• 1
  • 2
2020-07-02, 17:30
Medlem
Jag är en man med ett problem som upptar min tankeverksamhet dygnet runt i princip. Det är ett helvete jag skapat för mig själv. Jag har ända sedan skolåldern upplevt att min tunga är för stor för min mun. Förmodligen startade den här självmedvetenheten en dag i lågstadiet när en dam kom och knackade mig på axeln och bad mig följa med henne. Hon sa att jag läspade och under någon termin satt jag och övade s-ljud med henne. Sedan dess har jag upplevt det som en ansträngning att prata eftersom jag koncentrerat mig så mycket på att inte läspa. Jag har säkert ett stort mått av kontrollbehov i grunden. Mitt tal vill aldrig bli porlande eller fritt flödande om ni förstår vad jag menar.

Men så under en campingsemester med min bror för fem år sedan hände något. Första dagen var som vanligt, jag kände mig ansträngd av talet och tungan var spänd av min kontroll. Men vid en rastplats släppte alla fördämningar när jag ändrade tungans viloposition/ursprungsläge. Minns det ungefär som: Jag kan ha den här och se vad som händer. Rösten blev med ens klar, djup och fri från ansträngning! En helt otrolig känsla. På kvällen vågade jag knappt somna av rädsla för att ha tappat bort nyckeln till nästa dag. Det gjorde jag inte, så resten av veckan var den lyckligaste i mitt liv. Under dagarna minns jag att jag kunde njuta av att ha tungan vilande lätt mot gommen och den känsla av välbehag som vetskapen av att jag kunde uttrycka mig fullt ut gav var så fruktansvärt skön.

Men jag förlorade detta när jag återkom till vardagen igen. Så de senaste fem åren har jag vetat hur det ska kännas men förgäves sökt efter vägen dit. Jag kan ena dagen ha tungan uppe i valvet med spetsen mot den där randen där det börjar bli brant för att nästa dag ha den så att den vilar mot framtänderna.

Ursäkta att jag blir långrandig här. Jag har frågat familjemedlemmar och någon kompis var deras tungor vilar. Farsans svar var bäst. I munnen. För att undvika att bli totalt sinnessjuk skulle jag så gärna få något slags hum om var gemene person har sin tunga i samband med vila. Då har jag något att utgå ifrån och sedan handlar det säkert främst om mitt självförtroende och självbild. Så har ni lust får ni gärna skriva var er tungspets vilar när ni är avslappnade. Via länken finns det en bild som kanske underlättar.

https://images.app.goo.gl/AK98eF77xt9Vk4Hg9

Hälsningar Erik
Senast redigerad av Plaindes 2020-07-02 kl. 18:23. Anledning: Styckeindelning
Citera
2020-07-02, 17:48
Avstängd
makduis avatar
Det beror alldeles på... senaste veckorna har jag gått med munnen smått öppen och tungan mellan vänstertänderna för det känns skönast.. annars brukar jag inte tänka på var jag har tungan.. du kanske borde sluta tänka på det och ifall det läspas öht???
Citera
2020-07-02, 18:19
Medlem
Menar du framtänderna eller?
Ja, jag håller med dig. Men det är lättare sagt än gjort när man hamnat i den här mentala röran.
Citera
2020-07-02, 19:05
Medlem
Kontakta vårdcentralen för att få hjälp med dina tvångstankar/tvångsbeteenden istället.
Citera
2020-07-02, 20:04
Medlem
UgLyBastards avatar
I gommen
Citera
2020-07-02, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UgLyBastard
I gommen
Hur långt bak/fram i gommen?

Jag förstår att jag verkar knäpp, och det stämmer säkert.
Citera
2020-07-02, 22:16
Medlem
Min tunga ligger mot första delen av gommen precis intill de övre framtänderna.
hur menar du att din ligger?
är den bara helat avslappnad typ och nuddar ingenting?
Citera
2020-07-02, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pecueca
Min tunga ligger mot första delen av gommen precis intill de övre framtänderna.
hur menar du att din ligger?
är den bara helat avslappnad typ och nuddar ingenting?

Tack. Du anar inte vad skönt det är att få sådant här till mig från utomstående.

Jag kommer på mig själv med att sitta med tungan spänd, indragen och med den främre tredjedelen av den hårt tryckt mot gommen. Spetsen är då vid det där guppet, vid andra pilen på bilden i första inlägget.

Min kropp är förmodligen helt i botten på grund av det här ständiga malandet. Har spytt hela veckan och toalettbesöken har varit en katastrof i flera år. De röntgade buken i förrgår men såg inga avvikelser så jag antar stressen är för mycket för kroppen.
Citera
2020-07-02, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plaindes
Tack. Du anar inte vad skönt det är att få sådant här till mig från utomstående.

Jag kommer på mig själv med att sitta med tungan spänd, indragen och med den främre tredjedelen av den hårt tryckt mot gommen. Spetsen är då vid det där guppet, vid andra pilen på bilden i första inlägget.

Min kropp är förmodligen helt i botten på grund av det här ständiga malandet. Har spytt hela veckan och toalettbesöken har varit en katastrof i flera år. De röntgade buken i förrgår men såg inga avvikelser så jag antar stressen är för mycket för kroppen.

Fan det låter skitjobbigt. Jag har endel tvångssyndrom vilket får mig att känns mig väldigt obekväm i min kropp allt som oftast. så kan förstå att det här med tungan har blivit en grej du inte kan släppa.
du kanske behöver KBT terapi för det.
Att va för medveten om hur "automatiska" funktioner i kroppen känns och beter sig låter verkligen som tvångssyndrom.
Citera
2020-07-02, 23:09
Medlem
TS är inne på rätt spår. Google/youtube 'mewing'

'Dr mike mew'

https://youtu.be/eh9OqEd5z1k
Senast redigerad av GLARSSON 2020-07-02 kl. 23:20.
Citera
2020-07-02, 23:25
Medlem
Ja, det är ju tvångsrelaterat. Jag har gått hos en psykolog men inte testat KBT-behandling. Grejen är att jag är bra på att imitera kollegor eller kändisar och dra ner skratt på jobbet men då är jag ju förställld vilket måste vara en avledande manöver för psyket. Ibland funderar jag på att testa marijuana och se vad som händer. Om alla skal runt min egen kärna faller av då. Supa hjälper inte i alla fall.
Citera
2020-07-02, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GLARSSON
TS är inne på rätt spår. Google/youtube 'mewing'

'Dr mike mew'

https://youtu.be/eh9OqEd5z1k

Tack, jag har läst en hel del om mewing men hittar ingen position där tungan känns naturlig. Alltså den blir antingen för hårt indragen (hela uppe i ovalen) eller för långt fram vilket gör att den också blir stel som en pinne. Mewar du på det sättet som visas i videon? Var hamnar spetsen då i så fall?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback