• 1
  • 2
2020-07-10, 08:43
Medlem
Ska precis köpa en ny bil och försäljaren vill slänga med 4 odubbade vinterdäck för 6000 kr (halva priset enligt honom). Fälgarna är i aluminium. Men sambons pappa tycker att det låter dyrt och tycker att vi borde köpa vinterdäcken separat, med fälgar i stål. Enligt honom är aluminiumfälgar mindre tåliga (för skador och salt m.m.) samt mer stöldbegärliga. Att stålfälgar rostar lättare tycker han bara är att ”skrapa” bort. Är inte alls bilkunnig, så frågar här om råd. Borde jag ta dealen med aluminiumfälgar eller köpa stålfälgar separat?
Citera
2020-07-10, 08:52
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bradpaisley94
Ska precis köpa en ny bil och försäljaren vill slänga med 4 odubbade vinterdäck för 6000 kr (halva priset enligt honom). Fälgarna är i aluminium. Men sambons pappa tycker att det låter dyrt och tycker att vi borde köpa vinterdäcken separat, med fälgar i stål. Enligt honom är aluminiumfälgar mindre tåliga (för skador och salt m.m.) samt mer stöldbegärliga. Att stålfälgar rostar lättare tycker han bara är att ”skrapa” bort. Är inte alls bilkunnig, så frågar här om råd. Borde jag ta dealen med aluminiumfälgar eller köpa stålfälgar separat?

Du måste ge oss mer info. Vad är det för däckdimensioner, vad är det för däck, vad är det för fälgar. Priset speglas ju av flera faktorer.
Citera
2020-07-10, 08:58
Moderator
Citat:
Fyra däck med fälg för 6000:- är inte dyrt om det är nya saker. Går lätt på lika mycket med stålfälgar om du ska köpa själv. Lite beroende på dimension förstås. Då tillkommer jobbet för dig att köpa och ombesörja påläggning, kanske transportera hjulen till och från verkstad osv.

Lättmetallfälgar är väl kanske lite känsligare för korrosion, men är det fälgar anpassade för vinterbruk så håller de bra. Stålfälgar har väl kanske nån fördel, men det är inte många och de är inte stora.
Citera
2020-07-10, 09:24
Medlem
Som sagt. 6000kr för 4 kompletta hjul låter som ett mycket bra pris
Citera
2020-07-10, 09:27
Medlem
Citat:
6 000 för 4 däck på fälg är billigt, du skall ta aluminium fälgarna
Citera
2020-07-10, 09:29
Medlem
Vad är det för bil? ny eller "ny" ?
Citera
2020-07-10, 09:36
Medlem
Mullrets avatar
Kallas för aluminiumfälgar. Men, är bara ett ytskikt ovanpå stålfälgen. Annars hade fälgen vägt ett par kilo. Nu, är det mer 10-12 kilo.

Aluminium och magnesiumfälgar har man på racerbanan. Kör du ner i ett potthål så kröker du en lm fälg.
Citera
2020-07-10, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
Du måste ge oss mer info. Vad är det för däckdimensioner, vad är det för däck, vad är det för fälgar. Priset speglas ju av flera faktorer.

Är det relevant för om stål eller aluminium är bättre?

Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Fyra däck med fälg för 6000:- är inte dyrt om det är nya saker. Går lätt på lika mycket med stålfälgar om du ska köpa själv. Lite beroende på dimension förstås. Då tillkommer jobbet för dig att köpa och ombesörja påläggning, kanske transportera hjulen till och från verkstad osv.

Lättmetallfälgar är väl kanske lite känsligare för korrosion, men är det fälgar anpassade för vinterbruk så håller de bra. Stålfälgar har väl kanske nån fördel, men det är inte många och de är inte stora.

Så, stål är bättre?

Citat:
Ursprungligen postat av Grizlo
Som sagt. 6000kr för 4 kompletta hjul låter som ett mycket bra pris

Ja okej, men är stål eller aluminium att föredra?

Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
6 000 för 4 däck på fälg är billigt, du skall ta aluminium fälgarna

Vad är fördelen med aluminium?

Citat:
Ursprungligen postat av Crowsi
Vad är det för bil? ny eller "ny" ?

Det är en "ny". Är stål eller aluminium att föredra generellt?

Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Kallas för aluminiumfälgar. Men, är bara ett ytskikt ovanpå stålfälgen. Annars hade fälgen vägt ett par kilo. Nu, är det mer 10-12 kilo.

Aluminium och magnesiumfälgar har man på racerbanan. Kör du ner i ett potthål så kröker du en lm fälg.

Så, du tycker att stål är att föredra?
Citera
2020-07-10, 09:59
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Jag har nu kört i fyra år med mina lättmetallfälgar.
De ser fortfarande nya ut där automattvätten kommer åt.
Citera
2020-07-10, 10:00
Medlem
SnakePlissskens avatar
Fördelen med aluminiumfälgar är väl att de förhoppningsvis inte är lika fula som stålfälgarna så du slipper sätta på såna där plastbitar för att dölja fälgen - plastbitar som inte alltför sällan verkar gå sönder och trilla av om man ser sig om i dikena.
Citera
2020-07-10, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Jag har nu kört i fyra år med mina lättmetallfälgar.
De ser fortfarande nya ut där automattvätten kommer åt.

Så du tycker att det är att föredra över stål? De slits inte (av salt m.m.) för lätt då?

Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Fördelen med aluminiumfälgar är väl att de förhoppningsvis inte är lika fula som stålfälgarna så du slipper sätta på såna där plastbitar för att dölja fälgen - plastbitar som inte alltför sällan verkar gå sönder och trilla av om man ser sig om i dikena.

Är inte aluminiumfälgar känsligare för salt m.m?
Citera
2020-07-10, 10:09
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Så du tycker att det är att föredra över stål? De slits inte (av salt m.m.) för lätt då?

Är inte aluminiumfälgar känsligare för salt m.m?
Beror på kvalitet - hade vinteralu-fägar av ett lågprismärke till en Chrysler Grand Cherokee som blev rejält fula efter ett par år, å andra sidan blev även sommarfälgarna rätt fula också, amerikansk skit helt enkelt. Mina BMW-fälgar och fruns VW-fälgar har dock hålla sig närmast perfekta år efter år (både vinter och sommaruppsättningar). Så användaren här ovanför som bad om mer specifikationer över vad du är i färd att köpa var nog inte helt fel ute...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in