2020-10-07, 00:38
Medlem
Varit ute o letat ett par gånger nu men har svårt o hitta ställen som känns "rätt", vad nu det innebär.. Dom få ställen som kännts rätt har inte givit nåt..

Är det någon som har fyndat i Zon 1? För sent? För tidigt?
2020-10-07, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leera
Jeez grattis, inte långt ifrån mig. Har jag mycket tur hittar jag 30st då snackar vi en hel dag letande på ställen jag hittat innan och jag har letat på många hagar som en galning några år. Svampen är skitsvår att hitta tycker jag.

Har du några tips, är du vid kusten? kort gräs? mossa? tuvor? kohage säger du.

Nä är en bit till kusten från dom ställe jag kollar i, men brukar oftast hitta dom i moss blandat gräs, finns en del tuvor men för de mästa kort mossblandat gräs där jag kollar. har du en gammal kohage nära dig så är där säkert toppis med
2020-10-07, 15:11
Moderator
Psilosophers avatar
I Östra Aros har det varit för varmt och torrt, men nu så. I gårdagens hällregn skymtade jag några små när jag passerade favoritstället.
2020-10-07, 18:59
Medlem
Växer bra i Dalarna tror regnet kommer boosta på bra nu
2020-10-07, 19:13
Medlem
Ymos avatar
Nu jävlar! Jackpot idag! De konstanta höstregnen gav mig en bra känsla. Jag ville försöka expandera min skörd genom att utforska nya ställen. Fick leta igenom massor av fält, smyga in på sjukt svårtillgängliga hagar (jag prioriterar alltid sådana där jag inte är synlig från hus), och uthärda regn och rusk, utan resultat. Men precis när jag var på väg att ge upp hittade jag ett fält där jag kunde skörda 215 toppisar (lämnade några för återväxtens skull), vilket då bör läggas till de drygt 70 jag skördat på ett välbekant ställe de senaste dagarna.

Platsen var centrala Skåne.
Psilosophers avatar

Moderatormeddelande

Postat av Psilosopher 2020-10-08, 13:32
Moderator
Vill ni ha hjälp med identifiering av svampar postar ni här: (FB) FAQ: Toppslätskivling (Psilocybe Semilanceata) (officiell identifieringstråd) om ni inte vill få inläggen raderade.

/Moderator
2020-10-08, 15:42
Medlem
symers avatar
Hur ser det ut i Halland/skåne? Någon som hittat något här?
2020-10-09, 01:25
Medlem
Ymos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av symer
Hur ser det ut i Halland/skåne? Någon som hittat något här?

Hittade som sagt 285 stycken de senaste dagarna, på två olika fält i centrala Skåne.
2020-10-10, 11:32
Medlem
Idag var jag ute två timmar i regnet och letade, hittade inget. Jag letade i en överväxt hage, en gödslad åker och en gräsmatta, detta var i Norrköpings trakterna. Första gångsplockare, någon som har ett par tips för nästa gång?
2020-10-10, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hailagain
Idag var jag ute två timmar i regnet och letade, hittade inget. Jag letade i en överväxt hage, en gödslad åker och en gräsmatta, detta var i Norrköpings trakterna. Första gångsplockare, någon som har ett par tips för nästa gång?

Bättre att leta efter solsken, de syns lättare då.
2020-10-10, 19:39
Medlem
Fan grabbar... har varit ute i 4 timmar idag och letat helt utan lycka (sundsvallstrakten), jag letar i hagar, gamla ängar vars djur varit osv, men ändå utan fynd, vad gör jag för fel? ? Vill inte ge upp, har hittat toppisar en gång förrut i Norra Norrland och vill uppleva den känlsan av att hitta igen
2020-10-10, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gamelliw
Fan grabbar... har varit ute i 4 timmar idag och letat helt utan lycka (sundsvallstrakten), jag letar i hagar, gamla ängar vars djur varit osv, men ändå utan fynd, vad gör jag för fel? ? Vill inte ge upp, har hittat toppisar en gång förrut i Norra Norrland och vill uppleva den känlsan av att hitta igen

Förmodligen bara otur, har själv svårt att hitta denna svamp. Letade på en stor gammal hage senast för två dagar sedan. Är högsäsong nu, och hagen ser helt perfekt ut. Hittade 2st.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in