Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-09, 16:56
  #1
Medlem
Gnastys avatar
Vill först förklara att jag vet att restvärde inte är att rekommendera för en trygg bilaffär. Hursomhelst vill jag ändå förstå vissa för- och nackdelar med det. Jag kommer nedan att beskriva de scenarion jag tänker mig och ni får gärna rätta mig på de ställen där jag tänker fel!

1. Första affären
Jag går till bilhandlaren och köper en bil för 500 000 kr och väljer att betala kontantinsats på 250 000 kr (50%). Jag tecknar billånet på 36 månader med restvärde på 50%. Blir lånet amorteringsfritt i dessa 36 månader?

2. 36 månader har passerat
Värdet har sjunkit med 100 000 kr. Bilens värde är nu 400 000 kr.

Scenario A: Om jag väljer att förlänga lånet och därmed behålla bilen i ytterligare 36 månader, då behöver jag en ny kontantinsats. Eftersom min första insats är högre än det nya bilpriset (en tillgodo på 150 000 kr), kan jag använda det värdet som insats på nytt? Och om de första 36 månaderna var amorteringsfria, då behöver jag denna gång amortera dubbla värdet för att få ner skulden till 0 kr?

Scenario B: Om jag väljer att inte behålla bilen ytterligare ett par år fram, får jag tillbaka mellanskillnaden på värdeminskningen jämtemot initiala kontantinsatsen? Det vill säga 150 000 kr?

3. Införskaffa nyare bil
Om scenario C sker, då vill jag istället förhandla nytt lån för en nyare bil som även den kommer kosta 500 000 kr. Jag har fått tillbaka 150 000 kr från föregående bil och har under dessa 36 månader även sparat undan 100 000 kr så att jag därmed har återigen 250 000 kr i kontantinsats. Stämmer detta?

Hoppas jag gjorde mig förstådd!
__________________
Senast redigerad av Gnasty 2020-07-09 kl. 16:59. Anledning: Markdown till BBCode
Citera
2020-07-09, 17:11
  #2
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnasty
Vill först förklara att jag vet att restvärde inte är att rekommendera för en trygg bilaffär. Hursomhelst vill jag ändå förstå vissa för- och nackdelar med det. Jag kommer nedan att beskriva de scenarion jag tänker mig och ni får gärna rätta mig på de ställen där jag tänker fel!

1. Första affären
Jag går till bilhandlaren och köper en bil för 500 000 kr och väljer att betala kontantinsats på 250 000 kr (50%). Jag tecknar billånet på 36 månader med restvärde på 50%. Blir lånet amorteringsfritt i dessa 36 månader?

2. 36 månader har passerat
Värdet har sjunkit med 100 000 kr. Bilens värde är nu 400 000 kr.

Scenario A: Om jag väljer att förlänga lånet och därmed behålla bilen i ytterligare 36 månader, då behöver jag en ny kontantinsats. Eftersom min första insats är högre än det nya bilpriset (en tillgodo på 150 000 kr), kan jag använda det värdet som insats på nytt? Och om de första 36 månaderna var amorteringsfria, då behöver jag denna gång amortera dubbla värdet för att få ner skulden till 0 kr?

Scenario B: Om jag väljer att inte behålla bilen ytterligare ett par år fram, får jag tillbaka mellanskillnaden på värdeminskningen jämtemot initiala kontantinsatsen? Det vill säga 150 000 kr?

3. Införskaffa nyare bil
Om scenario C sker, då vill jag istället förhandla nytt lån för en nyare bil som även den kommer kosta 500 000 kr. Jag har fått tillbaka 150 000 kr från föregående bil och har under dessa 36 månader även sparat undan 100 000 kr så att jag därmed har återigen 250 000 kr i kontantinsats. Stämmer detta?

Hoppas jag gjorde mig förstådd!

1. Ja, amorteringsrfritt, du betalar endast ränta.

2. Förlänger du lånet sätts i normalfallet ett nytt restvärde (ex 100 tkr). Du får då amortera ner till 100 tkr över de tre åren. Ingen ny kontantinsats eftersom det finns övervärde i bilen. B: Du kan lösa ut bilen för restvärdet (250 tkr). Då betalar du 250 kr och får bilen, som ju är värd 400 tkr.

3. Bilhandlaren köper din bil för 400 tkr. Handlaren tar dessa 400 tkr och skickar 250 tkr till borgenären och löser din skuld, och ger 150 tkr till dig. Du tar dina 150 + 100 och har då en kontantinsats på 250 tkr.

Är det samma handlare som löser bilen som du köper den nya av kommer du ju i praktiken aldrig få de 150 tkr utbetalda, utan de läggs in som en betalning direkt på den nya, men det spelar ju ingen roll.
Citera
2020-07-09, 17:50
  #3
Medlem
revodnebs avatar
Restvärde talar man väl bara om i leasingsammanhang?
Citera
2020-07-09, 19:05
  #4
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Restvärde talar man väl bara om i leasingsammanhang?
Nej, det finns fordon där man köper en bil med restvärde, eller restskuld som det faktiskt heter, och inte amorterar hela beloppet under exempelvis 36 månader.
Citera
2020-07-09, 20:26
  #5
Medlem
Man ska tänka på att restvärde är det som handlaren ska sälja bilen för och inte det handlaren värderar den till vid ett ev inbyte osv.
Citera
2020-07-09, 22:53
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gnasty
Vill först förklara att jag vet att restvärde inte är att rekommendera för en trygg bilaffär. Hursomhelst vill jag ändå förstå vissa för- och nackdelar med det. Jag kommer nedan att beskriva de scenarion jag tänker mig och ni får gärna rätta mig på de ställen där jag tänker fel!

1. Första affären
Jag går till bilhandlaren och köper en bil för 500 000 kr och väljer att betala kontantinsats på 250 000 kr (50%). Jag tecknar billånet på 36 månader med restvärde på 50%. Blir lånet amorteringsfritt i dessa 36 månader?

2. 36 månader har passerat
Värdet har sjunkit med 100 000 kr. Bilens värde är nu 400 000 kr.

Scenario A: Om jag väljer att förlänga lånet och därmed behålla bilen i ytterligare 36 månader, då behöver jag en ny kontantinsats. Eftersom min första insats är högre än det nya bilpriset (en tillgodo på 150 000 kr), kan jag använda det värdet som insats på nytt? Och om de första 36 månaderna var amorteringsfria, då behöver jag denna gång amortera dubbla värdet för att få ner skulden till 0 kr?

Scenario B: Om jag väljer att inte behålla bilen ytterligare ett par år fram, får jag tillbaka mellanskillnaden på värdeminskningen jämtemot initiala kontantinsatsen? Det vill säga 150 000 kr?

3. Införskaffa nyare bil
Om scenario C sker, då vill jag istället förhandla nytt lån för en nyare bil som även den kommer kosta 500 000 kr. Jag har fått tillbaka 150 000 kr från föregående bil och har under dessa 36 månader även sparat undan 100 000 kr så att jag därmed har återigen 250 000 kr i kontantinsats. Stämmer detta?

Hoppas jag gjorde mig förstådd!

OT men en värdeminskning på 100k på 3 år för en 500k bil hur många mil har du planerat köra ?
Citera
2020-07-10, 00:28
  #7
Medlem
Gnastys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
1. Ja, amorteringsrfritt, du betalar endast ränta.

2. Förlänger du lånet sätts i normalfallet ett nytt restvärde (ex 100 tkr). Du får då amortera ner till 100 tkr över de tre åren. Ingen ny kontantinsats eftersom det finns övervärde i bilen. B: Du kan lösa ut bilen för restvärdet (250 tkr). Då betalar du 250 kr och får bilen, som ju är värd 400 tkr.

3. Bilhandlaren köper din bil för 400 tkr. Handlaren tar dessa 400 tkr och skickar 250 tkr till borgenären och löser din skuld, och ger 150 tkr till dig. Du tar dina 150 + 100 och har då en kontantinsats på 250 tkr.

Är det samma handlare som löser bilen som du köper den nya av kommer du ju i praktiken aldrig få de 150 tkr utbetalda, utan de läggs in som en betalning direkt på den nya, men det spelar ju ingen roll.

Grymt! Då har jag tänkt rätt ändå. Tack

Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
OT men en värdeminskning på 100k på 3 år för en 500k bil hur många mil har du planerat köra ?

Egentligen en teoretisk siffra för det ska vara lättare att förklara och förstå. Dock har jag faktiskt sett flertal modeller från 2017 som ligger ute för 400 tkr+ (ca 6000 mil) medan motsvarande modeller år 2020 ligger på 500 tkr+ (Mercedes-Benz GLC 220d Coupe)
__________________
Senast redigerad av Gnasty 2020-07-10 kl. 00:30.
Citera
2020-07-10, 02:16
  #8
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Värdeminskning 20% på tre år, knappast. Du kan inte titta på annonserat försäljningspris, det är inbytespriset som gäller.

För övrigt var ju frågan redan utredd i din förra tråd:
(FB) Finansiera bil med restvärde
Citera
2020-07-10, 06:49
  #9
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Gnasty
Grymt! Då har jag tänkt rätt ändå. Tack



Egentligen en teoretisk siffra för det ska vara lättare att förklara och förstå. Dock har jag faktiskt sett flertal modeller från 2017 som ligger ute för 400 tkr+ (ca 6000 mil) medan motsvarande modeller år 2020 ligger på 500 tkr+ (Mercedes-Benz GLC 220d Coupe)
Nu är det ju som du säger en teoretisk siffra, men räkna med att du kan få ca 50% av ursprungspriset efter 3 år istället, du får en mer rättvis prisbild på det sättet. Så slipper du bli besviken den dan försäljaren säger att du kan få 260k i inbyte mot en ny bil.

De 2017-modellerna som annonseras ut för 400k, var försäljningspriset på dem 500k, eller fanns det 100-150k i utrustning och paket?

Annonseras de ut för 400k så har de som bytt in dem fått kanske 340-350k för dem, så i värsta fall har de tappat 300k, vilket i sig inte är dåligt, men 2017-18 var sista årsmodellerna med låg skatt vilket har gjort att de är åtråvärda som nyare begagnat, vi kan nog inte räkna med att värdet på en ny bil idag håller sig lika bra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback