Citat:
Ursprungligen postat av
najas
Men snälla nån, du kan inte vara så här korkad?
Klart som fan det handlar kostnad per anställd för hela året. Dock är siffran som redovisas alltså inte årsl
ön för de anställda utan årslöne
kostnad för företaget.
Meddellönen i Sverige år 2019 var för övrigt 423 600 kr enligt SCB, så det är tämligen många som har en lön över 500 000.
Medellönen blir missvisande i ditt sammanhang. Medianen blir mer representativt och är mer applicerbart på ditt resonemang. Däremot säger SCB, alltså din egna källa, att medianlönen i Sverige 2019 var 31 700kr, en årsinkomst på 380 400kr. Långt ifrån dina 423 600kr, och verkligen långt ifrån den ”vanliga lönen på minst 500k/år”. Så håll upp med att prata medellön när du bör belysa medianlön
När det gäller trådstarten så har jag inga problem med att ägarna tar ut lön, och 500k i lönekostnader är precis som det redan tagits upp inte detsamma som 500k i årslön brutto. Men om nu ägarna får en lön på 350k brutto, alltså dryga 20 000kr varje månad skattat och klart, så har jag inga problem med det. Det ska dock motiveras och anses vara skäligt eftersom man ”tigger” pengar - rent företagarmässigt så skickar det dubbla signaler då man kan lyfta full lön (innehållandes en för mig oklar arbetsinsats) men samtidigt spelar på användarnas generositet.
Jag skulle nog inte gråta om FB försvinner, även om man ugglat här i många år nu. Var sak har sin bästa tid, och FB har haft sin för längesedan.