Citat:
Ursprungligen postat av
IRME
Sant sant, jag tänkte mer på att jag och många av mina ingenjörskompisar (och kollegor) knappast har gjort några spikraka och självklara karriärer. Alla jag känner gör helt andra saker än de trodde att de skulle göra när vi pluggade.
Det stämmer och är vanligt, samt jag kan själv räkna mig till en av dessa då jag jobbar med en hel del andra saker än det jag än gång pluggade, om än med tydliga inslag av min utbildning. Det är rätt vanligt bland folk som läser breda utbildningar såsom ingenjör, ekonom, jurist osv. att inte satsa 100% på ett renodlat yrke utan att röra sig i gränslandet mellan andra linjer, en jurist kan t.ex. idag satsa på IT-området (GDPR, databasjuridik, dataskydd osv) och då bli mer teknikorienterad, en ingenjör kan jobba med försäljning o marknadsföring, osv.
En riskfaktor just för statsvetare är att det är lite kämpigt att få sitt
första jobb då det dels är tunt på jobb för samhällsvetare överlag och då det dels krävs erfarenhet för mer kvalificerade myndighetsjobb. Hade man bara fått komma in på en junior nivå och sedan klättra hade det varit lättare att så småningom fixa ett kvalificerat jobb, men många statsvetare hamnar efter examen på jobb som receptionist osv. Men det verkar samtidigt som ett vanligt fenomen att vänta med att söka jobb till efter examen, så detta underlättar väl inte direkt.