Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-10, 04:42
  #1
Medlem
Pga av mitt jobb så får jag läsa en del cv ibland som kommer in men att skriva att personen inte är rasist i cv är så sjukt så det finns inte.

Jag har aldrig sett detta innan och då har jag sett många riktigt dåliga cv.

Är detta något som ni skriver, har ni sett någon skriva så eller bör man skriva så i dessa värdegrundstider?

Och vilket är det sämsta cv ni har sett?

Diskutera.
Citera
2020-07-10, 05:12
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Pga av mitt jobb så får jag läsa en del cv ibland som kommer in men att skriva att personen inte är rasist i cv är så sjukt så det finns inte.

Jag har aldrig sett detta innan och då har jag sett många riktigt dåliga cv.

Är detta något som ni skriver, har ni sett någon skriva så eller bör man skriva så i dessa värdegrundstider?

Och vilket är det sämsta cv ni har sett?

Diskutera.

Jag brukar skriva att jag aldrig utsatt någon för våld i nära relationer.
Citera
2020-07-10, 05:58
  #3
Avstängd
Jag brukar skriva att jag aktivt svarar i trolltrådar på fb.
Citera
2020-07-10, 06:13
  #4
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Det är lika bra att skriva att man inte är rasist, så slipper man svara på det under intervjun.
Man kan ta med vad man brinner för också, så är det avbockat.
Citera
2020-07-10, 06:22
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Det är lika bra att skriva att man inte är rasist, så slipper man svara på det under intervjun.
Man kan ta med vad man brinner för också, så är det avbockat.

Fast man är ju tydligen rasist om man opåbjudet säger att man INTE är rasist. Det måste sägas vid rätt tillfälle, trots att du som vit man är en klar minoritet globalt sett.
Citera
2020-07-10, 06:28
  #6
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
Fast man är ju tydligen rasist om man opåbjudet säger att man INTE är rasist. Det måste sägas vid rätt tillfälle, trots att du som vit man är en klar minoritet globalt sett.

Säg det till anti-rasisterna.
Citera
2020-07-10, 06:44
  #7
Medlem
Cannibalizations avatar
Så personen är inte rasist?

Men övriga dåliga karaktärsdrag som personen skulle kunna tänkas ha då? Gjordes det även sådan avkall, eller ska man tolka det som att personen inte är just rasist men eventuellt ställer sig bakom andra tvivelaktiga ageranden och åsikter?

Det jag menar är att det aldrig är rimligt att börja i den änden att beskriver något man inte är. Rimligtvis är det tvärtom.

Det är väl en konsekvens av hur snett det har gått i debatten i samhället idag.
Citera
2020-07-10, 06:58
  #8
Medlem
lone stars avatar
För mig talar detta statement om några saker; Jag följer strömmen och har ingen egen vilja. Det är viktigare för mig att bli accepterad av gruppen. Jag uttalar mig aldrig om någonting, eller tar några beslut om det finns minsta risk att det kan uppfattas som negativt av någon enskild på jobbet. Jag är ytterst känslig för kritik. Min yrkesskicklighet är inte lika viktig som mina värderingar. Jag är en r-v slickare.
Nä, jag skulle inte skriva ett sånt cv. Men förståss, läste man cv vid en rekrytering och det var Ali El Sakhr eller Kwami Mogolopo som skickat in ansökan med detta statement så skulle jag kanske tänka här är en kille med Nice humor. Han ska man intervjua. Men det är lite av ett minfält att skicka en sån formulering överhuvudtaget.
Om man tänker efter så vore motsvarande av de 2 herrarna ovan att de skrev formuleringen ; Jag är inte religös fundamentalist. Skulle du vilja läsa ett sånt cv?
__________________
Senast redigerad av lone star 2020-07-10 kl. 07:02.
Citera
2020-07-10, 07:10
  #9
Medlem
Bajslukts avatar
Jag hade en del CV på mitt bord i en tidigare yrkesroll.

Överlag skulle jag säga att majoriteten av dem var totalt värdelösa. De alla var kopior av varandra, där de beskrev hur de "älskar att utvecklas" och "kan jobba på egen han såväl som i team".

Vad som överraskade mig mest var hur jävla dåliga kvinnor är på att skriva CV i Sverige. Oavsett utbildning eller erfarenhet, så skrev extremt många av dem med konstiga fonter eller färger på texten (!)

För att inte nämna alla tjejer som haft en partyresa till Mallorca eller Thailand och skriver om det i sitt personliga brev. De alla har åkt iväg 6 månader till Asien för att "finna sig själv" och "arbeta ideellt". Vilket innebär att de efter skolan drog till Thailand och söp, knarka och hade sex med främlingar.

Att som 25-årig använda "gulliga" fonter, olika färger i texten och berätta om sina resor känns lagom intelligent. Jag undrar alltid vem fan det är som anställer de här människorna. Det måste vara företag där den som sköter intervjuprocessen är på samma nivå, det vill säga kvinnor i samma ålder.
Citera
2020-07-10, 07:21
  #10
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Pga av mitt jobb så får jag läsa en del cv ibland som kommer in men att skriva att personen inte är rasist i cv är så sjukt så det finns inte.

Finns såklart en chans att han är en skön lirare som blev trött på alla jävla idiotchefer som ska hålla på och dalta med värdegrund så att han bara drog till med det i cv:t för att se vad som hände.

Jag har läst ett CV där en kille skrev att han var ingenjör från långtbortistan på 80-talet, vad han var för slags ingenjör framgick inte.

Jag tycker att de allra flesta är ganska dåliga på att skriva CV, alltså väldigt väldigt dåliga. Jobbar man lite grann på sitt CV så kommer man att skina som guld bland allt annat ihopkrafsat skräp. Man kommer att framstå som en person man vill ha på arbetsplatsen snarare än den där jätteutbildade personen som inte klarar av att skriva ihop ett enkelt koncist CV.
Citera
2020-07-10, 07:21
  #11
Medlem
lone stars avatar
Värdelöst är det kanske inte. Men ett grundfel som många gör är just att beskriva sig själv i långa stycken. Hur de har utvecklats som person, sin livshistoria. Sen 20 meningar ner så skriver de hur de tror företaget kan dra nytta av deras talanger o tidigare erfarenheter. Med gott resultat har jag hjälpt folk till intervju bara genom att flytta upp detta stycke med början 3-4 mening. Läser man ett cv vill du väl snabbt veta vad personen tror sig kunna tillföra företaget. Använda olika färger och beskriva långresor till Asien? Låter mer som stilen på en datingsida
__________________
Senast redigerad av lone star 2020-07-10 kl. 07:23.
Citera
2020-07-10, 07:23
  #12
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Värdelöst är det kanske inte. Men ett grundfel som många gör är just att beskriva sig själv i långa stycken. Hur de har utvecklats som person, sin livshistoria. Sen 20 meningar ner så skriver de hur de tror företaget kan dra nytta av deras talanger o tidigare erfarenheter. Med gott resultat har jag hjälpt folk till intervju bara genom att flytta upp detta stycke med början 3-4 mening. Läser man ett cv vill du väl snabbt veta vad personen tror sig kunna tillföra företaget.

Bra tips, pang på vad man kan bidra med låter perfekt. Allt annat är ju nästan bara överflödigt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback