Citat:
Ursprungligen postat av
Utopiantos
Man tappar mer muskler ju snabbare man minskar i vikt. Man riskerar även att få mer huvudvärk och trötthet i både huvud och kropp på olika sätt. Helt säkert.
Hur mycket mer muskler tappar man? Är det 0.00001 gram per vecka eller hur mycket är det vi pratar om? Har du någon källa på det där? Hur differentierar man mellan vattenvikt och muskler?
Citat:
Ursprungligen postat av
treman1
För en normalviktig man så förbränner man ca 2500kcal om dagen. En vecka = 17500. Ett KG = 7000kcal. Så för en normalviktig kan man väl svälta ner sig ca 2kg utan att anstränga sig. Det är betydligt lättare med en kraftig viktminskning om man tränar ordentligt och äter normalt (dvs går på underskott) med samma mängd. Vid något tillfälle så börjar det ju bli dåligt då kroppen börjar ta energi från muskler, sämre immunförsvar, benskörhet osv. Dessutom finns det en hel del studier som visar att de som går ner mycket under en kort tid med svältdieter bara orkar göra det tillfälligt så det är aldrig sällan en långsiktig förändring. Bättre amed små ändringar över lång tid.
Kan du länka någon av de här studierna som visar på att man får sämre immunförsvar under en VLCD-diet (tautologi)?
Citat:
Ursprungligen postat av
Tarrou
0,5 kg. nämns ofta som en lagom nivå för bestående viktnedgång - men det beror självklart på hur mycket muskler/hull du har.
Varför? Har du någon vetenskaplig källa som styrker det här påståendet eller tar du det bara som sanning eftersom så många säger det?
Citat:
Ursprungligen postat av
Zoologen
Det är väl något med att om du är överviktig så ska man inte hårdbanta för att huden ska dra ihop sig. Så ett kilo per vecka är lagom.
Har du någon källa på att huden genomgår någon typ av apoptos ifall det går långsamt? Mig veterligen finns det ingen sådan forskning som stödjer den hypotesen. Verkar som att du hittar på. Motbevisa mig gärna, pubmed kan vara ett bra ställe att börja söka efter studier.
Citat:
Ursprungligen postat av
SlowCooker
Den hälsosamma bantningstakten är 2 kg/månad.
Detta är vad seriösa aktörer säger.
Har själv försök gå ner i vikt från 98 kg, är 187 cm lång så jag är inte extremt överviktig. Jag siktade på 500 kcal mindre om dagen.
Har nu hållit på i 2 månader, har gått ner 1,5 kg i månaden, liten besvikelse men redan 3 kg känns som en klar vinst. Jag låter allt ta sin tid, är snart nere i "trivselvikten", jobbiga bukfetman har gått ner mest så jag är nöjd.
Varför säger seriösa aktörer det? Vad för risker finns det? Var är forskningen som stödjer det här? Eller vill folk bara vara på det torra ifall de råkar rekommendera någonting för en person som är cancersjuk som sedan kollapsar?
Citat:
Ursprungligen postat av
tnem
För att gå ner 1kg i veckan så behöver du ligga på ett underskott på 1000 kcal om dagen.
Skall du gå ner 2 kg i veckan behöver du ligga på ett underskott på 2000 kcal om dagen.
Att ligga på ett stort underskott och samtid prestera för att bränna extra kalorier är svårt.
Så om du inte är extremt överviktig så blir det rätt svårt att gå ner mer än 1kg I veckan.
Tränar du inte och fastar så skulle du kunna gå ner 2 kg i veckan, men det klarar man inte hålla någon längre tid. Dessutom lär man förlora en del muskelmassa.
Man förlorar alltid muskelmassa under alla dieter. Feta människor har för övrigt mycket mer muskler än smalare individer, dock av mycket sämre kvalitet. Det är väldigt enkelt att gå ner mer än ett kilogram i veckan.
Jag är egentligen inte intresserad av vad ni "tycker", utan vad ni tycker och kan STÄRKA med publikationer. Och då menar jag inte aftonbladets viktklubb.
Är det bara jag som faktiskt är intresserad av vad forskningen säger? Eller är vi alla fucking hjärntvättade av aftonbladets viktklubb och alla andra viktklubbar/dietister?