2020-07-02, 23:28
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rixen70
Nej det gjorde jag inte Litade på meca att de skulle byta och fixa ordentligt samt oljan var inte bytt alldrig förut!?
Det är ett stort problem där när dom säjer att olja i en automat inte behöver bytas. ALL olja ska bytas någon gång oavsett var olja är. Oftast när det kommer ett problem med en automat så har oljan inte varit bytt och det börjar slira och hjälper det inte att göra rent silen är det tyvärr renovering eller byta låda för att det har gått för långt.
När man tar ner ett tråg ska oljan vanligen vara röd, den slits och håller rent och blir mörk då byter man oljan luktar den backelit är oljan bränd och lådan slirat. Insidan tråget hittar man ett slamm som är mörk grått det är normalt.
Sitter en magnet på insidan tråget som tar upp partiklar i järn och det är lite och är som en mörk smet och det är normalt men, det ska inte ligga som små glittriga metall spån i botten och inte något brunt bös. Det bruna böset är just beläggningen på lamellerna som slits och det glittriga är från lager och metallskivorna mellan lamellerna.
Troligen har du fyra lamell paket i din låda kan vara fem. I varje paket är det nog fem eller sex lameller och varje sånt paket har med en växel att göra förutom ett, som har ettan och backen. Blev en lång rörig text men hoppas det är någorlunda begripligt i alla fall för jag är trött och då har jag svårt att förklara
Citera
2020-07-02, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Det är ett stort problem där när dom säjer att olja i en automat inte behöver bytas. ALL olja ska bytas någon gång oavsett var olja är. Oftast när det kommer ett problem med en automat så har oljan inte varit bytt och det börjar slira och hjälper det inte att göra rent silen är det tyvärr renovering eller byta låda för att det har gått för långt.
När man tar ner ett tråg ska oljan vanligen vara röd, den slits och håller rent och blir mörk då byter man oljan luktar den backelit är oljan bränd och lådan slirat. Insidan tråget hittar man ett slamm som är mörk grått det är normalt.
Sitter en magnet på insidan tråget som tar upp partiklar i järn och det är lite och är som en mörk smet och det är normalt men, det ska inte ligga som små glittriga metall spån i botten och inte något brunt bös. Det bruna böset är just beläggningen på lamellerna som slits och det glittriga är från lager och metallskivorna mellan lamellerna.
Troligen har du fyra lamell paket i din låda kan vara fem. I varje paket är det nog fem eller sex lameller och varje sånt paket har med en växel att göra förutom ett, som har ettan och backen. Blev en lång rörig text men hoppas det är någorlunda begripligt i alla fall för jag är trött och då har jag svårt att förklara

Vad fan kostar det att renovera en automatlåda då suck!
Senast redigerad av Rixen70 2020-07-02 kl. 23:32.
Citera
2020-07-02, 23:41
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Vad fan kostar det att renovera en automatlåda då suck!

Du kan vara lugn... Hade exakt samma problem efter en service. Till en början fick jag höra att växellådan troligen behövde bytas ut till en kostnad av 80.000kr men de ville även att jag skulle återkomma då deras mer erfarna mekaniker var på semester.

Jag återkom och en lite äldre man gjorde en "adoptering" eller vad sjutton det nu hette på växellådan, en mjukvaruuppdatering var det iaf. Tydligen ett vanligt fel och jag gissar att du råkat ut för samma.

Kostar nog inte mer än 1500kr att fixa om du inte får det gratis.
Citera
2020-07-02, 23:42
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Vad fan kostar det att renova en automatlåda då suck!
Jätte stön! Det vågar jag inte svara på eftersom bilen är framhjuls driven är difrensialen med i lådan. Dom gammla lådorna till bakhjulsdriva amrikanare som har bara 2 eller 3 växlar är enklare att renovera utan speciella verktyg och kostar inte så många tusenlappar att göra.
Men jag håller alla tummar och tår att det räcker med att göra rent silen och att det blir bra.
Skulle det bli aktuellt att din låda skulle vara körd skulle jag letat efter en annan på bildelsbasen som är provkörd med låga mil, tagit av tråget och gjort rent sätt i och kört för att sen göra ett oljebyte. Då funkar den länge
Citera
2020-07-02, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Du kan vara lugn... Hade exakt samma problem efter en service. Till en början fick jag höra att växellådan troligen behövde bytas ut till en kostnad av 80.000kr men de ville även att jag skulle återkomma då deras mer erfarna mekaniker var på semester.

Jag återkom och en lite äldre man gjorde en "adoptering" eller vad sjutton det nu hette på växellådan, en mjukvaruuppdatering var det iaf. Tydligen ett vanligt fel och jag gissar att du råkat ut för samma.

Låter ju otroligt! skall ringa till meca imorgon undrar om dom kan göra dett eller om jag måste till volvo? fixade det sig för dig?
Citera
2020-07-02, 23:47
Medlem
hippilis avatar
Citat:

80.000 jösses! Kan det ha varit en uppdatering dom gjorde? Hoppas verkligen att det är något sånt som är lätt fixat och fram för allt billigt
Citera
2020-07-02, 23:48
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Låter ju otroligt! skall ringa till meca imorgon undrar om dom kan göra dett eller om jag måste till volvo? fixade det sig för dig?

För mig fixade det sig, var på Upplandsmotor...

Problemet jag hade innan var att bilen mellan ettan och tvåan växlade extremt hårt, det liksom bara högg till på ett riktigt obehagligt sätt. Men nu funkar det perfekt igen.
Citera
2020-07-02, 23:51
Medlem
Citat:
För mig fixade det sig, var på Upplandsmotor...

Problemet jag hade innan var att bilen mellan ettan och tvåan växlade extremt hårt, det liksom bara högg till på ett riktigt obehagligt sätt. Men nu funkar det perfekt igen.

Okej håller tummarna! Annars blir det nog huve ned för balkongen! xD
Citera
2020-07-03, 00:22
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Okej håller tummarna! Annars blir det nog huve ned för balkongen! xD

Håller också tummarna!

Är dock säker på att det löser sig. Att växellådan behöver adapteras är som sagt ett vanligt problem.
Citera
2020-08-14, 00:22
Medlem
Citat:
Håller också tummarna!

Är dock säker på att det löser sig. Att växellådan behöver adapteras är som sagt ett vanligt problem.

De lösta av sig själv🤷 slutade efter en stund as konstigt inte ryckt nu på över en månad
Citera
2020-08-14, 10:20
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
De lösta av sig själv🤷 slutade efter en stund as konstigt inte ryckt nu på över en månad

I så fall är nog växellådan redan uppdaterad med ny programvara som adapterar bättre när ventilerna börjar bli slitna. Detta är ett vanligt problem med de japanska automatlådor som sitter i många bilar, inte bara i Volvo.
Citera
2020-08-14, 15:24
Medlem
Citat:

Lite beroende på utförande så brukar det vara tre servoventiler som styr oljetryck och fem som styr växlingarna. Rycker det vid växling så beror det ofta på att oljetrycket ligger för högt, och har man "flares" vid växlingar så kan trycket ligga för lågt.

Framförallt äldre utföranden av lådan tenderade också att ha ett ventilpaket som är känsligt för smuts.

Lådan har varken tråg, filter eller pickup som man kan ta ned och rengöra. Med lite tur så är det bara smuts i ventilpaketet aom varit orsaken och ett oljebyte kan göra det bättre.

Observera att dessa lådor ska ha en särskild olja godkänd av Aisin Warner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in