte vara medhjälp till dråp? Det har ju inte hänt ett dråp?
Citera
2020-07-15, 18:45
  #8
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
Kommer läkaren att fällas?
Det som är avgörande för den frågan är hur pass självständigt den avlidne patienten agerade.

Jämför hur Högsta domstolen resonerade i NJA 1979 s. 802 och Svea hovrätt i RH 1996:69.
Citera
2020-07-15, 18:46
  #9
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MmGox
Svårt att säga.

Man kan ju debattera hurvida det är moraliskt rätt, men vad säger juridiken?

Finns det något liknande fall?

EDIT: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...an-tingsratten

Han dömdes för dråp, för det var han som gjorde injektionen. Här är det den döde som själv har intagit den dödliga dosen. Det är inte ett jämförbart fall.
Citera
2020-07-15, 18:53
  #10
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Då bestämde sig läkaren Staffan Bergström för att förse mannen med en dödlig dos sömnmedel.

Hur stor är en dödlig dos sömnmedel då? En ask med t.ex. 30 st stilonoct är väl inte helt ovanligt att det skrivs ut vid sömnbesvär. Skulle inte det räcka?
Citera
2020-07-15, 18:57
  #11
Medlem
Jag hittade detta men vet inte hur tillförlitlig lawline är som källa.

"...om du ger en dödlig dos medicin till någon, och den personen medvetet tar den dosen själv är det inget brott (passiv dödshjälp). Men om det faktiskt är du som lägger medicinen i munnen på personen och på något sätt får ner medicinen - då personen inte är kapabel till att svälja själv - är det att anses som mord eller dråp..."

https://lawline.se/answers/ar-aktiv-...till-sjalvmord
Citera
2020-07-15, 18:57
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Han dömdes för dråp, för det var han som gjorde injektionen. Här är det den döde som själv har intagit den dödliga dosen. Det är inte ett jämförbart fall.
Det är sant. My bad
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback