Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2020-08-20, 00:43
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Men inte exakt där du åker. På nästan alla vägar är det försumbar trängsel men testa att köra nån av de större genomfarterna i Stockholm vid 16-tiden en vardag (utom möjligen just så här års) så märker du att "varje bil tar X yta av vägen" har en verklig effekt!
Det du talar om är exkluderbarhet. Har inget med privat att göra. Vägarna är ju öppna för alla.
Citera
2020-09-02, 21:20
  #50
Medlem
Gamlings avatar
Jadå! Jag är själv delägare i en privat väg som drivs och underhålles av delägarna! Inga problem där, alls!

Det enda problem vi har är att kommunen lyckades bli en av delägarna och att de har förbundigt sig att stå för underhållet av vägen mot att den upplåts för trafik av icke-delägare. t.ex. cykel och gångtrafik.

Kommunen sköter (naturligtvis) inte sina åtaganden, vilket leder till att mycket av underhållet ändå måste skötas av de övriga delägarna samtidigt som en hel del otillåten trafik sliter på vägen!

Det som jag lärt mig av detta är att privata vägar *ska* vara privata. Låt aldrig kommun eller stat blanda sig i. Sköt vägen själv, och spärra all otillåten trafik!
Citera
2020-09-02, 22:23
  #51
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamling
Jadå! Jag är själv delägare i en privat väg som drivs och underhålles av delägarna! Inga problem där, alls!

Det enda problem vi har är att kommunen lyckades bli en av delägarna och att de har förbundigt sig att stå för underhållet av vägen mot att den upplåts för trafik av icke-delägare. t.ex. cykel och gångtrafik.

Kommunen sköter (naturligtvis) inte sina åtaganden, vilket leder till att mycket av underhållet ändå måste skötas av de övriga delägarna samtidigt som en hel del otillåten trafik sliter på vägen!

Det som jag lärt mig av detta är att privata vägar *ska* vara privata. Låt aldrig kommun eller stat blanda sig i. Sköt vägen själv, och spärra all otillåten trafik!
Har du och de andra privata delägarna pratat med kommunen om det försummade underhållet?
Citera
2020-09-03, 10:41
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gamling
Jadå! Jag är själv delägare i en privat väg som drivs och underhålles av delägarna! Inga problem där, alls!

Det enda problem vi har är att kommunen lyckades bli en av delägarna och att de har förbundigt sig att stå för underhållet av vägen mot att den upplåts för trafik av icke-delägare. t.ex. cykel och gångtrafik.

Kommunen sköter (naturligtvis) inte sina åtaganden, vilket leder till att mycket av underhållet ändå måste skötas av de övriga delägarna samtidigt som en hel del otillåten trafik sliter på vägen!

Det som jag lärt mig av detta är att privata vägar *ska* vara privata. Låt aldrig kommun eller stat blanda sig i. Sköt vägen själv, och spärra all otillåten trafik!
Komiskt. Talade med en man igår som beskrev samma problem! Ett välfungerande privat vägnät i skogsmark som kommunen prompt skulle lägga sig i, vilket fick till följd att den numera är i så dåligt skicka att den knappt går att använda. Sverige i ett nötskal.
Citera
2020-09-03, 13:51
  #53
Medlem
Gamlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Har du och de andra privata delägarna pratat med kommunen om det försummade underhållet?

Naturligtvis! Men med begränsad framgång. Det är väl inte tillräckligt sexigt att sköta underhåll av infrastrukturen! Bygga några djävla arenor som monument över sig själv däremot...
Citera
2020-09-03, 15:37
  #54
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamling
Naturligtvis! Men med begränsad framgång. Det är väl inte tillräckligt sexigt att sköta underhåll av infrastrukturen! Bygga några djävla arenor som monument över sig själv däremot...
Jag växte upp och bodde på landsbygden i 35 år, och det är sant att kommunen verkar skita i hur småvägar på "bondvischan" ser ut. Samtidigt är det ett extra dåligt sätt att ta över en privat väg och missköta den så där. Ja, man kan bara misstänka att pengarna hamnade någon annanstans.
__________________
Senast redigerad av Furienna 2020-09-03 kl. 15:50.
Citera
2020-09-03, 15:49
  #55
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Finns det exempel på vägnät som konstruerats utan statlig inblandning?

Vilka fördelar respektive nackdelar finns med ett privatiserat vägnät?

Vanligtvis är betalvägar något som antingen är tillfälligt menat att finansiera vägens konstruktion som sedan tas bort eller drastiskt minskar när den är betald eller är en del av en helt privat väg som alternativ till ex. en väg som är långsammare eller mer trafikerad.

