2020-07-15, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaredLeto
Det kan nog ligga någon slags självklar sanning i det där.

Ja för det är det man gör på "landet" :-)

Snacka om att vara insnöad...
Citera
2020-07-15, 12:35
Medlem
JaredLetos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockySvensson
Ja för det är det man gör på "landet" :-)

Snacka om att vara insnöad...
Är jag insnöad?

Så du tycker det är en helt främmande tanke att en del människor lever väldigt tråkiga liv?
Citera
2020-07-15, 12:35
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Tänkt på det några gånger nu, hur pallar folk/ni bo där ni bor, om ni då är bosatta på en ort som generellt anses som jävligt tråkig. Exempel på städer är:

Borås
Sundsvall
Skellefteå
Piteå
Gävle
Sandviken
Ludvika
Borlänge
Kalmar
Byxelkrok
Lund

osv.

Vad gör man där liksom? Jag säger inte att storstäderna är så mycket bättre, hela Sverige börjar mer och mer likna en jävla soptipp, men i Göteborg t ex så finns det ju rätt mycket man kan göra till skillnad mot i Gävle. Har varit i Gävle ett par gånger och hela jävla staden stinker fan skit, ni har gnällig och provocerande dialekt och staden bjuder inte på någonting välkomnande. Skulle nog hellre sitta på livstid på Kumla än att tvingas bo i den jävla hålan.

Ännu värre måste det ju vara för er som bor i små samhällen man aldrig hört talas om. Samhällen där man måste ta bilen 3 mil till närmsta skitaffär för att köpa mjölk och snus. Hur fan orkar ni liksom?

Du glömde Stockholm på din lista..Maken till skitstad får man leta efter..Trångt, dräller av människor som inte tycks veta var de är på väg, köer, trafikstockninhar, skitigt och det mesta är sten och betong. Folk bor på över under och brevid varandrra som packade sillar och pratar inte med sina grannar. Många vågar inte gå ut erfter mörkrets inbrott på grund av att det dräller omkring en massa invandrare och missbrukare. Omöjligt att parkera bilen någonstans, Ett rent helvete att köraomkring med en släpkärra. Skall man handla så tar det evigheter då det dräller av folk och det blir en massa köer och förseningar hela tiden.

Bodde i Saltsjöbaden ett par år av mitt liv och arbetade inne i stan på Vasagatan. Det tog 1 timme in till arbetet om man hade tur men då fick man trängas och bli irriterad på alla idioter som inte insåg att det fanns andra intill. Nu bor jag på landsbygden..Slipper köer och allt det jag räknat upp ovanför.

Även om jag tar ett arbete 4-5 mil från mitt hus så kommer jag till jobbet på halva den tid som det tog då jag bodde i stockholm. Går jag in på en butik i närheten slipper jag köer och spar mer tid och slipper frustrationen som var en daglig händelse i Stockholm.

Så aldrig mer en sådan skitstad..
Citera
2020-07-15, 12:43
Medlem
Firewaias avatar
Bor centralt i Jönköping men hade likväl kunna bo mitt i skogen i korpilombolo... Arbetar, går på promenader, åker ut och campar eller tar en fika med sambon om jag inte sitter framför datorn. Så länge jag når en affär för nödvändigheter så har jag inga som helst behov av de få saker en storstad skulle kunna erbjuda mig.

”Tyck som mig annars har du fel” låter det lite som.
Citera
2020-07-15, 12:45
Medlem
JaredLetos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Bor centralt i Jönköping men hade likväl kunna bo mitt i skogen i korpilombolo... Arbetar, går på promenader, åker ut och campar eller tar en fika med sambon om jag inte sitter framför datorn. Så länge jag når en affär för nödvändigheter så har jag inga som helst behov av de få saker en storstad skulle kunna erbjuda mig.

”Tyck som mig annars har du fel” låter det lite som.
Är uppvuxen där så jag vet exakt hur det är i Jönköping
Citera
2020-07-15, 12:46
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Vilken liten stad i Sverige har gott om sommarfestivaler?

Gymmen har spridit sig som AIDS över hela Sverige så det förvånar mig inte. De är de nya pizzeriorna.

Ja, men bra för dig. Säger inte att det på något sätt är fel att bo på en mindre ort. Man bor där man bor, men personligen, så blir det långtråkigt att bo på en liten ort för länge.

Har många gånger frågat storstadsbor varför de vill bio i en storstad.. Standardsvaret är att "det är nära till nöjen som bio teater, konserter och liknande"

Aha brukar jag säga.. Du går väldigt ofta på Bio och konserter kanske dagligen ?

Svaret brukar bli att de INTE går speciellt ofta på de ställen som de räknar upp. De verkar inte använda något av det som finns i deras stad. Har bekanta här på landet som åker på konserter runt om i landet och även utomlands. Bio 4-5ggr per år och lite utemat då och då..

Vad stadsbor verkar vilja ha närhet till är lite olika skräpmatsställen inget annat.De vill kunna köpa hamburgare och pizza för att sätta sig i sin sockerkartong och deppa. Inte faan är de ute i storstadslivet efter arbetet..Då är nog folk på landsbygden ute betydligt mer an vad storstadsborna är.
Citera
2020-07-15, 12:49
Medlem
JaredLetos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Du glömde Stockholm på din lista..Maken till skitstad får man leta efter..Trångt, dräller av människor som inte tycks veta var de är på väg, köer, trafikstockninhar, skitigt och det mesta är sten och betong. Folk bor på över under och brevid varandrra som packade sillar och pratar inte med sina grannar. Många vågar inte gå ut erfter mörkrets inbrott på grund av att det dräller omkring en massa invandrare och missbrukare. Omöjligt att parkera bilen någonstans, Ett rent helvete att köraomkring med en släpkärra. Skall man handla så tar det evigheter då det dräller av folk och det blir en massa köer och förseningar hela tiden.

