2020-07-06, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
,
Framförallt när jobbet inte ens kräver utbildning överhuvudtaget...

Det är just därför man genom Statsvetarexamen skall konkurrera ut alla outbildade idioter i partiet
Citera
2020-07-06, 20:14
Medlem
0.39s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kajplats
Är statsvetare/pol Kand ens något att fundera över om man helst vill jobba inom privat sektor och slippa det offentliga?

Undantag finns ju alltid men i regel nej. Sikta på ekonomi eller juridik.
Citera
2020-07-06, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Trodde stadsvetarexamen skulle räcka för en diplomatkarriär, men hej vad jag bedrog mej.
Jobbar som personlig assistent.

Du har alltså tagit examen i ett ämne som du inte ens kan stava till? Du har studerat ämnet i tre terminer, men inte fattat om det är städer eller stater som du studerar? Bra jobbat! Egentligen inte så konstigt att du inte lyckats hitta något relevant jobb efter studierna.

För att svara på TS fråga: Det krävs att du är driven, engagerad och allt det där om du ska ha ett relevant jobb. Medelmåttorna har det mycket svårt efter examen. Välj en annan examen om du inte tänkt bli bäst i klassen.
Citera
2020-07-06, 23:39
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Är statsvetare/pol Kand ens något att fundera över om man helst vill jobba inom privat sektor och slippa det offentliga?

Numera finns det ju ett enormt intresse för folk som kan diverse områden inom offentlig förvaltning (offentlig upphandling, GDPR, sekretess, etc.) så om man inriktar sig mot något sådant och ser till att extrajobba får man bättre möjligheter inom privat sektor. Framförallt offentlig upphandling är ju rätt hett just nu så om man ser till att bli grym på EU-regelverken för detta finns nog en hel del jobb inom exportsektorn. Men det gäller alltså att vara lite strategisk och fixa en kompetens som arbetsgivarna efterfrågar.
Citera
2020-07-08, 17:54
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qanada
Min poäng är att man inte kan gå in med samma attityd som en som läser till sjuksköterska, lärare, socionom. Det är tre bristyrken och där har de ofta jobb i samband med examen och i närheten av den geografiska plats de önskar leva. Statsvetenskap är inget yrkesprogram och ingen kunskap det råder brist på på arbetsmarknaden. Skiljda världar. Samma gäller förstås andra teoretiska program inom humaniora, samhälls- och beteendevetenskap.

Sant sant, jag tänkte mer på att jag och många av mina ingenjörskompisar (och kollegor) knappast har gjort några spikraka och självklara karriärer. Alla jag känner gör helt andra saker än de trodde att de skulle göra när vi pluggade.
Citera
2020-07-08, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Trodde stadsvetarexamen skulle räcka för en diplomatkarriär, men hej vad jag bedrog mej.
Jobbar som personlig assistent.

Du kan inte mena allvar?
Enklaste sättet att slå hål på det påstående hade väl varit att bara jämföra antalet svenska diplomater med antalet svenska statsvetare.
Det vore ju samma sak att tro att bara för att man blir civilingenjör så blir man sedan vd.
Citera
2020-07-08, 18:07
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Du kan inte mena allvar?
Enklaste sättet att slå hål på det påstående hade väl varit att bara jämföra antalet svenska diplomater med antalet svenska statsvetare.
Det vore ju samma sak att tro att bara för att man blir civilingenjör så blir man sedan vd.

Det sk*t sig redan innan det börjat kan man säja.
Sökte men hittade ingen utbildning för stadsvetare så jag satsade på en annan yrkesbana.
Citera
2020-07-08, 18:23
Medlem
Politisk broiler verkar annars vara en given karriärväg efter att ha läst statsvetenskap. Eller tyckare på en tankesmedja.
Citera
2020-07-08, 20:03
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Sant sant, jag tänkte mer på att jag och många av mina ingenjörskompisar (och kollegor) knappast har gjort några spikraka och självklara karriärer. Alla jag känner gör helt andra saker än de trodde att de skulle göra när vi pluggade.

Det stämmer och är vanligt, samt jag kan själv räkna mig till en av dessa då jag jobbar med en hel del andra saker än det jag än gång pluggade, om än med tydliga inslag av min utbildning. Det är rätt vanligt bland folk som läser breda utbildningar såsom ingenjör, ekonom, jurist osv. att inte satsa 100% på ett renodlat yrke utan att röra sig i gränslandet mellan andra linjer, en jurist kan t.ex. idag satsa på IT-området (GDPR, databasjuridik, dataskydd osv) och då bli mer teknikorienterad, en ingenjör kan jobba med försäljning o marknadsföring, osv.

En riskfaktor just för statsvetare är att det är lite kämpigt att få sitt första jobb då det dels är tunt på jobb för samhällsvetare överlag och då det dels krävs erfarenhet för mer kvalificerade myndighetsjobb. Hade man bara fått komma in på en junior nivå och sedan klättra hade det varit lättare att så småningom fixa ett kvalificerat jobb, men många statsvetare hamnar efter examen på jobb som receptionist osv. Men det verkar samtidigt som ett vanligt fenomen att vänta med att söka jobb till efter examen, så detta underlättar väl inte direkt.
Citera
2020-07-08, 20:37
Medlem
0.39s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Men det verkar samtidigt som ett vanligt fenomen att vänta med att söka jobb till efter examen, så detta underlättar väl inte direkt.

Garanterat inte. Även om man inte ska låtsas att arbetsmarknaden för statsvetare är en dans på rosor så hade det onekligen underlättat för gemene nyutexaminerad om de hade varit lite driftigare under studieåren.
Citera
2020-07-08, 22:17
Medlem
Vad är exempel på yrken eller arbetsplatser där nyexade statsvetare ofta hamnar?
Citera
2020-07-09, 01:59
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Vad är exempel på yrken eller arbetsplatser där nyexade statsvetare ofta hamnar?

FN, EU, topptjänsteman inom regeringskansliet, Trafikverket, McDonalds, the sky is the limit!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in