Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-08, 23:31
  #1
Medlem
I dag kan jag tänka mig att bassarna bara sitter med sina telefoner och stirrar hela dagarna.
På min tid var det helt annorlunda.
Det fanns en telefonkiosk i korridoren som man fick ringa mamma från.
Vi köpte porrtidningar.
Vi hade jävligt kul.
I dag sitter väl beväringarna bara och smygrunkar till sina mobiler.
Citera
2020-07-09, 01:40
  #2
Medlem
Redan 2008 under mönstringen tog majoriteten av min pluton sina laptops ut i fält. I vakten kolla vi på serier o filmer.
Citera
2020-07-09, 02:51
  #3
Medlem
SittFints avatar
Det är ju vad som hänt i övriga världen. Varför skulle det vara annorlunda i lumpen?
Citera
2020-07-09, 02:55
  #4
Medlem
Du kan bara ha kul så många timmar om dagen innan det blir tråkigt, och då är teknologi positivt.
Citera
2020-07-09, 03:23
  #5
Medlem
LordGarms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Du kan bara ha kul så många timmar om dagen innan det blir tråkigt, och då är teknologi positivt.

Jag har läst och erfarit att ha tråkigt har varit positivt.
Citera
2020-07-09, 03:26
  #6
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Du kan bara ha kul så många timmar om dagen innan det blir tråkigt, och då är teknologi positivt.

Det konstiga är att det var inte tråkigare när datorer inte fanns.
Man fördrev tiden med annat bara.
Citera
2020-07-09, 09:45
  #7
Medlem
Macke85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abcdefgordon
I dag kan jag tänka mig att bassarna bara sitter med sina telefoner och stirrar hela dagarna. På min tid var det helt annorlunda. Det fanns en telefonkiosk i korridoren som man fick ringa mamma från. Vi köpte porrtidningar.

Vi hade jävligt kul.

I dag? Så har det sett ut de sensaste 20+ åren skulle jag nog tro..

Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Det konstiga är att det var inte tråkigare när datorer inte fanns.
Man fördrev tiden med annat bara.

Jo!

Det var helt sinnessjukt tråkigt. Alla dötimmar inne på luckan och i logementskorridoren med dom nötta flagnande orange-brun-brandgula väggarna, och mynttelefonen i ena korridorändan. Det kändes som att man befann sig i en annan tidsålder, ja i en tidskapsel nästan. Där vi satt i M/90 uniformer bland buckliga plåtskåp och spelade kort och glodde på varandra slött. Aldrig har tiden gått så långsamt. Man kunde för sitt inre se hur generationer av finniga o gängliga värnpliktiga hasat runt i lokalerna i skrynkliga gamla bomulls och linnekläder.. Den unkna torra doften av skofett, svett, gammal cigarettrök och golvrengöringsmedel satt i väggarna sedan decennier tillbaka. Duschrummen som sett likadana ut sedan i alla fall 40-talet. Trappan till kasernen med sina märken efter den tid när skodonen hade tå och klackjärn. Kontakten med världen där hemma var sporadisk. Tristess var vad det handlade om.

Men det minns man inte så gärna såhär i efterhand. Alla skratt och glada upptåg är det som har fastnat!
__________________
Senast redigerad av Macke85 2020-07-09 kl. 10:41.
Citera
2020-07-09, 11:41
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
I dag? Så har det sett ut de sensaste 20+ åren skulle jag nog tro..



Jo!

Det var helt sinnessjukt tråkigt. Alla dötimmar inne på luckan och i logementskorridoren med dom nötta flagnande orange-brun-brandgula väggarna, och mynttelefonen i ena korridorändan. Det kändes som att man befann sig i en annan tidsålder, ja i en tidskapsel nästan. Där vi satt i M/90 uniformer bland buckliga plåtskåp och spelade kort och glodde på varandra slött. Aldrig har tiden gått så långsamt. Man kunde för sitt inre se hur generationer av finniga o gängliga värnpliktiga hasat runt i lokalerna i skrynkliga gamla bomulls och linnekläder.. Den unkna torra doften av skofett, svett, gammal cigarettrök och golvrengöringsmedel satt i väggarna sedan decennier tillbaka. Duschrummen som sett likadana ut sedan i alla fall 40-talet. Trappan till kasernen med sina märken efter den tid när skodonen hade tå och klackjärn. Kontakten med världen där hemma var sporadisk. Tristess var vad det handlade om.

Men det minns man inte så gärna såhär i efterhand. Alla skratt och glada upptåg är det som har fastnat!

Hela beskrivningen låter ju underbar😀
Citera
2020-07-09, 13:28
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abcdefgordon
I dag kan jag tänka mig att bassarna bara sitter med sina telefoner och stirrar hela dagarna.
På min tid var det helt annorlunda.
Det fanns en telefonkiosk i korridoren som man fick ringa mamma från.
Vi köpte porrtidningar.
Vi hade jävligt kul.
I dag sitter väl beväringarna bara och smygrunkar till sina mobiler.

Porrtidningar är kul?

Vi spelade kort, ett spel som hette Junta och åt pizza.

Jo, det var ofta kul. Man har inte roligare än man gör sig.
Citera
2020-07-09, 14:28
  #10
Medlem
Kul trådstart. Förmodligen beror det på vilken tjänst man hade. Själv var man ganska trött på kvällarna (på luckan) när man inte låg i fält. I princip mat, sen dusch och kanske någon timme diskussion/läsning innan sömn. Har inget minne av att det var långtråkigt (förutom vakttjänstgöring). Tjänstgjorde på 90-talet.
__________________
Senast redigerad av Grayman 2020-07-09 kl. 14:36.
Citera
2020-07-09, 17:02
  #11
Medlem
Många sitter med mobilerna så fort dom får chansen.
Hade varit bättre ifall man umgicks mer med varandra.
Befälen förbjuder att man tar med mobilen ut i fält men vissa gör det ändå.
Är väl inget nytt att vissa trotsar befälen men.
Det hade varit fördelaktigt ifall vissa jobbade mer på att bygga relationen till övriga istället för att gömma sig i mobilen.
Citera
2020-07-09, 20:32
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bullshitsauce
Många sitter med mobilerna så fort dom får chansen.
Hade varit bättre ifall man umgicks mer med varandra.
Befälen förbjuder att man tar med mobilen ut i fält men vissa gör det ändå.
Är väl inget nytt att vissa trotsar befälen men.
Det hade varit fördelaktigt ifall vissa jobbade mer på att bygga relationen till övriga istället för att gömma sig i mobilen.

Exakt vad jag var orolig för. Det blir ingen sammanhållning. Inget som svetsar samman gruppen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback