Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-07-12, 18:29
  #13
Medlem
Krockerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DegPung
Finns tydligen en hel del människor som drar till jobbet och inte gör ett skit men fortfarande får betalt. Detta kan bero på olika saker, men syftar mest på människor vars chefer inte har någon koll/ inte har arbetsuppgifter att dela ut under längre perioder.

Har läst en hel del om detta på olika ställen, de flesta som upplever detta beskriver början av denna innehållslösa rutin som fett nice men efter någon vecka ett dötrist helvete.

Vill således höra era historier! Vad ledde er till detta? Vilket jobb är det? Vad gör ni på dagarna istället för att arbeta? Vad har ni själva för åsikter om situationen? Dela med er av allt ni har på tankarna och som kan vara roligt/intressant att läsa om.

Mitt nuvarande arbete inkluderar en hel del dötid, det normala är att jag går till jobbet, tar en kopp kaffe o läser nyheter i ca 1-2 timmar, sedan surfar jag på lite olika saker som jag tycker är intressant, för att småjobba lite (svara på mejl och annat administrativt) mellan "passen" av surfande och kaffedrickande. I snitt jobbar jag ca 1-2 timmar per dag effektivt.

Det sjuka är dock att arbetsgivarna faktiskt vill ha det så här, jag har nu varit runt på en hel del kontorsjobb och på samtliga arbetsplatser lägger man otalig tid på meningslösa möten, obligatoriska föreläsningar om verksamheten samt administration (mejlande och dokumentering mm.) istället för arbetsuppgifter som faktiskt ger något för bolaget, och effekten av detta är att man helt enkelt sover sig igenom mötena genom att surfa på mobilen eller sitta och tänka på annat. Om man skulle påpeka det ineffektiva i att samtliga medarbetare lallar omkring på alla möten och sitter med ostimulerande uppgifter skulle man dessutom snabbt få repressalier, företagen vill helt enkelt ha en trög och byråkratisk organisation där man ska fundera 10 varv för minsta skitgrej som ska göras.

Har tidigare jobbat i en nystartad verksamhet med 2-3 anställa och jävlar vilka skillnader det är. På detta jobb hade man ansvar för allt, budgeten, avtalen, juridiska frågor, kontakt med leverantörer, produktplanering, you name it. Det fanns alltid något att göra. På varenda storbolag jag varit på blir man påtvingad en massa möten och nästan varenda dag går man från jobbet med känslan att man inte har uträttat ett skit, mötenas huvudsakliga syfte är i slutändan att boka upp tid för nya möten...
Citera
2020-07-12, 19:20
  #14
Medlem
Två polare stämplar in varandra.
Citera
2020-07-13, 11:30
  #15
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slippos
Ja tyvärr, dom ska flytta produktionen till ett annat land :/

Jag beklagar. Man kan bara hata när de gör så.
Citera
2020-07-13, 15:05
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoralinesGhost
Jag beklagar. Man kan bara hata när de gör så.

Dock verkar de ju ha en väldigt bra anledning till att göra det...
Citera
2020-07-15, 18:19
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoralinesGhost
Jag beklagar. Man kan bara hata när de gör så.


Tack för omtanken, de är som de är 😕

Citat:
Ursprungligen postat av EdwinTheShooter
Dock verkar de ju ha en väldigt bra anledning till att göra det...

Nja, vi går plus flera 100tals miljoner varje kvartal men ändå vill dom flytta produktionen
Citera
2020-07-15, 18:33
  #18
Medlem
Just nu är jag kortidspermiterad och jobbar några timmar här och där. Men då är jag ju inte på jobbet.
Däremot har jag haft den typen av arbetsuppgifter, var med och avvecklade en verksamhet.
Arbetet gick ut på att vara på plats, visa vissa flyttgubbar runt och kolla att de hade rätt papper. Tog ca. 1-2 timmar per vecka. Svara på samtal på sin höjd 4 per dag om 10 min styck.
Förövrigt rulla tummarna och öva på OS2, ja det var några år sen.
Värsta tiden i mitt yrkesliv, nästan värre en senaste månaderna.
Citera
2020-07-16, 00:11
  #19
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Jag går inte ens till jobbet. Meddelade kontoret att jag finns tillgänglig om någon behöver mig- Har vidarekopplat arbetstelefonen till en kollega samt auto-vidarebefordrar mejlen till en annan kollega. Kör lite picknick om dagarna när det är fint väder. Händer att jag kollar mejlen via telefonen någon gång om dagen, bara för att kolla så att "hjulen snurrar" som dom ska. Deltar i videokonferenser då vi har dom. Så här har jag haft det sedan 20 februari ungefär... och snart går jag på semester. Det är gött!

Hehe...samma sak här, jobbat hemma sen början av mars, joinar skype möten, har skype i mobilen så ser chefen att jag är online fast jag är ute fixar med saker på betald arbetstid, möten kan jag ta med mobilen var som helst, riktigt bra och effektivt, slipper sitta med bilen varje dag till jobbet och hitta en jävla parkeringsplats, nä fan hatar vara på kontor inlåst.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback