• 1
  • 2
2020-07-15, 10:40
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
År 2014 fick jämställdhetsivrare igenom att barnbidraget skulle delas lika mellan män och kvinnor. En omfattande utredning gjordes 2016 för att se hur det gick:
https://inspsf.se/publikationer/rapp...lat-barnbidrag

Jag väljer några bitar ur utredningen:
-nästan 50% ändrade frivilligt tillbaka till de gamla reglerna så kvinnan fick bidraget
-konflikterna mellan föräldrarna har ökat
-inkomstskillnaderna ÖKAR med 3-4% mellan föräldrar, det är kvinnorna som förlorar
-förslaget kostar i ökad byråkrati

Detta förslag som skulle öka jämställdheten ledda alltså till större kostnader för staten, 50% av alla valde aktivt genom frivilligt merarbete att återställa till de gamla reglerna, och kvinnorna fick sänkt levnadsstandard.

Det mer jämställda samhället blev alltså sämre, särskilt för kvinnor?
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-07-15 kl. 10:44.
Citera
2020-07-15, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
År 2014 fick jämställdhetsivrare igenom att barnbidraget skulle delas lika mellan män och kvinnor. En omfattande utredning gjordes 2016 för att se hur det gick:

-nästan 50% ändrade frivilligt tillbaka till de gamla reglerna så kvinnan fick bidraget
-inkomstskillnaderna ÖKAR med 3-4% mellan föräldrar, det är kvinnorna som förlorar

Detta förslag som skulle öka jämställdheten ledda alltså till större kostnader för staten, 50% av alla valde aktivt genom frivilligt merarbete att återställa till de gamla reglerna, och kvinnorna fick sänkt levnadsstandard.

Blev de inte även jämställdhet åt ”fel” håll, menar det att kvinnan va ju förmånstagaren i största hand innan ändring. Så jämställdheten blev ju mer riktat mot att män skall få lika? Rätt mig gärna om jag tyder fel

Mvh
Citera
2020-07-15, 10:54
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abius
Blev de inte även jämställdhet åt ”fel” håll, menar det att kvinnan va ju förmånstagaren i största hand innan ändring. Så jämställdheten blev ju mer riktat mot att män skall få lika? Rätt mig gärna om jag tyder fel

Mvh
Jag har extremt svårt att se att några män skulle driva frågan "låt oss ta barnbidraget från kvinnorna och ge till männen". Det var naturligtvis den högljudda minoriteten Jämställdhetsivrare och Feminister, som är kvinnor och vänster, som slogs för denna ide. Och resultatet blev lika uselt som alla andra förslag som tror att bara man får ökad jämställdhet så får man ett bättre samhälle. Det blev faktiskt sämre för alla, särskilt för kvinnor.
Citera
2020-07-15, 11:04
Medlem
Citat:
Jag har extremt svårt att se att några män skulle driva frågan "låt oss ta barnbidraget från kvinnorna och ge till männen". Det var naturligtvis den högljudda minoriteten Jämställdhetsivrare och Feminister, som är kvinnor och vänster, som slogs för denna ide. Och resultatet blev lika uselt som alla andra förslag som tror att bara man får ökad jämställdhet så får man ett bättre samhälle. Det blev faktiskt sämre för alla, särskilt för kvinnor.

Jo menade inte på att män skulle drivit den frågan, menar mer att de verkade som män var den som ”tjänade” mest på det.

Och som Du säger, resultatet blev bedrövligt.

Mvh
Citera
2020-07-15, 11:12
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Det blir väl samma sak nu när vissa av dagarna är öronmärkta för mannen. Vissa familjer har helt enkelt inte råd med att mannen som oftast tjänar bättre går hemma med sitt barn och då kommer en del av dagarna brinna inne.