Problemen med vägar som är helt finansierade av privata medel att de enbart fungerar under förutsättningarna att de har en fungerande ledning, fungerande ekonomi med tillräckligt med bilar trafikerar den och att kostnaderna för att använda den är acceptabel. Om det ex. inte finns något alternativ till betalvägen eller om det enda alternativet också är en privatväg kan det ex. uppstå kartellsituationer där det plötsligt kan bli hutlöst dyrt att köra en pendelsträcka som folk kan behöva köra varje dag.

Det är framförallt två kostnader kring vägar, den ena är konstruktionskostnaden givetvis men sen är det en gömd underhållskostnad som helt och hållet beror på hur mycket trafik som trafikerar den. En långtradare ex. sliter väl omkring 1000-10k gånger mer på vägen än vad en bil gör men kan knappast betala motsvarande i tullavgift utan att samhället kollapsar.
Citera
2020-09-04, 17:55
  #56
Medlem
Gothenburgers avatar
En sak jag har funderat på. Rent hypotetiskt, hur skulle en utförsäljning av svenska vägnätet gå till?
Auktion likt frekvenslicenser för radio? Samma med framtida vägar? Staten expropierar vägreservat som sedan säljs på auktion? Eller sköter det privata om allt från ax till limpa, med allt vad det innebär av evighetslånga utredningar som skickas till 50-talet remissinstanser som ska tycka högt och lågt om vägens sträckning, läge, påverkan på skogsmöss, vattensalamandrar o gud vet fan allt? Hur tänker vi oss att själva övergången från vägar betalda med skattemedel till vägar funderade med privata pengar? Förutom att det behövs en rejäl genomkörare av dagens lagparagrafer för att snabba på byggprocessen av projekten så att privata aktörer inte ska behöva tappa/ligga ute med stålar i decennier innan beslut om, tex, ny landsväg tas?
Såklart kan en privat aktör bygga, äga och drifta en väg. Frågan är varför ingen velat göra det hitills i Sverige (landsvägar och Europavägar). Bygga och sköta om driften åt staten sker ju sedan många år tillbaka. Men äga. Varför vill ingen äga större vägar och finansiera det genom vägtullar idag? Intresset är ju noll.
Citera
2020-09-05, 17:49
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
En sak jag har funderat på. Rent hypotetiskt, hur skulle en utförsäljning av svenska vägnätet gå till?

För småvägar mellan byar så tänker jag att folk i byarna kan gå samman i föreningar och få "första tjing" på att ta över vägen. Om de inte vill ta över vägarna så auktoneras de ut. Samma sak med vägar inom en by eller stadsområde - låt det först och främst tas om hand av folket som använder vägarna hela tiden.

Tänker mig att auktionering i allmänhet är bra för att göra sig av med statlig egendom. Vägar borde också kunna auktioneras ut, och då en funktionell enhet åt gången (som en sträcka mellan två byar för landsväg, ett kvartersområde eller en längre sträcka för en motorväg). Auktioneringen skall vara totalt öppen, som dagens utförsäljningar normalt sett inte är, som jag förstått det.

Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
Såklart kan en privat aktör bygga, äga och drifta en väg. Frågan är varför ingen velat göra det hitills i Sverige (landsvägar och Europavägar). Bygga och sköta om driften åt staten sker ju sedan många år tillbaka. Men äga. Varför vill ingen äga större vägar och finansiera det genom vägtullar idag? Intresset är ju noll.

Gissningsvis för att det är svårt att konkurrera med statliga vägar då de statliga vägarna är gratis, medan man själv måste ta ut en rätt hög avgift. Så länge de statliga vägarna finns och fungerar halvbra så finns det inga ekonomiska incitament till att lägga ned pengar på att bygga en privat väg, som ingen kommer att köra på då det inte är värt 10 kr/km för det.

Sedan kan det nog också vara ett fullständigt helvete att få bygglov för en längre sträcka väg i Sverige. Säkert massa Fulgökar som skall skyddas i varje skog och som man måste dokumentera inte kommer flyga iväg om man bygger. Och bygger man vägen i närheten av boenden så lär det bli ännu värre. Kan säkert ta flera år för varje plätt mark som man skall bygga på - så kan nog ta flera decennier i slutändan.
Citera
2020-09-18, 21:13
  #58
Medlem
LordOfTheIdiotss avatar
Klart att det är möjligt, frågan är om det är önskvärt samt främre än den skattefinansierade varianten.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback