2020-07-05, 07:26
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosegutten
Klart det behövs löner. Eftersom Flashback konstant är utsatt för diverse attacker ovanpå hög beläggning så behövs dessutom teknisk kompetens vilket måste få kosta. Eftersom ekonomin är skral är det inget lätt uppdrag.

Det stämmer. Vi utsätts f.n. av en större DDoS-attack, som innebär att de som är uppkopplade via TOR och VPN kan ha problem att besöka Flashback just nu. Detta var orsaken till problemen igår. Vi utsätts återkommer för DDoS-attacker. Normalt brukar vi kunna hantera dem snabbare, men detta var en större attack. Uppenbarligen har någon lagt mer pengar på attacken denna gång.

Att driva ett forum handlar inte heller bara om bandbredd, utan även om tråkigare saker som juridik och abuse-frågor. Sådant som inte syns. Trots alla klagomål i detta forum, och i tidningsartiklar, så hanterar vi dagligen mängder av abuse-ärenden. Vi blir även kontaktade av advokatbyråer och olika myndigheter, med krav på att vi ska radera specifika trådar.

Citat:
Ursprungligen postat av Kosegutten
Samtidigt så är Flashback fantastiskt. Tror det vore bra med helt anonym donation med kryptovaluta. Alla gillar inte bankgiro. Å andra sidan vill andra swisha..

Vi har till slut hittat en lösning med Swish. Kommer att finnas möjlighet att ge donationer via swish redan nästa vecka.

admin
Citera
2020-07-05, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Undrar hur stor procent det är som använder annonsblockerare? Kanske dags för FB att dra ner rullgardinen för de som inte vill göra undantag för denna sida att avaktivera adblock etc.

Full förståelse att man ad blockar på gammelmedia (där dessutom de störande blinkande annonserna är överallt!) men inte här, där de heller knappt är märkbara
Citera
2020-07-05, 09:53
Medlem
Sätt att Flashback annonserar om en VPN tjänst de tillhandahåller. Någon som har erfarenhet om hur bra den är?
Citera
2020-07-05, 10:11
Medlem
här diskuteras årsbok en möjlig inkomstkälla?
Citera
2020-07-05, 10:24
Medlem
Insults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Men snälla nån, du kan inte vara så här korkad?

Klart som fan det handlar kostnad per anställd för hela året. Dock är siffran som redovisas alltså inte årslön för de anställda utan årslönekostnad för företaget.

Meddellönen i Sverige år 2019 var för övrigt 423 600 kr enligt SCB, så det är tämligen många som har en lön över 500 000.

Medellönen blir missvisande i ditt sammanhang. Medianen blir mer representativt och är mer applicerbart på ditt resonemang. Däremot säger SCB, alltså din egna källa, att medianlönen i Sverige 2019 var 31 700kr, en årsinkomst på 380 400kr. Långt ifrån dina 423 600kr, och verkligen långt ifrån den ”vanliga lönen på minst 500k/år”. Så håll upp med att prata medellön när du bör belysa medianlön

När det gäller trådstarten så har jag inga problem med att ägarna tar ut lön, och 500k i lönekostnader är precis som det redan tagits upp inte detsamma som 500k i årslön brutto. Men om nu ägarna får en lön på 350k brutto, alltså dryga 20 000kr varje månad skattat och klart, så har jag inga problem med det. Det ska dock motiveras och anses vara skäligt eftersom man ”tigger” pengar - rent företagarmässigt så skickar det dubbla signaler då man kan lyfta full lön (innehållandes en för mig oklar arbetsinsats) men samtidigt spelar på användarnas generositet.

Jag skulle nog inte gråta om FB försvinner, även om man ugglat här i många år nu. Var sak har sin bästa tid, och FB har haft sin för längesedan.
Citera
2020-07-05, 11:15
Medlem
BlackScorpion-Swes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insult
Medellönen blir missvisande i ditt sammanhang. Medianen blir mer representativt och är mer applicerbart på ditt resonemang. Däremot säger SCB, alltså din egna källa, att medianlönen i Sverige 2019 var 31 700kr, en årsinkomst på 380 400kr. Långt ifrån dina 423 600kr, och verkligen långt ifrån den ”vanliga lönen på minst 500k/år”. Så håll upp med att prata medellön när du bör belysa medianlön

När det gäller trådstarten så har jag inga problem med att ägarna tar ut lön, och 500k i lönekostnader är precis som det redan tagits upp inte detsamma som 500k i årslön brutto. Men om nu ägarna får en lön på 350k brutto, alltså dryga 20 000kr varje månad skattat och klart, så har jag inga problem med det. Det ska dock motiveras och anses vara skäligt eftersom man ”tigger” pengar - rent företagarmässigt så skickar det dubbla signaler då man kan lyfta full lön (innehållandes en för mig oklar arbetsinsats) men samtidigt spelar på användarnas generositet.

Jag skulle nog inte gråta om FB försvinner, även om man ugglat här i många år nu. Var sak har sin bästa tid, och FB har haft sin för längesedan.

"Bästa tid" är saker som kommer och går. Utan flashback skulle du vara fast med kommunistiska Facebook, Instagram och andra skräpsidor som blockerar dig om du skriver Jimmie Åkesson. Tragiskt med folk som dig som inte uppskattar vad Flashback gör och vilken effekt Flashback har på ett alltmer kontrollerat samhälle.
Citera
2020-07-05, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Det stämmer. Vi utsätts f.n. av en större DDoS-attack, som innebär att de som är uppkopplade via TOR och VPN kan ha problem att besöka Flashback just nu. Detta var orsaken till problemen igår. Vi utsätts återkommer för DDoS-attacker. Normalt brukar vi kunna hantera dem snabbare, men detta var en större attack. Uppenbarligen har någon lagt mer pengar på attacken denna gång.

Att driva ett forum handlar inte heller bara om bandbredd, utan även om tråkigare saker som juridik och abuse-frågor. Sådant som inte syns. Trots alla klagomål i detta forum, och i tidningsartiklar, så hanterar vi dagligen mängder av abuse-ärenden. Vi blir även kontaktade av advokatbyråer och olika myndigheter, med krav på att vi ska radera specifika trådar.

Vi har till slut hittat en lösning med Swish. Kommer att finnas möjlighet att ge donationer via swish redan nästa vecka.

admin
Vet du vem eller vilka som ligger bakom DDos attackerna?
Citera
2020-07-05, 17:02
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakun
Vet du vem eller vilka som ligger bakom DDos attackerna?
Ställde just frågan om det är SIG/IFI igen, i denna tråd av admin.
(FB) Hatgrupp vill tysta Flashback och begränsa yttrandefriheten

Omöjligt att veta just nu. Men...
Citera
2020-07-12, 08:55
Medlem
Insults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackScorpion-Swe
"Bästa tid" är saker som kommer och går. Utan flashback skulle du vara fast med kommunistiska Facebook, Instagram och andra skräpsidor som blockerar dig om du skriver Jimmie Åkesson. Tragiskt med folk som dig som inte uppskattar vad Flashback gör och vilken effekt Flashback har på ett alltmer kontrollerat samhälle.

Eller så är det tragiskt med såna som dig, som anser att man har kan utföra samhällsförändringar genom att sitta på I&I på Flashback..
Och nej, jag använder inte sociala medier. Jag har inte dom behoven....
Citera
2020-07-17, 11:42
Medlem
Spotlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Vad har egentligen Flashback för kostnader förutom hosting? Jag fattar inte hur det kan bli så mycket.

Ja Flashbacks ekonomi låter ju som en central och bra fråga i denna tråden.
-Vilka kostnader har Flashback?
-Är det inte rimligt att man rättar mun efter matsäck? (som så många andra forum)
Citera
2020-07-18, 00:01
Medlem
Finns det nån typ av bokslut eller för Denna site?
Axelson lider väl svårt, men med tanke på Hens admins i synnerhet och Mods i allmänhet är det inte en svår gissning att det går neråt
Citera
2020-07-18, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juli14
Finns det nån typ av bokslut eller för Denna site?
Axelson lider väl svårt, men med tanke på Hens admins i synnerhet och Mods i allmänhet är det inte en svår gissning att det går neråt
Ja, det faktum att Axelsson har börjat tigga pengar säger väl allt om hur det står till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in