Det är väl helt rätt att vi människor ska få möjlighet att vara hemma med våra barn men de flesta borde väl vara så pass förståndiga så man gör det som är bäst för familjen.
Citera
2020-07-15, 11:17
Medlem
profetenmohameds avatar
Kvinnan har ju vetorätt och behöver inte dela barnbidraget om hon inte vill. Vad är det för jämställdhet?
Vänstern den gången som begick mordet på rättsstaten. Klart att sånt blir konfliktfullt och att det skapar osämja och rättshaverism.
Citera
2020-07-15, 11:24
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det blir väl samma sak nu när vissa av dagarna är öronmärkta för mannen. Vissa familjer har helt enkelt inte råd med att mannen som oftast tjänar bättre går hemma med sitt barn och då kommer en del av dagarna brinna inne.

Det är väl helt rätt att vi människor ska få möjlighet att vara hemma med våra barn men de flesta borde väl vara så pass förståndiga så man gör det som är bäst för familjen.
Jo, det är ett annat politiskt jämställdhetsförslag som istället ökar orättvisorna. De som har vinst är helsvenska välutbildade familjer där båda kan vara hemma från sina pappersjobb. Förlorarna är familjer där den ena har t.ex egen firma och inte kan ta ledigt, ofta en invandrarfamilj.
Citera
2020-07-15, 11:46
Medlem
SkattefriZons avatar
Citat:

Är du dum i huvudet?
Varför ska mamman till mitt barn få hela barnbidraget, underhållsstöd och bostadsbidrag? För det är inte bara barnbidraget som det handlar om. Det är jävligt mycket pengar. Vi har vårat barn lika mycket och det är så här det fortfarande ser ut i feminist Sverige.

Nu jobbar inte mamman till mitt barn för hon får så mycket bidrag ändå. Toppen tycker du.
Avskaffa barnbidraget och låt den som verkligen kan ta han om barnet göra det på heltid.
Citera
2020-07-15, 11:58
Medlem
RedXs avatar
Citat:

Har inte läst rapporten, men jag undrar över ett par saker:

* Räknar de in barnbidraget i de inkomster som utgör underlaget för beräkning av inkomstskillnader? I så fall får ju ändringen per definition en effekt på inkomstskillnaderna i den riktningen och borde således inte vara någon överraskning.
* Som vanligt bortses det från att 95% av alla barnfamiljer har gemensam ekonomi i någon form. Vem i hushållet som på pappret tjänar mest pengar är då främst av akademiskt intresse (bokstavligt talat).
* Hur har man ledit i bevis att motsättningar mellan föräldrar har ökat på grund av ändringen?
Citera
2020-07-15, 13:35
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Hade varit bättre att göra barnbidraget efter inkomst då personer eller familjer som har en högre lön helt enkelt inte får något bidrag men en ensamstående kvinna med låg lön ska ha lite mer. Samtidigt ska man heller inte kunna få alla dessa flerbarnstillägg så det nästan lönar sig att skita ut ungar på löpande band.
Citera
2020-07-15, 13:47
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkattefriZon
Är du dum i huvudet?
Varför ska mamman till mitt barn få hela barnbidraget, underhållsstöd och bostadsbidrag? För det är inte bara barnbidraget som det handlar om. Det är jävligt mycket pengar. Vi har vårat barn lika mycket och det är så här det fortfarande ser ut i feminist Sverige.

Nu jobbar inte mamman till mitt barn för hon får så mycket bidrag ändå. Toppen tycker du.
Avskaffa barnbidraget och låt den som verkligen kan ta han om barnet göra det på heltid.
Om du hade läst TS istället för att tänka med ryggmärgen så såg du att dagens barnbidrag sedan 2014 omfördelar pengar från mamma till pappan, i jämställdhetens namn. Något annat gäller inte TS.
Citera
2020-07-15, 14:17
Medlem
Kvinnan är förloraren?
Stackars kvinnor...

Att det sen finns tusentals män på kronofogden för att de ej har råd att betala underhåll pratas det tyst om.

Underhåll som ska betalas oavsett om mannen är pank och sjukskriven för cancer medan kvinnan tjänar 50 tusen i månaden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in