Bodde i Saltsjöbaden ett par år av mitt liv och arbetade inne i stan på Vasagatan. Det tog 1 timme in till arbetet om man hade tur men då fick man trängas och bli irriterad på alla idioter som inte insåg att det fanns andra intill. Nu bor jag på landsbygden..Slipper köer och allt det jag räknat upp ovanför.

Även om jag tar ett arbete 4-5 mil från mitt hus så kommer jag till jobbet på halva den tid som det tog då jag bodde i stockholm. Går jag in på en butik i närheten slipper jag köer och spar mer tid och slipper frustrationen som var en daglig händelse i Stockholm.

Så aldrig mer en sådan skitstad..
När jag säger "skitstad" så tänker jag någonting i samma storlek som Gävle, eller någon av de andra på min lista. Både Göteborg och Stockholm är skitstäder fast på ett annat sätt, och det har nog mest med stressen och folket som städerna befolkas av. Är det en skön befolkning så blir staden skön liksom. Men Stockholm, vad fan har vi där? En massa jävla afghanungar som dräller omkring. Stressade, självupptagna och jobbiga idioter som går och stirrar på sin mobil mitt i rusningen på Drottninggatan. De ser inte ett enda steg som de tar.

Göteborg är likadant; runt Brunnsparken och Gustav Adolfs Torg bara dräller det av gäng, pundare och alkisar. De skiter totalt i renhållningen eller om andra människor som tvingas se skiten. Så nog är storstäderna inte befriade från skitstämpeln. Men nu är det främst småstadslivet som jag ville diskutera, hur man klarar av det liksom.
Citera
2020-07-15, 12:54
Medlem
JaredLetos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Har många gånger frågat storstadsbor varför de vill bio i en storstad.. Standardsvaret är att "det är nära till nöjen som bio teater, konserter och liknande"

Aha brukar jag säga.. Du går väldigt ofta på Bio och konserter kanske dagligen ?

Svaret brukar bli att de INTE går speciellt ofta på de ställen som de räknar upp. De verkar inte använda något av det som finns i deras stad. Har bekanta här på landet som åker på konserter runt om i landet och även utomlands. Bio 4-5ggr per år och lite utemat då och då..

Vad stadsbor verkar vilja ha närhet till är lite olika skräpmatsställen inget annat.De vill kunna köpa hamburgare och pizza för att sätta sig i sin sockerkartong och deppa. Inte faan är de ute i storstadslivet efter arbetet..Då är nog folk på landsbygden ute betydligt mer an vad storstadsborna är.
Nej, men nog blir det så. Man blir lite bekväm när man bor i en större stad och kanske inte utnyttjar stadens utbud i den grad som man kanske borde. Man sitter hemma och kollar på serier för livet suger oavsett vart man bor. Men det är ju för att Sverige suger rent allmänt. Hade vi haft ett helt annat klimat i Sverige än det vi har idag, och jag menar inte vädret eller årstiderna, så tror jag att folk hade känt sig tryggare och varit mer glada. Men nu sitter ju bara alla hemma och är tacksamma om inte Achmed och hans brushor kommer och dödar en i hemmet.
Citera
2020-07-15, 13:02
Medlem
LittleFishs avatar
Livet är mer än att sitta på en krog och köpa överprisade öl. Har man en aktivitet på fritiden går det sannolikt göra den i en håla också, lite därför man bor där. De flesta ser fördelarna istället för nackdelarna. Slippa massa folk, trafik, svindyra bopriser osv.
Citera
2020-07-15, 13:13
Bannlyst
Var ska man bo då? Vad vill man ha av sitt boende?

Rör ni er aktivt mot det ni vill ha?
Citera
2020-07-15, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitMan40Plus
Vid resor genom Sverige har jag sett väldigt få fina hus och ännu färre fina trädgårdar. Det existerar inte. Sjabbig modulhus och unkna kåkar med trädgårdar anlagda av ostrukturerade amatörer som är krönta med studsmatta och badtunna finns det både i förorterna till Stockholm såväl ute på landet.
Om du har minsta anlag för det intellektuella, klarar svårare arbeten och inte gillar sport så är storstäderna, trots sina brister, det enda alternativet för att kunna behålla sitt förstånd.
Jag förstår ditt resonemang. Däremot måste jag nog invända mot ditt resonemang om estetiken avseende hus och trädgårdar. Jag håller med ändå om att många trädgårdar har utvecklats till lekplatser, skrotupplag och ökenområden. Trots detta existerar tack och lov en och annan pärla fortfarande. Turen att fånga dem har kanske inte funnits vid din sida.
Citera
2020-07-15, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoggingDoris
Vilka saker menar du är bättre i storstäderna? Menar du det stora utbudet av restauranger och krogar, biografer, teatrar, parkfester och liknande saker? Obs, ingen kritik jag bara undrar

Mer folk och mer liv helt enkelt. Man känner att det finns möjligheter. Jag bodde i 14 månader i en liten tysk stad på 50000 invånare och det var otroligt deppigt för en ung kille. Allt stendog efter fredag, fanns knappt en kotte ute. Man kände att ”här tar livet slut” ungefär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in