Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-07-24, 00:13
  #13
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Vad man får för nikotinhalt har ju med tobaken att göra, att det skulle vara nå mygel med att sänka halten tror jag inte alls på, nikotinsvagaste ligger väl på 0,8mg/g typ Virginia och den starkaste Kentucky tobaken på 1,6mg/g, att man på något sätt skulle urlaka nikotinet ur tobaken tror jag innte alls på
Det finns betydligt starkare tobak än 1,6 mg/g och jo då, EU har satt upp regler för hur starka cigaretter får vara.

En vanlig röd Marlboro i EU är till exempel betydligt svagare än en röd Marlboro i USA.

När det handlar om cigarettillverkning så består en stor del av blandningen av "reconstituted tobacco" som är en ren pappersprodukt i vilken man har full kontroll över vilka ämnen som ingår och i vilken halt.

Cigaretter är en oerhört kontrollerad produkt och olika regioner har olika regler.

Informativ video om hur cigarettillverkning går till: https://m.youtube.com/watch?v=pPtCZawoIbw
__________________
Senast redigerad av Mr.Woods 2020-07-24 kl. 00:30.
Citera
2020-07-28, 06:44
  #14
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolt
Det blev först förbjudet att ange nikotinhalten i cigg via EU för ett par år sen.
Nu märker jag att nikotinhalten sänkts ytterligare utan att man fått reda på hur
mycket (tack vare ingen varudeklaration).
Jag har ökat min ciggdos ganska mycket pga av detta. Förr låg jag på 15-18 cigg
för min medicin, nu är ciggen så nikotinsvaga att jag måste upp i 25-30 för
att få min medicin.
Begriper inte vad dom är ute efter. Först så skulle alla nikotinnivåer sänkas så
att "ungdomar inte skulle bli snabbt beroende". Nu sänker dom för att vi skall
röka mer(?) och därmed få i oss mer av alla andra kemikalier...
Jag har känt precis samma sak senaste månaderna. ca: 25 röda Prince har blivit ca: 35.
Enda annan förklaring jag har är Corona oro, kanske inte just rädsla för viruset men hur det kommer att påverka allt annat runt omkring som jobb, ekonomi m.m.
Citera
2020-07-28, 11:39
  #15
Medlem
Snapcounts avatar
Mmm-m...

Jo, tobaken är nog kontrollerad med hur mycket nikotin som finns i. Men jag tror även att tobaken som säljs "tax-free" är starkare.
Citera
2020-08-01, 21:22
  #16
Medlem
Ganska sjukt egentligen. När jag började röka i 14-års åldern hade Prince en nikotinhalt på, har jag för mig, 1,6. Nu hade man väl svimmat om man rökt en sån.
Framsidan på det hela var att man kunde hålla sig till tio cigg per dag för sin medicin.
Citera
2020-08-05, 01:09
  #17
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolt
Ganska sjukt egentligen. När jag började röka i 14-års åldern hade Prince en nikotinhalt på, har jag för mig, 1,6. Nu hade man väl svimmat om man rökt en sån.
Framsidan på det hela var att man kunde hålla sig till tio cigg per dag för sin medicin.
Kan det vara därför man sänker nikotinhalten? Rökarna, som blir allt färre, skall istället röka fler och dyrare cigaretter för att på det viset kompensera lite för statens inkomstbortfall. I andra änden dör de förmodligen tidigare till följd av den ökade konsumtionen, och staten slipper därmed betala ut lika mycket pension.
Win-win för staten.
Foliehatt påå!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback