Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-10, 17:38
  #1
Medlem
Hej ska börja läsa i augusti och letar efter en passande dator. Vi kommer främst använda Officepaketet och liknande, ingen 3d-modellering direkt. Tänker mig lite billigare, med bra batteritid och lätt/smidig. Har ni bra tips?
Citera
2020-07-10, 18:11
  #2
Medlem
Bonnatorps avatar
HP 255 G7 av årets modell är alla dagar i veckan tillräckligt snabb för dina behov, och kommer vara trogen om andan faller på för att spela Sims, Rocket Leauge eller något annat enklare.
Väger 1,7kg, 22,5mm tjock.
4990:-

Lenovo IdeaPad Flex 5, har mycket modernare processor men med lite enklare grafikdel.
Inga problem om man inte spelar, eller just enklare spel, men har ganska mycket bättre batteritid.
Dessutom har den IPS-skärm med multitouch. Hyggliga färger och bra betraktningsvinkel, och touchskärm kan nog vara riktigt trevligt i vissa applikationer om det är något man går in för.
Väger 1,5kg, 17,9mm tjock.
5990:-

Sedan finns det chromebooks som är ännu lättare för under typ 5000, men jag rekommenderar helst inte dem av principskäl.
De är okej om du är helt fanatisk med att hålla virusfritt och inte installera onödiga program, och endast surfar och använder enkla kontorsprogram.
Kanske.

Sedan finns det förstås begagnade laptops för runt 3000:- som är okej på Inrego.
Men bara om de har Intel Core processorer. Typ 4200U eller bättre (första och/eller andra siffran högre), SSD, och helst minst 8GB RAM.
Men då är frågan hur lätta och hur bra batteritid de har också. Förmodligen inte alls lika bra batteritid som ovanstående.
Citera
2020-07-10, 19:28
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GEEEMONEY
Hej ska börja läsa i augusti och letar efter en passande dator. Vi kommer främst använda Officepaketet och liknande, ingen 3d-modellering direkt. Tänker mig lite billigare, med bra batteritid och lätt/smidig. Har ni bra tips?


Kan rekommendera HP datorn som bonnatorp lista. Har en laptop med nästan liknande egenskaper(dock med gtx1050 grafikkort). Jävligt kvick dator.
Citera
2020-07-11, 18:32
  #4
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GEEEMONEY
Hej ska börja läsa i augusti och letar efter en passande dator. Vi kommer främst använda Officepaketet och liknande, ingen 3d-modellering direkt. Tänker mig lite billigare, med bra batteritid och lätt/smidig. Har ni bra tips?

Vilken nivå gäller dina studier?

Är det "enbart" skriva word-dokument/snoka fram information på nätet, duger i princip vilken dator som helst, tillverkad på denna sida millennieskiftet.

Men låter som om du vill ha en "laptop", och i så fall kan jag INTE rekommendera begagnade, då just laptoppar är svaga på framförallt två saker: Kass "longevity", dvs. har kort livslängd, och inte bara på batteriet utan rent generellt när det gäller "hela" datorn. Burken håller inte lika länge, helt enkelt.

Mitt generella tips är en windows-dator med en i3:a. En NY dator alltså. När datorn väl är inköpt, ska man helst göra en ren installation av OS (win x). Så funkar maskinen bättre.
8GB RAM är bra om man "ändå håller på".

Men en i3 räcker bra som CPU.
Citera
2020-07-12, 03:54
  #5
Avstängd
avcs avatar
Håller med ovanstående. Krängde precis en gammal HP Elitebook från 2009, dualcore i7 och 8GB RAM. Fungerade fan till allt utom spel. Visst är det roligare med en ny dator, men det blir knappast bättre om inte begagnatköpet är en ovanligt dålig affär. 1000-1500 kr köper dig en fullt användbar laptop på t ex Tradera (kolla dock efter laptops med åtminstone DDR3-minnen om du letar begagnat)

Enda positiva med en "modern" dator är väl egentligen batteritiden, i övrigt kan jag inte se en enda anledning om man inte behöver prestandan (och vad som händer med priset då, vet vi ju).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback