Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-07-05, 19:07
  #13
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
Jag vet många som köpte rejält för stora summor under nedgången.

Var hade de dessa pengar liggande?
2020-07-05, 19:10
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Var hade de dessa pengar liggande?
Just precis.
Nu är jag likvid till 50% för ovanlighetens skull.
Men skulle jag varit det de senaste 10 åren hade jag haft en mycket sämre utveckling.
2020-07-05, 19:21
  #15
Medlem
Sålde bort bolag som inte hade gått ner så mycket under Coronakrisen och köpte ett annat som mer än halverade sin kurs. Det jag köpte har nu gått från strax över 8 till 33kr. Så jag är nöjd med min omviktning då bolaget som sjönk mest inte fick några problem av corona.
2020-07-05, 19:29
  #16
Medlem
Sålde aldrig något eftersom jag har typ 20 års horisont kvar. Däremot var jag lite väl snabb på köp när det var -20% för året så jag hade inte mycket kvar att sätta in när det var -30%. Nu är det tillbaka på +/- 0% för året och jag fortsätter månadsspara som vanligt som jag gjort i några år redan.

Givetvis är jag många procent upp sedan jag började men det är ju alla som hållit på i några år så jag tycker resultatet för året är mer intressant än totalen.

Jag har en kollega som sålde lite när det började gå utför, hon pratade om hur hon skulle ur marknaden helt, vet aldrig hur långt hon kom. Jag har inte hört henne prata om sina investeringar sedan dess så jag får anta att hon inte köpt in sig igen och är förbannad nu haha.
2020-07-05, 19:56
  #17
Medlem
Glorfindels avatar
Jag försökte, men jag lade mina säljordrar för högt, så de inte gick igenom. Dessutom så var det några planerade försäljningar som inte blev av. I dagsläget är jag tacksam för att jag reagerade så långsamt.

Däremot så har jag börjat sälja av en del nu efter uppgången, och tänker nog fortsätta med det. Dels tror jag att det finns en större nedsida än uppsida, dels så kommer jag nog att behöva ha pengarna inom något års sikt.
2020-07-05, 20:19
  #18
Medlem
Frozzzts avatar
I FB-pöbelns ögon är det väl ett nederlag, men jag höll mig till min "strategi" genom hela nedgången (och sedan uppgången)

Sålde aldrig någonting, men köpte kontinuerligt in mig under hela nedgången och har fortsatt fram tills nu. Låg back ca 350 000 - 400 000 den 23e Mars, med vänner som tyckte jag agerade med vansinne som bara fortsatte köpa.

Så det blev DCA genom hela smörjan, och har väl tryckt in ca 300k. Det enda jag ångrar är att jag inte körde in mer såklart (lätt med backtrading)...
2020-07-05, 20:40
  #19
Medlem
Min far sålde nära botten tyvärr och gick nog back en miljon. Själv ligger jag kanske plus 4% bara. Sålde någorlunda i tid men köpte lite för sent och lite för långsamt.

Från och med nu är planen att behålla aktierna i tjugo år och bara köpa och köpa genom nedgångar och uppgångar.
2020-07-05, 20:40
  #20
Medlem
Tarrous avatar
Många privatsparare som paniksålde på vägen ner i mars - men dessa volymer är så små att de inte ens representerar ett avrundningsfel.
2020-07-05, 20:45
  #21
Medlem
Rysk-Bots avatar
Bara pöbeln som panikar och säljer under kriser.

Vinnare ligger kvar och köper. Kineserna förstod detta och såg tillfället att köpa in sig stort på europeiska flygbolag för att ta ett lysande exempel. Om 1 år är allt tillbaka till det vanliga och folk flyger som vanligt såklart.
2020-07-05, 21:15
  #22
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Just precis.
Nu är jag likvid till 50% för ovanlighetens skull.
Men skulle jag varit det de senaste 10 åren hade jag haft en mycket sämre utveckling.

Själv har jag varit så korkad att jag hade nästan 300k av mina tillgångar på vanligt bankkonto i drygt ett år.

Men, tänk att jag tog igen hela min dumhet, denna gång! Jag la hela skiten på lite blandade fonder den 15 april och ligger nu 7,8% plus. Rätt ok. Men vi får se om jag vågar sälja när andra corona-vågen kommer i vinter!
2020-07-05, 21:22
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Själv har jag varit så korkad att jag hade nästan 300k av mina tillgångar på vanligt bankkonto i drygt ett år.

Men, tänk att jag tog igen hela min dumhet, denna gång! Jag la hela skiten på lite blandade fonder den 15 april och ligger nu 7,8% plus. Rätt ok. Men vi får se om jag vågar sälja när andra corona-vågen kommer i vinter!
Vad är rätt och vad är fel? Det vet man inte förrän efteråt.
Jag kanske skulle börja leva lite istället för att leta rätt läge att gå in på börsen igen?
Köpa fyrhjuling, byta kök och bygga badtunna kanske är roligare än att jaga ihop en miljon till?
Än så länge ligger pengarna på ett konto med 0,0% ränta.
2020-07-05, 21:56
  #24
Moderator
Diablo1118s avatar
Finns redan flera snarlika trådar och att starta en till utan en bättre trådstart med tydligare frågeställning behövs inte. Fortsatt diskussion får föras i någon av de befintliga trådarna. / Moderator


(FB) När går ni in på börsen och fyndar efter Corona?

(FB) Vad har ni lärt er under Corona-kraschen?

https://www.flashback.org/sok/?query=corona&f=292&sp=0

__________________
Senast redigerad av Diablo1118 2020-07-05 kl. 22:02.
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback